17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 35

I Kitap okudum Adı : Sanat ve Sosyalizm. Yazarları : G. V. Plehanov - Je- an - Louis Lecercle - Pierre Albouy. Çeviren Selim Mimoğlu Türü: İnceleme. Baskı : Sosyal Yayınlar 5, Tan Matbaası İstanbul 1962, 156 sayfa 6 lira (İsteme adresi : P. K. 716 İs- tanbu Konu: İki bölümden meydana ge- len, birinci bölümü dünyaca meşhur Plehanov, ikinci bölümü ise ortak yazarlar Lecercle ve Albouy tara- fından kaleme alınmış olan "Sanat ve Sosyalizm" sosyalist dünya ogö- rüşüne dayanan bir sanat eserinin nasıl olması gerektiği yolunda derece ilginç bilgileri ve (o örnekleri ortaya koymaktadır. Çeşitli (o sanat eserlerinden alınarak, işlenip tahlil- leri yapılan örneklerle (o zenginleşti- rilen kitap, sık sık bölüm ve ara baş- lıkları da taşımaktadır. İkinci bölüm, sosyalist (toplum anlayışının lengüistike tatbiki o sıra- sında ortaya atılan ve sosyalist top- lum anlayışım da derinleştiren tez- lerin ışığı altında, edebiyatın esas- lı bazı aktüel meselelerini ana hat- ları içinde ele almaktadır. Beğendiğim : Bilhassa 1960 den sonra iyiden iyiye (o kısırlaşmış o ve nümü debiyatçlılarını daldıkları lee uyandırmak bakımından son derece faydalı olacaktır. Üstelik kolay an- laşılır bir dille çevrilmiş olması da okunmasını kolaylaştırıyor. Beğenmediğim Daha memleke- timizde sosyalizmin temel bilgileri dahi doğru dürüst bilinmezken, "Sa- nat ve Sosyalizm", hele hele, "Te- an - Paul Sartre ve Marxisme" gibi eserlerin yayınlanması biraz fantezi oluyor. Sonuç : Sanat ve Sosyalizm, sanat- la ilişiği olanlar için okunması gere- ken bir kitaptır. İlhami SOYSAL AKİSÇİLER SİZİN İÇİN GÖRDÜLER, DİNLEDİLER, SEÇTİLER Sergi Sürpriz sergi: Resim eleştirmecisi diye bilinen Fahir Aksoy, 12 Kasım Pazartesi günü Sanatsevenler Kulü- bünde orijinal bir resim sergisi oaç- tı. Kokteyle gelenler, dünyada ilk olarak demirin resme girdiğini ogö- rerek hayretler içinde kaldılar. Fa- hir Aksoy, su herkesin bildiği ode- miri çubuklar, parçalar halinde tu- vale tutturarak yepyeni formlar ya- ratmıştı. Çoğu başarılı 21 parçadan ibaret tablolarının birkaçında demir ustalıkla gişik formlara Ey ebileceğni sanı- edir yorum" demekti İlk günden büyük ilgi (toplayan sergi bir hafta süreyle açık kalacak- tır. Sinema Korkunç Kumpanya: Rejisör George Cukor, biri iyi (Anthony Çuinn), di- geri orta (Sophia Loren) iki oyun- cusu ile, değişik açıda bir (Western yapma çabasını sürdürüyor. Bütüne varamayan bir yarım başarı. Vakit geçirmek isteyenlere salık verilebi- lir. (Ankara) Kurt Kapanı: Polis romanları yazarı Leslie Charteris'in ünlü ve Arsen Lü- pen - Şerlok Holmes kırması kahra- man Saint'i in mii versiyonu ( S€- rüvenleri. m bir teknik, e yaklaşan bir ii noir" fil (Ankara) Küçük Hanımın Şoförü: Fransanın Esat Mahmudu Max Du Veuzit'nin romanı "Yıkılan Gurur" un ters yüz edilmiş yerlisi. Duygusal - salon ko- medileri furyasının öncü filmi. Reji- sör: Nejat Saydam. (Ankara) Yalnızlar İçin: Star sisteminin yarat- tığı Göksel Arsoy bu yeni filminde prodüktör, baş yuncu ve şarkıcı. Rejisör: Orhan Elmas. (Ankara) Küçük Melek Pollyanna: A. H. Por- ter'in bu çocuk klâsiği hem küçük- ler, hem de büyükler için, seyredile- bilir bir nitelikte perdeye aktarılmış. Zorlamasız bir film. (Ankara) Ölmeden Gömülenler: Bir zamanların iyi oyuncusu - Oscar kazanmışlığı bi- le vardır - Ray Milland, bu uydur- ma korku filminde başrolü oynuyor. Diri gömülüp de mezarından çıkan bir yaratık olarak çevresine dehşet saçıyor. (İstanbul) Egede Tatil: Komşumuz Yunanistan sinemasının çıtı pıtı yıldızı Aliki Vu- vuklakiyi şimdi de bizim getirtici şir- ketlerimiz sömürmekte. İncir çekir- değini (o doldurmayan bir hikâyenin filmi. Bol şarkı —rumca tabii— ve vücut Ma (İstanbul) Aşkın Gü "Çiçekçi kız" Sarita Montiel, kalın sesiyle dokunaklı şar- kılar söylüyor, erkekleri baştan çıka- ryor ve seyircisine (Oyapmacık bir günah etrafında sırılsıklam (gözyaşı döktürtüyor. Sinemayı ciddiye o alı- yorsanız, gülebilirsiniz. (İstanbul) Acemi Doktor Aşık: Bu defaki dok- tor Dirk Bogarde değil, Michael Cra- ig. Daha soğuk ve daha sevimsiz. İn- giliz okulu bir komedi filmi. Yalın ve insanı kolay güldürmeyen cinsinden. (İstanbul) Kitaplar Alta Top : Dost Yayınları arasında yer alan ve "Büyükler ve küçükler için masallar" dizisinin yedinci ki- tabı olan "Altın Top", İlhan Duma- noğlu tarafından hazırlanmış nefis bir masal kitabı. Yediden yetmişe herkesin (okuyabileceği bir (kitap. Yedi masalı ihtiva ediyor. (Dost Ya- yınları, Rüzgârlı sokak, Ove Han 4, Ankara, 57 sayfa | lira). Çing Ling ile Ting Ling : İngilizce- den dilimize aktarılmış bol ve son derece nefis resimleri olan, bilhassa ilkokul çağındaki çocukların bilgi- sini arttırmayı hedef tutan bir oço- cuk kitabı (Dost Yayınları, Rüzgâr- lı sokak, Ove Han 4 Ankara, 125 kuruş). Nalıncı Padişah : İlhan Dumanoğlu tarafından derlenmiş, küçükler oka- dar büyüklere de hitap eden bir ma- sal kitabi. Aynı o serinin "Altı "Cimri ile Cömert", "Kahkaha Sultan", Kardeşler”, meden okutabileceğiniz, okuyabilece- giniz masallar dizisi. (Dost Yayınla- rı, Rüzgârlı sokak, Ove Han 4, Anka- ra, | lira) AKİS/35