17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Sahi, şim 4 E s nkaradaki Budak Sokağı o sakin- rı ve bıyıkları kırlaşmış, leri pardesüsünün cebinde bir ada- mı Kızılay istikametinde (yürürken görüyorlar. Mahalleli Kızılaya doğ- ru yokuşu inen adamı birbirine gös- terip: "— İşte Sıtkı Yıncalı" diyorlar. "Bak ne kadar iyi.. Sanki hiç değiş- memiş" diye eski politikacıyı işaret ediyorlar. o Bulvarda da henüz dönülüp bakılmakta. Yırcalı, Başkentte henüz D. P. Genel İdare Kurulu üyesi, eski Bakan, bir devrin isminden çok bahsedilen adamı Yırcalı (o Kayseri- den Ankarada Gazi Osman Paşa mahallesindeki -eski 14 Mayıs ma- hallesi- iki katlı evine (geldiğinden bu yana sokağa sadece yürümek, daha doğrusu yürümeğe alışmak için çıkıyor. Zira Yırcalının evinin kapı- sı günlerdir onbeş dakikada bir ça- Imıyor ve eş dost kendisini ziyarete geliyor. Ziyaretlerin bu sırada bu de- rece sık olmasının sebebi, ahbapla- rın ikibuçuk yıldır cezaevinde bulu- nan Yırcalıyı (oKayseriden döner dönmez rahatsız etmek istememele- ri, ziyaretlerin bu bakımdan birik- mesi. Bir de Balıkesirlilerin, yeni ye- ni Yırcalı ailesini yoklamaya başla- maları. Nitekim Yırcalı ailesi bu Paza rını Bahkesirden gelen eş ve dost- ları ağırlamakla geçirdi. Sıtkı Yır- calı gelenlere uzun uzun eski gün- lerden bahsetti. Onlara geçmişi unut- maları gerektiğini, yeni için çalışma- nın icap ettiğini ve olaylara bu açı- dan bakılmasında fayda okluğunu an- lattı. Kayseriden döneli, Yırcalının u- mumiyetle yaptığı dost ağırlamak ve okumak. Eski D. P. li politikacı memleketteki olayları da yalandan izliyor. Günlük gazeteleri -her çe- şidini- büyük a. inceliyor, ba zı noktaları not a Yırcalı ailesinin Hininiydile "Po- litikadan artık uzağız" demesine rağmen, Gazi O Paşadaki evde politika ekmek kadar önemli bir gı- dadır. Sadece Yırcalı artık oprofes- yonel politikacı değil. Ama, memle- ketin ahvalini şüphesiz (düşünüyor. Eski D. P. idarecisi Türkiyede de. di ki Sıtkı Yırcalı Yürüyor mokratik rejimin işliyeceğinden e- min bulunuyor. Bu konuda nikbin, İ- ve Türkiyede buzların eriyeceğini, bü- yük bir kısmının da eridiğini belirti- yor. Esat Budakoğlu Yeni bir hayat için.. neredeler kacı Yırcalı son derece sevdiği bir şey- le henüz meşgul değil.. Şiir yazmak için gerekli çabayı kendisinde daha bulamadı. Buna vakti de olmuyor. Dostlarını ziyarete gidemiyor. o He- nüz evinin yumuşaklığına, sıcaklı- gına kendisini alıştırmakla meşgul.. İlerisi içinse... Sıtkı Yırcalı ohenüz hale alışamadı, bunu fazlaca düşün- müyor.. Ama, biraz dinlendikten son- ra, eski mesleği olan avukatlığa dön- mek niyetindedir. Esat Bodakoğlu yi ailesinin iki katlı evinin bir sokak ötesinde, salkım o söğütle- rin önünü kapladığı, ilk İlm hü- şı gibi -o da Balıkesir milletvekiliydi- sabahları yürüyor. Onun istikameti de aynı. Kızılaya doğru yürüyüş yapıyor. Budakoğlu yürümeğe (o bi- raz daha alıştıktan sonra Çankaya- yı tercih edecek. Eski politikacının büyük zevkle- rinden birisi de mesleki kitaplarım tasnif etmek. Günün büyük kısmını bununla geçiriyor. Sonra mesleki ki- taplarını dikkatle yeniden okuyor. Yenilerini aldırıp bu konuda çalı- ıyor. Budakoğlunun da misafiri az de- gil. Günün her saatinde evin zili ça- lınıyor. Eş dost "geçmiş olsun"a ge- liyor. Budakoğlu yaradılıştan ince ve centilmen bir adam. Kimsenin gönlü kalmasın istiyor. Herkesle konuşu- yor. Eski hatıralardan bahsedili- o sözü Elini r. Bayan Budakoğlu "politika" geçti mi derhal ayaklanıyor. kaldırıp : "— Aman, bizden uzak kalsın" di- yor ve acı acı gülümsüyor. Esat Buda koflu bir intikal devresini geçirdik- ten sonra avukatlık yapacak. Anka- rada mı, İstanbulda mı çalışsın henüz karar vermedi. Dostlarının büyük kıs- mı Budakoğlunun Başkentte kalması- nı istiyorlar. Ama eski politikacı baş- kentteki politika çemberinden sıyrıl- AKİS/31