17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER C.H.P. nin hadiseli Ankara il kongresi Zarlar atılıyor C. H. P. Hayal ve hakikat u hafta Kastamonuda, C. H. P. li- leri üzen bir hadise oldu. İl kon- gresi, boş sıralar önünde yapıldı. Ge- nel Sekreter Kemal Satır konuşmak üzere kürsüye çıktığında, salonun dinleyiciler bölümündeki meraklı kit- lesi parmakla sayılacak kadar azdı. Gerçi delegeler Satırı dikkatle dinle- diler. Gerekli yerlerde iyi kalple al- kışladılar da.. a Kastamonulu- lar bir C. H. P. kongresinin, hem do bir Genel Sekreterin katıldığı C. H. P. kongresinin bu derece az ilgi çek- tiğini şimdiye kadar görmüş değil- lerdir. Kurultayın yaklaşması sayısıy- la Genel Merkezin emriyle iki ayak- ları bir pabuca girmiş olarak kongre kongre dolaşan milletvekilleri ve Ba- kanlar da geride kalan haftalar için- de yurdun diğer taraflarında Kasta- monudaki manzaradan değişik bir manzara görmediler. C. H. P. kong- relerinin çok büyük kısmı tenha sa- lonlarda, boş sıralar önünde yapıldı. Haberler, Genel Merkezde telâş ya- rattı ve bazı fazla iyimser parti ida- recileri için bomba tesiri yaptı. Bil- hassa Kasım Güleğin rakipleri ara- sında "Kasım bitti! Kasımı hallettik! Kasım artık bir mana ifade etmi- yor!" diyerek ohem kendilerini ye AKİS/12 hem de daha başkalarını avutanlar bu sefer bir başka uçta mübalâğaya düştüler ve karamsarlaştılar. Bun- da hiç hakları yok sayılamaz. Zira genel alâkasızlık içinde bir küçük a- lâka gösterenler, daha ziyade Kasım- dan yana olanlar oldu. Nitekim, İnö- nünün de bulunduğu Ankara il kon- gresinde neticeyi onlar aldılar. Bir tahlil Üzsün C. HK. P. lilerin farkında ol- madıkları nokta, kendi partileri- nin durumunu ve kendi partilerinin kongrelerine karşı kendi partilileri- nin ilgisizliğini düşündüklerinde A. P. lilerin de, T.P. lilerin de, C.K.M.P.lilerin de aynı karamsar- lık içine düştükleridir. . Memlekette yeni bir gerçek belirmiştir: Bir seçi- min ufukta görünmediği günlerde va- tandaşların, hattâ partili ovatandaş- ların parti faaliyetiyle alâkaları sı- fıra inmektedir. Bunun büyük sebebi, geçmiş devirlerdeki oçekişmeli hava- nın ve parti mücadelelerinin bitmiş olması, partilerin gündelik hayatı- mızdaki o fonksiyonlarını (o kaybetmiş bulunmasıdır. o İsmet İnönü Ankara il kongresinde bunu söyledi. -Gazete fıkracılarından bazılarının bu nutuk hakkındaki tefsirlerini gülmeden oku- mak imkânsızdır. Meselâ Çetin Al- tan konuşmadan hiç, ama hiç bir şey anlamamıştır. Bu, aslında, çok fık- racının ne kadar sathi, satıhta ve fi- kirsiz olduğunun pek acı delilidir-. Değişen hususların başında, o yıl- lardır siyaset hayatının alt kademe- kanının haşmetini veya İhtilâl devri C. H. P. li başkanının kudretini ha- tırlamak lâzımdır. -. O günler şimdi, bir hayalden ibarettir. (Parti kade- melerinin başındaki kimseler , bu tahtlarından inmişler ve sade vatan- arasına sım Gülekin tesiri bu noktayı masında gökteki ayı vadeden Genel Sekretere arabasını bağlamak tadırlar. Bunlar, ilgisiz geçen kongre lerin tek müşterileri olduklarından o- ralarda oy hâkimiyeti osağlamakta- dırlar. C. H. P. de bunun yanında, Ge- nel Merkezin de gerçeklerin seviye- sine çıkamamış olması ve değişen şartların ışığında teşkilâta yeni bir çeki düzen verememesi dertli duru- mun büyük sebeplerinden birisidir. Teşkilât, bir havaya sahip kılınma- mış, leyleğin yuvadan attığı oyavru halinde bırakılmış, küsenlerden O bir Lebit Yurdoğlu Kongreden kongreye