15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Bir Peşin Hüküm Mn gerçekler bizde çok za- unutulur ve peşin hüküm” ei sürüp gider Tâ, durumu elle tutulurcasına belli eden bir hadise gelip çatıncaya kadar... Bâbıâlide, "Büyük Yazarlar'ın gazeteleri yaşattıkları devirden ka- lan birin Tutulan Nadir Akşamdan ayrıldı, riyete gitti. Aaa! Okuyucu kıpır- damadı bile.. Durum o zaman an- laşıldı ve bu hep teyit edildi: Aziz Çetin Altanlar Akşam- Aziz Nesin Tanine Çetin Altan Milli- yete geçti. Akşam 100 binin üstü- ne çıktı. Peyami Sefa Milliyetten çıktı. t ebe en çok satan ikinci gazetes u. ugün, okuyucunun gazete seçtiği, yazar seçmediği, gazetenin ise ekip oldu- ğu anlaşılmış haldedir. Bundan sonra Türkiyede secim- leri partiler değil, hükümetler ka- ait kararda Meclis Grupu Haysiyet Divanının sözü olamayacağı tezi or- taya atıldı. Bir ara Asım Eren ve İhsan 3 salonu terke kalkış- sanıkların savunmala- rının alınıp alınmaması meselesi gö- rüşüldü. Üyelerden Esengin, Kabada- yı, Adal, Gündoğan ve Akyürek sa- zanıp kaybedecektir. 1961'de, nite- kim beyle olmuştur. Fena idare -C. H. P. sanılıyordu- kaybetmiş- tir. Halbuki (1960'da seçim yapıl- saydı, fena' İdareye karşı -İdare D. P. de idi- aynı C. H. P. rahat ka- zanacaktı. Düşünmek lâzımdır ki 15 Ekim günü Adanada A. Ka- C ri ir üyesi vardı, teşkilâtlanmamıştı bi- le ve adayları 1957'nin mağlüp D P. adayları idi. Hükümet başarı ka- zanırsa, Hükümet iyi iş görürse, İdare vatandaş çoğunluğunu (o -va- tandaş çoğunluğu tarafsızdır- mem- nun bırakırsa onun takımı seçim- leri, alıyor. Aksi oldu mu, Parti ağzıyla kuş tutsa (mağlübiyetten kurtulamıyor. Şahıs tesiri, Teşki- lât tesiri, Ocak ve Bucak Başkan- ları tesiri artık eski tesir olmak- t ana tek misal de- konu çok yerde geçmiştir. vunmaların alınması gerektiği tezini tuttular. Ötekiler de, prensip olarak, bunun aleyhinde değillerdi. o Ancak tüzükte, savunmaların "bir ay için- de" verilebileceği belirtiliyordu. Buna mukabil, suç yayın yoluyla ve aleni olarak yapılırsa savunmalar alınma- dan da karara varılabileceği yolunda hüküm vardı. Bir ay beklendiği tak- İnönü Kadınlar Kurultayında samanlık seyran olur Bu, elbette ki Partilerin fonksi- yonunu ortadan kaldırmaz. bu bir yeni durumdur. Hükümetlerinin başarı için gayret sarfederlerse Ona iyi çalışma imkânı hazırlarlarsa, onun baltalanmasına mâni olurlarsa se- çimleri alacaklardır. Düşününüz, iktidarda olmayan, ama iktidarın üzerine gölgesi düşen C.H. P. ar- tık seçmen o ölçüyle sandık başına gittiğinden dolayı, herkesi şaşır- tan 15 Ekim neticelerini almıştır. Bir intibak buhranı içinde bu lunan C. H. P. Tükiyedeki bu ye- ni durumu hatırından hiç çıkarma malı ve sıhhat alâmeti ile sıhhat- sizlik alâmetini birbirine (o karıştır- mamalıdır. Türkiyede politika, bil- hassa partizan idarenin ortadan kalkmasından bu yana bütün eski ölçülerini kaybetmiştir. Hâlâ onla- ra bağh kalmak, çabucak "Mahvo- luruz" diye telâşa kapılmak o kor- kunç bir strateji hatası o teşkil e- decektir. dirde, araya Kurultay giriyordu. Maksat hasıl olmayacak, ortalık da ha karışacaktı. Bunun üzerine, sa- vunma alınmasından vazgeçilmesinin doğru olacağı fikri kabul edildi. Sa- dece Adal buna İtirazını muhafaza etti ve istifasını verdi. u sırada Dörtler, melodramatik bir hava içinde; tertiplerini önceden yaparak gelmişlerdi. Bir süre bekle diler. Çağırılmadıklarını görünce, ev velden hazırladıkları ve aynı nede yazılmış pusulalarını rak gittiler. Pusulalarında Divandı Senato ve Meclis Gruplarının ayrı toplanmasını, savunmaları için ken- dilerine bir ay mehil tanınmasını is tiyorlar, haklarındaki ihraç talebini usulsüz olduğunu bildiriyorlardı. Divanda durum Divan daha sonra, bir başka mese- leyi müzakere etti: Kararlar için 2/3 ekseriyet aranıyordu. Ama b mevcudun mu, yoksa üye sayısının- mı 2/3 ü olacaktı? Esengin, Kaba dayı, Kumrulu, Eren üye sayısı üze- rinde durdular, fakat öteki görüş ga- lip geldi. Oylamaya geçildi. Gülek oya karsı ll oyla -Muha'efet ederi ler: Esengin, Kabadayı- Erim 3 oya kargılık 11 oyla -Muhale “et edenler: Eren, Esengin) Gündo- ğan-, Doğan 4 oya karşılık 10 oyla 'Muhalefet -edenler: Eszagin, Akyü- rek, Eren, Kabadayı- C. H Muhalefet landılar. Alman ihraç kararı muvak- AKİS/13