15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

Günlerin Getirdiği. Yurttan Feridun Cemal Erkin Dostlarla alışveriş DIŞ İşleri — NATO Bakanlar Konseyinin yıllık top- lantısı bu hafta Pariste başladı. 13 - 15 Aralık tarihleri arasındaki toplantıya katılmak üzere Dışişleri Bakam Feridun Cemal Erkin Pazartesi günü Parise hareket bar Erkinin toplantıdan evvel hareketinin sebepleri ardır. Türk Dışişleri Bakanı daha evvel baza özel gö- AKİS/6 Akisler rüşmelerde bulunacaktır. Bunlardan en önemlisi Ame- Dışişleri Bakanı Dean Rusk'la yaptığı görüsme- dir. İki Bakan Türkiye ve Amerika arasındaki savun- ma beraberliğinin yanında, Türkiyenin kalkınmasıyla ilgili yardım konusunda bazı meseleleri incelemişlerdir. Konsorsiyum konusunda Dışişleri Bakanı Erkin, ame- rikan Bakana bazı taleplerde bulunmuştur. Dış yardı- mın Plânın tatbikinde acilen lüzumlu olduğu, bu konu- da geniş yetkiye sahip Amerika Hükümetine iletilmiş- Erkin, bu arada Fransa Cumhurbaşkanı De Gaulle ile de görüşmüştür. Iki Devlet, adamı memleketlerini il- gilendiren meseleler üzerinde durmuşlardır. NATO Bakanlar Konseyinin bu defaki toplantısı Kü- ba olaylarından sonra yapılan ilk toplantı olduğundan bir hayli ehemmiyetlidir. Küba olaylarından sonra Dış- işleri Bakanları NATO'nun kendi bölgelerini ilgilendi- ren meseleleri üzerinde durmuşlardır. Bu konuda na- zarların en fazla üzerine çevrildiği (Dışişleri Bakam, Türkiyenin durumu dolayısıyla Feridun Cemal Erkin ol- muştur. Bankacılık — "Bank of America", "Chase Manhat- tan Bank" ve "Morgan Trans Company" adlarındaki üç Amerikan bankası Türkiyede ticari banka şubeleri açmak üzere hükümete resmen müracaatta bulundular. Bankalar Maliye Bakanlığına yaptıkları müracaatta, ayrıca Türkiyede turizmi geliştirmek üzere yatırımlar yapmak hususunda da vaadlerde bulunmaktadırlar: Ge- çen hafta içinde toplanan "Banka Kredilerini Tanzim Komitesi" yaptığı müzakerelerden sonra Osmanlı Ban- kası kişiliğinde bir ticari b açılmasında mahzur olmadığı kararma vardı. Ayrıca Ticaret Bakanlığı da teklifi inceleyerek bir rapor hazırlamaktadır." Önümüz- deki Mali Yıl başına kadar, bu konu ile ilgili bir kanun tasarısı hazırlanarak B. M. M. ne sunulacaktır. Belediyecilik — tamire aylardan beri aranan Beledi- ye Başkanı nihayet bulundu. 27 Mayıs Devrimini mütea- kip Vilâyetle birleştirilen İzmir Belediyesinin yeniden müstakil olması Hükümetçe kararlaştırıldıktan sonra Dr. Halis Temel bu konuda öteden beri yapılmakta olan