15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

YURTTA OLUP BİTENLER, Basın Vatanseverler Düello kritik bir safhaya girmişti. "— Ben senin..." — Ben de senin..." "— Sen kim oluyorsun da, be- nimle uğraşıyorsun.. Bir yığın işçi"- nin ekmeğiyle oynuyorsun.. Kimin ilanını, kimin için o kestiriyorsun.. Ben senin..." "— Ben de senin-." e Sonra havada vızıldayan bir yum- ruk.. Yumruğun, genç adamın su- ratında çıkardığı ses.. Araya giren- ler.. İki kişiyi kollarından yakalayıp kenara çekenler... Karşılıklı söylen- meler... Ve sükünet.. Hadise, Ankara Gazeteciler oCe- Fethi Girayın Sahibi, Yazı İşleri Mü- dürü, İstihbarat Şefi, Sekreteri ve Mu habiri bulundukları ve aylık resmi ilân geliri binlerce lirayı tutan Kud- ret gazetesinin ilânının okesilmesin- de büyük rol oynamış ve tabiatıyla tirajdan yoksun Kudret, sadece kâ- gıt parasına çıkmasına rağmen ka- panmak mecburiyetinde kalmıştır. Ancak, Aşuroğlu - Giray ortak- lığını şimdi buna benzer bir hikâye daha beklemektedir.Zira Rüzgârlı- nın bu iki iş adamı, yeni bir teşeb- büse girişmişlerdir. . Yeni teşebbüs pek parlaktır. Başkentte azalan ga- zete sayısı resmi ilândan düşen pa- yın adamakıllı artmasına sebep teş- kil ettiğinden, parsadan faydalanma- yı düşünmüşler ve İstanbullu iki sos- Fethi Giray - Naim Tiralı İdealist Hancılar miyeti Lokalinin İdare Heyeti odası önündeki küçük koridorda cereyan etti. Taraflardan birisi, Rüzgârlı so- kağın tanınmış "iş adamı" Tuğrul Aşuroğluydu! Diğerine gelince, An- kara Gazeteciler Sendikası Başkanı Cenkçiyi biraz ev- vel yemek yediği masadan bir gar- son gelerek çağırmış, Cenkçi dışa- rı çıkınca alkollü Aşuroğluyla okar- şılaşmış ve ağzını açmağa kalmadan olay cereyan edivermişti. Cenkçi ile Aşuroğlu arasındakli yumruklaşma birkaç günün hadise- si değildir. Tuğrul Aşuroğlu Sendika Başkanına birkaç aydan beri adam- akıllı hınçlıdır. Zira, Ankara Gazete- ciler Sendikası, oAşuroğlu ve ortağı AKİS/24) vakif , yalist iş adamıyla yeni bir teşebbüs için ilk adımlarını atmışlardır. Yeni teşebbüs, yıllardır İstanbul- da yayınlanan Vatan gazetesinin An- karaya taşınmasıdır! o Sosyalist pat- ronlar -Cemal Reşit Eyüboğlu (o ve Naim Tiralı- ile Rüzgârlının iki ka- pitalisti bir anlaşmaya varmışlardır. Aşuroğlunun yumruğu, Vatan ga- zetesinin resmi ilân almasını temin için atılmış ilk adımdır. Vatan, Ankarada Aşuroğlu ve Çi- rayın sahibi bulunduğu tesislerde ba- sılacaktır. Tesis, kendilerine bir ay sonra resmi ilân alma imkânını sağ- lıyacaktır. oOrtaklığa iştirak eden dörtlü, parsayı yüzde 50 kırışmak üzere anlaşmışlardır. Yani Vatanın İntiyazı yüzde 50, tesisler yüzde 50 olarak teraziye konmuştur. Böylece yeni kurulan şirketin yüzde 50 si Ti- ralı - Eyüboğlu sosyalist ekibinin, üzde 50 si Giray - Aşuroğlu kapi- talist beraberliğinindir! Anca yeni şirket (gazetenin masrafını, yükseltebilmek için bir kü- çük formül bulmuştur. Vatan or- taklığı, basıldığı matbaaya bir mik- tar para verecektir. Yani baskı pa- rası bir cepten alınıp öbür cebe indi- rilecek ve defterin masraf hanesine aktarılacaktır. o Tabii faturayı öde- yen gene devlet olacaktır. Vatan, resmi ilân alabilmek için kadroyu kurmuştur. 'Çalı- "Şimdilik bir parça dişinizi sıkın, iyi günler gelecek" denmekte- dir. Basın piyasasındaki kriz, fikir işçilerinden müşkül durumda olanla- rı Vatan çatısında toplamıştır. Yeni Vatanın eski Vatandan bir farkı, "o çeşit solculuk"un ikinci plâna atılmasıdır. Bilindiği gibi Ce- mal Reşit Eyüboğlu, Türkiyede sol- culuğun ticaretini yapan kapitalist- tir. -Eyüboğlu, Yönün de ortağıdır. Ancak bunun fazla para getirmediği anlaşıldığından şimdi Vatan, "ilerici aydın" ire vaz geçmektedir. Yeni ortaklar i: pembe rengin ga- zeteden silinmesini istemektedirler. Hadise, iki bakımdan alâka çeki- cidir. o Birincisi, adına Resmi İlân denilen belânın Basını ne hale ge- tirmiş olduğudur. İkincisi, solculu- gun ve sosyalizmin, bir ciddi cephe teşekkül etmediği için siyasi tarafı ve fikri yönü itibariyle kimlerin, ya- rabbi kimlerin elinde oyuncak oldu- ğudur. Ancak, Hükümet Resmi İlan rezaletini cesaretle temizlemediği, komünist olmayan sol cephe ise ken- disine Parlamentoda bir itibarlı kad- ro bulup düzenlenmediği müddetçe keşmekeş devam edecek, Basın da Solculuk da dejenere halden kurtu- lamayacaktır. Dış Yardım Üç nal ve bir at.. "Başbakan Yardımcısı Turhan Fey- zioğlu elindeki kalemle önündeki Yenice paketinin arkasına muhtelif geometrik şekiller çiziyor, heyecanla bir haberi bekliyordu. Sigara pake- tinin arkasındaki şekiller (o çoğaldık- ça, genç Başbakan Yardımcısının da heyecanı artıyordu. Nihayet oFeyzi- oğlunun beklediği haber kendisine u- laştırıldı. Bu sırada saatler 20.80 U biraz geçmekteydi. Feyzioğlu çizmeyi bir tarafa bıraktı, ten bir sigara aldı ve