17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 39

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 39

— Balayı iyiydi anne... Ama, ev işlerine dayanamadım. Atatürkçülük u kaybettiğimiz günden beri, 10 Kasım bizim için acı bir gündür 0 Kasım 1962 sabahı, Anıtkabirde halâ Ata için ağlıyanları, yalnız içten değil, gerçek gözyaşları ile ağlıyanları gözlerimle gördüm. Herşey gösteriyor ki Atatürk aşkı toplumumuzu gün geçtikçe daha çok sarmak- ta, daha çok kavramaktadır. Çünkü Atatürk, ilkeleriyle, hamleci ruhu ile, bir insan ömrünü içine alabilecek zamanı çok aşmış, istiklâl ve hür- riyetin bir sembolü olmuştur. Fakat bu yılın 10 Kasımı, bizim için her- zamandan da önemli idi. Bu yıl 10 Kasımda Atatürkü, Atatürk felsefe- sini onun en yakın ülkü arkadaşının, sayın İnönünün ağzından dinledik. Atatürkçülük, son zamanlarda var kuvvetiyle sağa ve sola çekilmek is- tenen Atatürkçülük, böylece çok berrak bir şekilde, ölmez hüviyetiyle meydana çıkmış ve âdeta bugünümüzü yöneten, yarınımızı yönetece olan bir bükülmez kudret halinde karsımızda belirmiştir. Bizim hürriyet mücadelemizin yüz yılı aşan bir geçmişi vardır. De- mokrasinin bizde tutmayacağını savunanlar hep bu uzun devrenin başarı- sızlıklarından, ıstıraplarından söz ediyorlar. Halbuki Gülhane Hattının açıklandığı günden bu yana toplumumuz devamlı bir ilerleme halindedir. Kimyanın esası olan "Tabiatta hiçbir şey yok olmaz ve hiçbir şey yok" tan var olmaz" teorisi bence sosyal bilimin de esasıdır. Geçmişteki ça- baların, emekletin, fedakarlıkların heba olduğunu sanmak hatadır. Ata- türk bir mucize değildir. Atatürkü, bu fedakârlıklarla yuğrulmuş türk toplumu yaratmıştır. Atatürk türk toplumuna inandığı içindir ki yara tıcı zekasından, sonsuz cesaret ve kabiliyetlerinden bu toplumu faydalan- dırabilmiş, ona Tanzimattan beri aradığı hüviyeti in Bugün Atatürkün ölmezliğini yapan işte budur. Gerçe tatürkçü mucizelere değil, kendisine, milletine inanan, zora dayanmadan, demokratik sistem içinde devrimleri geliştirme çabasını gösterecek kudreti kendisinde duyan kim; Ağız tadıyla... ken işine gitmek üzere ev- en çıkarken karısı "Bugün ne pişideyim ?” diye sordu mu, sevgili karısının kafasına bir şey indirmek ister. Bu, erkek- leri o kadar sinirlendiren bir sualdir. Ama kadınlarda ne yapsınlar? Hergün değişik ye- mek bulmak kolay mıdır? Bu sütunlarda Semra Con- ker değişik yemek tarifleri ve- rerek kadınların da, erkeklerin de sıkıntılarını hafifletmeye ça- lışacaktır. Sinirli kocalar! Ka- rınız "Bugün ne pişireyim?" diye sordu mu hiç kızmayınız ve şu cevabı veriniz: "Bu haf ia AKİSTe Semra Conkerin tarif ettiği yemeği!" GRAVYERLİ SOĞAN ÇORBASI 6 kişilik çorba için lâzım olan mal- zeme: Çi erkeğin canı, sabah er 3008. soğan — 29) gr 125 gr. ekmek — | bardak ın a 8 bardak su — 25 10 gr. Vita veya m tuz, biber. Soğanlar gayet ince (kesilir veya rendenin en kalın tarafından ren- delenir. Yağ tencereye konur, eriyin- ce soğanlar ilave edilip sararıncaya kadar hafif kavrulur. gan rın üzerine serpilir, bir kere karıştı- rılıp, suyu, beyaz şarap, tuz ve bol miktarda kara biber ilave edilerek bir dakika kaynatılır. Ekmekler gayet ince dilimlere ke- a in veya ateş üzerinde ku- Gravyer peyniri de ince di- imler halinde hazırlanır ve bunların hepsi orta boy bir güveçte içine, bir rine dökülür ve sıcak fırında 45 daki- ka kadar pişirilir. BEYAZ KEK Malzeme: 13 bardak Sana — | bardak şeker 1 yumurta — 2 bardak un 2 cay kaşığı Baking Powder 3/4 bardak süt — 1 çay kaşığı vanilya na bir kab içinde, yumuşayınca- ya kadar karıştırılır, yavaş ya- vaş şekeri ilave edilir ve yumurtası Un ve süt biraz un, biraz süt olmak üzere, krem haline gelen te- kere ilâve edilir. Son olarak vanilya onur, iyice karıştırıldıktan sonra, hafif yağlanmış ve un serpilmiş pasta kalıbına dökülerek orta hararette ki fırında 45 dakika pişirilir. AKİS/39