17 Kasım 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

17 Kasım 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

silahlarıdır. Balistik füze kullana- bilmektedir. Son derece süratlidir- ler ve büyük manevra kudretine sa- hiptirler. İyi savaşçıdırlar. Ruslar Mig'lerin bir çok serisini yapmışlar- dır. Iraka verdikleri 21'lerden son- ra, şimdi 24'leri de ortaya çıkarmış- lardır. Mig 21'leri pilotaj mehare- tiyle oaltetmek mümkündür, Ama kendilerine yetişmek kolay değildir. Bunlar oAmerikalıların F 100 ye F 104'leriyle kıyaslanabilir. Rusların Irakta 500 kadar subay- ları ve 1000 kadar teknisyenimi o bu- lunduğuna dair haberler vardır. Bun- lar belki biraz mübalağalıdır. Kati- yetle bilinen, Iraklı ekiplerin Rusya- ya talim ve terbiye görmek üzere git- miş olduklarıdır. e Iraklılar bir süre Çekoslovakyada talim terbiye (o gör- müşlerdir. Ama yeni ekipler doğru- dan doğruya Rusyaya gönderilmiş- lerdir. Silahların büyük kısmı Iraka de- niz yolundan, sandıklar içinde, Basra kanalından gelmektedir. Bunlar rus teknisyenler tarafından Irakta mon- te edilmektedir Teknisyenlerin mevcudiyetleri bu iş öne sürülerek mazur gösterilmektedir. Ama sayıları, lüzumundan çok fazla görünmektedir. Zaten gerek füze taburları, gerekse son sistem uçaklar Irakın çapı ve takatiyle kabili izah olmaktan çok uzaktır ve Irakın Sovyetler tarafından bu şekilde silahlandırılmasının endişe veren tarafı budur. Irak, Orta Doğuda her an bir çıban başı teşkil etmesi mali göz önünde tutularak hazırlatılmaktadır. Yoksa, General Kasımın bilhassa Barzani isyanını bastırmak- taki aczi kendisini sallantıda bir rejim haline getirmiş- tir. Kasım bu yüzdendir ki rus kartını oynamağa bir bakıma mecbur kalmış haldedir. Irak Ordusuna güve- nemediği hususunda belirtiler çoktur. Meselâ Irakın bayramlarında rus yapısı tanklar paletleri değil, trey- lerler üzerinde geçirilmekte ve törenlere katılan as- kerlere cephane dağıtılmamaktadır. Iraktan çok daha büyük ve kuvvetli memleketler için bile aşırı (ölçüde olan bu silâhlanmanın altında başka maksatların yat- tığında askeri ve siyasi mütehassısların zerrece şüphe- si yoktur. Molla Barzaninin kuvvetleri bu silahlanmayı hak- General Kasım Midesinden büyük mama lı gösterecek vaziyette değildir. Irak- tan bizim hududumuza gelen haber- ler, Molla Barzaninin 1500 kişilik bir esas kuvvetle hareketlerini yaptı- Barzaninin birlikleri bu silâhları kul- lanmaktadır Kürtler, su anda Rusyadan esas- lı bir yardım almamaktadırlar. Bu- nun bir sebebi çarpıştıkları bölgenin elverişsizliği, diğer sebebi ise Barza- ninin politikasıdır. Barzani, hareke- tini Iraka has milli bir hareket diye göstermek suretiyle (Batılıların sem- patisini çekmeye (Rusyadan yardım istemekten daha fazla itina göster- mektedir. Bunda hiç muvaffak ol- madığını söylemek imkânı yoktur. Barzaninin kıtaları bizimle münase- betlerinde de çok dikkatlidirler o ve bir ihtilat yaratmamaya çalışmak- Kürtlere karşı Irak, Musulda bulunan 2. Tümenini kullanmaktadır. Molla Mustafa Barzaninin O ağabeysi Şeyh Ahmet Barzani General Kasıma kendisiyle bera- ber olduğunu söylemiştir. Molla Mustafanın kürtlerinın bu açık kapıdan faydalanarak iaşelerini temin ettikleri Irakta çok kimsenin bildiği bir hakikattir. Irakın halen, müşekkel üç tümen kadar kuvveti vardır. Fakat bu zayıf ve savaş gücü fazla olmayan bir ordudur. Kürtlere karşı gene rus yapısı eski bombar- dıman uçakları kullanılmakta, ancak bombardımanlar tesirli olmamaktadır. o Uçakların bombaları kürtlerin sığındıkları kovuk ve mağaralara işlememektedir. Kürtlerin yaptıkları, daha ziyade başarılı bir (gerilla hareketidir. Bu bakımdan kısa menzilli topçu füzeleriy- le donatılmış ve bir kaçı malzeme taburu olan yarım düzine kadar füze taburuyla bir düzine Mig 21, bir dü- zine Tu 16 sadece Sovyet Rusyanın Irakı Orta Doğu- nun bir Kübası haline getirme gayretinin sonucudur. Bu gayretler yakında politik bir takım ihtilatlara yol açtığı takdirde bunun Batı için sürpriz sayılmama- sı lâzımdır.. AKİS/7