November 17, 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

November 17, 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

Sayı: 438 Cilt: XXVI 17 Kasım 1962 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Tinbergen basın toplantısında gazetecilerle konuşuyor İlmin idaresi ve devletin idaresi Plân Dananın kuyruğu B' u haftanın başında yurdun dört bir tarafına partnerinin kongre- lerinde bulunmak üzere dağılmış o- an C. H. P. milletvekilleri ve sena- törleri, valilerle C.H. P. il başkan- İsmet İnönüden bir Mesajda bütün kon- grelerin bir hafta tehir edildiği (o bil- diriliyor ve temsilcilerden derhal baş- kente dönmeleri isteniliyordu. İnönü, Kurultayı da onbeş gün ileri ataca- ğını söyledi. Karar, Başbakanın C. H. P. Grup Başkanı Suphi Baykam ile yaptığı bir görüşme sonunda alındı. Bay- kam bütün C. H. P. temsilcilerinin kongrelerde olduğunu ve Grupta sağlanamayacağım O bil- Ama Başbakanın ta- Grup değildi. Plân, Senatodan çıkmıştı ve Meclise yeniden gelmişti. Bunun süratle kanunlaşmasını isti- yordu. Baykam Plan görüşmeleri- AKİS/8 nin bir hafta sonraya bırakılmasını teklif ettiğinde bunu şiddetle reddet- ti. Plânı, memleketin 1 numaralı meselesi olarak görüyor ve obunun tatbikatına derhal başlamak istiyor- du. Nitekim aynı Salı günü, Devlet Plânlama Teşkilâtının Başmüşaviri Prof. Timbergen de öğle üzeri Baş- bakan tarafından kabul edildiğinde karşısında son derece azimli ve hiç bir güçlüğe boyun eğmemek niyetin- de bir İnönü buldu. İnönü Başmüşa- vire gayet açık şekilde, o kendisinin görevinde kalmasının Türk Hüküme- tinin derin ve samimi arzusu olduğu- nu söyledi, Plânı bütün ana hatları ve esaslarıyla tatbik mevkiine koya- cağını bildirdi, iç finansmanın en- flasyonsuz o sağlanacağı (o hususunda teminat verdi. Ama ne Başmüşavi- rin çekilmesinin, hattâ ne de dışar- daki dostlarımızın çekingen davran- malarının Türk Hükümetini yolun- dan vr aynı açıklıkla ifade etti. İnönü "— Dostlarımız çekingen davran- dıkları takdirde dahi, bütün kendi imkânlarımızla ve ölçülerimizle plân- lı kalkınma devresine gireceğiz" de- Söylemediği, tabii o takdirde dost- inbergen, konuşmadan memnun ayrıldı. Alâka çekici misafir Ty ebcipenin gelişi, Plân konusunu yeniden günün meselesi haline ge- tirdi, önce bir noktayı bilmek lâzım- dır. Ünlü Hollandalı profesör büyük bir Türk dostudur ve bize menfaat karşılığı hizmet etmemektedir. Tür- kiye Hükümeti Tinbergen'e hiçbir ücret kabul ettirtememiştir ve profe- sörün sadece geliş ve ikamet masraf- larını ödemektedir. Başmüşavirin ne kadar masrafsız olduğu ise oşundan bellidir: o Bulvar Palastaki dört gün- lük ikametinin Devlet Plânlama Teş- kilâtı tarafından kapatılacak fatura- sı 276 lira 80 kuruştan ibarettir!