17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

İŞ ALEMİ veya acıklı tarafı, bundan en Ziyade 100 parayı tahsil edemediği zaman, def- erine zarar olarak işlemekte, bu yüzden de vergi borcunu ödememek imkânım bulmaktadır. Bu suretle İcra-İflas Kanunun- daki boşluklardan istifade (ederek borcunu tahsil edemeyen her firma- nın zararına Hazinenin yüzde 50 ortak okluğu görülmektedir. Sadece bu nokta bile İcra-İflas Kanununun ihtiyaçlara göre tâdilin- de, Bütçeye yeni imkanlar sağlan- ması balonundan Hazinenin tarifsiz faydalar kazanacağını açıkça Or- taya ka tadır. i İcra - İflas Kanunu tasarı- sındaki değişikliklere gelince, o bun- ları özet olarak şu maddelerde top- lamak mümkündür: 1) İcra takiplerine dırmak için, getirilmiştir. 2) Emre muharrer senet (Bono) çek ve poliçeye ait takiplerde daha da hususi süratlendirme imkânları, sağlanmıştır. 3) Gayrimenkul satışlarında masrafları azaltılmıştır. sürat kazan- birçok yeni hükümler ilân Birkaç N çizgide Kiye Kredi Bankasının teşebbü- süyle, memleketimizde (o kurulan yeni bir sanayi tesisi 15-20 kadar faaliyete geçecektir Tuzla civarında kurulan Porselen Fabrikası, önümüzdeki ay içinde por selenden çay ve sofra takımları imal etmeye başlayacaktır. 30 milyon liraya kurulan ve 450 kişilik bir personel kadrosuna sahip olan fabrika şimdilik 3200 ton kapa- siteyle çalışacaktır. Ancak bir - iki yıl içinde bu kapasitenin sıhhi tesi- sat ve porselenden yapılan elektrik malzemesi imaliyle bir hayli artması kabil olacaktır. varında olduğuna göre, yeni fabri ceği anlaşılmaktadır. ikanın det sonra m ihtiyacının yarısını karşılayabile- 4) İstihkak davalarına başka bir mahiyet verilmiş, o takibe mani ol- mak için haksız istihkak iddiasında bulunulması zorlaştırılmıştır. 5) Alacaklılardan mal kaçıranla- rın bu maksatla yaptıkları muvazaa- lı devir ve satışların iptali kolaylaş- tırılmıştır. ) İşi terkedenlerin ticari borç- larını ödemeye devam etmelerini sağ- layacak bazı hükümler getirilmiştir. 7) Alacaklının (o bulunduğu mahkemesinin borçlu aleyhine karar verebilmesi imkânı sağlanmıştır. An- cak, İflas Masası gene borçlunun bulunduğu yerde açılacaktır-, 8) İflas kararları Ankarada ya- yınlanan Sicilli Ticaret Gazetesinde ilân edilecek ve itiraz müddeti ilan dan itibaren bir ay olacaktır. 9) Konkordato talepleri' 96 50 den aşağı olmayacak, bu suretle 96 30'la yapıldığı için büyük bir ca- zibesi olan konkordatoya istifade için değil, mecburiyet halinde iltifat edi- lecektir. Dengenin sağlanması mdiki İcra - İflâs Kanununda, a- lacaklının mağduriyetini mucip olacak bir sürü hükümler bulunduğu aşikardır. Bunun tabii neticesi ola- rak, yeni tasarıda borçlunun mağ- duriyetine sebebiyet verecek hüküm- lere gidilebilirdi. Bu nokta üzerin- de önemle durulmuş, alacaklının hak- sız istifadesine mani olacak hükümle- rin konulmasına bilhassa dikkat edil- miştir. İcra - İflas Kanununda cak bu tadilât, piyasaya bir hayli ferahlık sağlayacaktır. Alacaklının hakkını koruyacak hükümlerin o ya- nında, kanunun tadilinin psikolojik tesirini de hesaba katmak lâzımdır. yapıla- yım, mazlar" dır. Kanun çıktıktan sonra pek çok kimse, borcunu er geç öde- yeceğine kani olacak ve borç alırken ödememeyi değil, ödemeyi ve ödeme- menin değil, ödemenin fayda ve Ha- rarlarını tartacaktır. Yeni kanunun açık kapıları bu- lunmayacak mıdır? Elbette buluna- caktır. Ama bunların keşfedilmesi için aradan en az İki, üç yıl geçmesi lâzım gelecektir. Bu müddet de pi- sele, Encümeninden kanunlaşmasına kalmış - bulunmakta - dır. tadır. dır. lacak makineleri Rıza Haşimleki, A Ş. Kesebir Memleketin m porselen istihlâki 10 bin ton ci- daM kısa r. Scoll Türkiyede bir "Nylon" ması ve kâğıt sanayiinin hakkında A. I. D Maliye Bakanlığı yetkilileri ile . Başkanı, Senelik imalâtı Türk Lirası olarak 20 milyonu bulan porselen sanayiinin şimdiki halde 2 milyon do- larlık bir döviz tasarrufu sağlayacağı hesaplanmakta- Porselen Sanayiinde Türkiye Kredi Bankasını İda- re Meclisi Başkanı Ayrıca İdare Meclisinde Porselen Sanayiinde satan firmanın Netzsch, Emin Arkayın, İzzet Ünver, Ferit Muhayyeş, Dr. Haydar Alganer bulunmaktadır. Şakir Kesebir temsil etmektedir. kullanı- temsilcisi (o Erich Şevket Filibeli, Orhan Toros ve I. D. nin Güney ve Yakın-Doğu Asya Direktör Yar- dımcısı E. E. Scoll Ankaradaki tetkiklerini tamam- lıyarak Kıbrısa gitti. tırımları ile ilgilidir. Bu gezi Türkiyedeki endüstri ya- Başkentte kaldığı üç gün zarfın- sanayiinin kurul- geliştirilmesi gibi oOkonular Hükümet temsilcileri (o ve temaslarda bulundu. ola- Porselen sanayiinin bütün maddeleri şimdiye ka- A.l dar dışarıdan sağlandığı için bu sanayi sektörü "yüz- de yüz yerli malı yapacak" sektörlerden biri sayılmak- AKİS/30 D. çevrelerinde kalkınma kredileri uzmanı rak tanınan Mr. Scoll bu anada dış yardım meseleleri ile de ilgilendi.