15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

Sahi,şimdi neredeler ?7?? Tevfik Rüştü Aras İstanbulda son günlerde o karakışın iyice bastırmış olmasından dolayı en çok üzüntü duyan adam, herhal- de Tevfik Rüştü Aras olmalı. Be- bekteki evinde, büyük maun masası- nın başında hâtıralarını yazmakla meşgul bulunan Aras, ikide bir pen- cereden külrengi gökyüzüne oba- karak içini çekmekte, sonra yine ma- sasının başına dönerek kalemi eline almaktadır. Türkiye Cumhuriyeti Hükümeti- nin 1925 - 1939 yıllan arasında Dış- işleri Bakanlığını yapmış olan A- rasın, kalın paltosunun içine gö- mülmüş, elinde bastonu ile dolaş- mayışını, şu sıralarda en çok yadır- gayanlar, Bebekli balıkçılardır. İhti- yar diplomat, pek sokağa çıkmamak' ta, evinde sıcak şöminenin karşısın- daki geniş koltukta kitap okumak- tadır. (o Dikkatle okuduğu kitap, "Cezayir Tarihi'nin birinci cildidir. Kitabın yazarı, yine Tevfik (Rüştü Aras gibi bir eski diplomattır: Fuat Carım. Arasın en çok sevdiği kitaplar ta- rih kitaplarıdır. Zira, eski diplomat Aras, Herriot'un "Ne kadar roman- sözüne verdirecek kadar ihtiyarlamıştır. Tevfik Rüftü Araş, 1890 yılında Yugoslavyanın Üsküp -şimdiki adıy- la Skopje- şehrinde doğdu. Babası. Üsküpte Ceza Reisliği yapmış olan Hasan Rüştü Beydir. Tevfik Rüştü, Üsküp İdadisinden sonra Nümune- i i. Babasının fransızların girdi ve Tıp Fakültesini o bitirerek doktor oldu. Diplomasi mesleğine in- tisap edeceği aklının ucundan bile geçmeyen Tevfik Rüştü bey, hayata hekimlikle atıldı. Bu arada, O za- manki tedris usulüne göre, Askeri Tıbbiyeyi de bitiren Tevfik Rüştü, bilâhare Parise gitti ve bir süre Pa- tisteki hastahanelerde çalıştı. Paris- teki çalışmalarını müteakip tekrar yurda dönen Tevfik Rüştü İzmire yerleşti ve bu sırada tanıştığı Evli- yazade ailesinden Makbule hanımla evlendi, Evliyazade ailesi, Adnan Menderesin anne tarafından akraba bulunduğu ailedir. Tevfik Rüştünün bilfül politikaya intisabı bu sıralara rastlamaktadır, T. Rüştü Aras Genç doktor Tevfik Rüştü, İzmir- de yayınlanmakta olan, İttihad ve Terakki Partisinin organı İttihad ve Sedat gazetelerinde makaleler oyaz- maya başladı ve böylece, kendi de- yimiyle "poletika"ya girmiş (oldu. İttihad ve Terakki Fırkasının 1909 kongresine İzmir delegesi olarak ka- mahkeme koridorunda Başa gelen çekilir AKİS/31