8 Ekim 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

8 Ekim 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

TARİH Alman Ordusu 1933'de Gözü kapalı aslanlar diler. Buna mukabil öteki trio tek- rar dayattı. Bu arada Strasser Baş- bakan ile gizli temaslar yapıyordu. Aralık ayının 7 sinde Hitler ve St- rasser Kaiserhof'ta başbaşa görüştü- ler. Konuşma kısa zamanda ga halini aldı. Strasser kendi oteline döndü ve istifa etti. Bu, nazi kam- pına düşen bir bombaydı. Zira St- rasser nazi partisinde Hitlerden son- ra geliyordu, teşkilât ve bilhassa ku- zey bölgesi tamamiyle elindeydi. Ada- mın, böyle gitmesine müsaade et- mek imkanı yoktu. Korkunç bir kriz, nazi liderlerini pençesi içine ( aldı. Her şeyin mahvolduğu havası o esi- yordu. Hitler, parti parçalandığı tak- dirde bir tabancayla kendisini (o vu- racağını söyledi. Goebels'in odasında çıkar bir aşağı bir yukarı dolaşıyor, yol arıyordu. Yol, Strasser'in adam çıkmama- sı sayesinde bulundu. Hitler, bir an- laşmaya varmak üzere Frick'i Stras- ser'i bulmaya gönderdi. Frick Ber- lini altüst etti, adamı bulamadı. Si- nirleri daha fasla mücadeleye (oda- Strasser meye gitmişti. teşkilâtını derhal bizzat ele aldı, ken- di adamlarını kilit mevkilerine o ge- tirdi, Strasser'in ortadan kaybolma- sının bir çatlaklığa meydan verilme- den geçiştirilmesini sağladı. Stras- ser çapında bir nazi Schleicher'e ka- tılmayınca, tehlike geçiştirilmiş oldu. Schleicher de kabinesini (o nazilerin desteği olmaksızın kurdu. Schleicher'in hayalleri tler öncesi Almanyanın 1 numa- alı entrikacısı, hükümetini kur- duktan sonra inanılmaz bir hayal a- lemine daldı. Bütün meseleleri derhal halletmek kudretini kendinde görü- yordu. 15 Aralıkta radyoyla millete ilk hitabını yaptı. Bunda bir general olduğunun unutulmasını istedi o ve aslına bakılırsa kâğıt üzerinde in- sana gayet doğru gelen fikirler söy- ledi. Cesur bir program çizdi. Ne ka- pitalizmden, ne de sosyalizmden ya- na bulunduğunu bildirdi. Özel sek- törden de, plânlı ekonomiden de kork- mamak gerektiğini hatırlattı. İlk he- definin herkese iş sağlamak olduğu- nu belirtti. Başlıca mesele, memle- ket ekonomisini ayakları (o üzerinde sağlam durabilir hale (o getirmekti. Bundan böyle yeni vergiler konma- yacak, ücretlerden yeni indirmeler yapılmayacaktı. Gerçekten, bu konu- da Papenin hazırladığı son tasarıları tatbik mevkiine koymadı. S her daha da ileri gitti. Papenin bü- yük toprak sahiplerinin menfaatine olarak koyduğu tarımı himaye usul- lerini ortadan kaldırdı, o doğudaki müflis ojunker'lerin 800 bin arklık topraklarına el atarak bunları 25 bin köylü ailesine dağıttı. Bütün entrikacılığına rağmen Sch- leicher sosyal bir politika takip et- mekten geri kalmadı. Toprak refor- mu konusundaki ileri fikirlerini tat- bik sahasına koyduktan sonra işçi liderlerine de yanaştı. Sendikacılarla yaptığı konuşmalarda, gelişen tehlikesine karşı Orduyu ve Sendi- kaları milletin iki temel taşı yap- mak niyetini açıkladı. Fakat sendi- kacılar daha önce çevirdiği dalavere- ler yüzünden itimat etmedikleri Sch- leicher'e kulak asmadılar ve kendi- siyle işbirliğini reddettiler. Sendika- cıların sonradan, Hitler iktidara geç- tiğinde baslarına gelen o hatırlanırsa yaptıkları hatanın azametini daha kolaylıkla ortaya çıkar- Schleicher'in politikası ortanın al- tındaki tabakaların güvenini Hükü Hükümetin aleyhinde Büyük toprak sahipleri, büyük toprak sahiplerinin kurdukla- rı teşkilâtı -idarecilerinin ikisi ona- ziydi- Başbakanı Cumhurbaşkanına şikâyete mecbur bıraktı. Hindenburg da kendisine hediye edilen arazi do- layısıyla junker sınıfına dahil oldu- gundan Başbakanını çağırarak hesap sordu. Schleicher boyun eğmedi. Bu arazi sahiplerinin bir kredi konusun- da çevirdikleri dalavereyi açıklamak tehdidinde bulundu. Dalavereciler a- oğluna (devredilmişti. şantajı, homurtuyu suyun altına it- ti, fakat dindirmedi. İkili entrika Mepa haleldar olan zümreler, chleicher'e diş bilediklerini bil- dikleri ve zaten büyük sanayinin tem- silcisi bulunan Papenin etrafında top- landılar. Onu, ilk elde Hükümeti de- virmesi için finanse ettiler. Papenin de istediği bundan başka bir şey de- ğildi. Derhal, aynı istikamette çalı- şan Hitlerle temas imkanı aradı ve buldu. Papen zenginlerin devam ettik- leri bir hususi klüpte bir konferans