15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Medeni Partı! Gökhan Evliyaoğlu Siyasi partiler nasıl olacaktır, siyasi partiler bundan böyle nasıl çalı- şacaktır? Bugün, duruşması yapılan dâva budur. C. H. P. içindeki “Dörtler Meselesi", suale İsmet İnönünün verdiği cevaptır. Siyasi par- tiler, Dörtlerin istediği parti olmayacaktır. İsmet İnönü buna inandığı içindir ki C. H. P. yi Dörtlerin zihniyetinden mutlaka kurtarmak için, bir lidere düşen en tabii görevi yerine getirmiş ve mücadeleye girmiştir. Bu mücadeleyi C. H. P. içinde İsmet İnönü kazandığı takdirde türk si- yaset hayatı Cumhuriyetten bu yana en büyük gelişmeyi kaydedecek- tir. Zira kıvılcım C. H. P. den öteki partilere de mutlaka sıçrayacak ve öteki partiler, bilhassa rolü asla küçümsenmemesi gereken A. P. kendini kurtaracaktır. Bu, demokratik düzenin de kurtuluşunu teşkil edecektir. bugün Türkiyede, kim ne derse desin, C. H. P. ve A. P. den ziyade "kendini bilenler" ile "gözü dönmüşler"in mücadelesi yapılmak' tadır. Bu, C. H. P. ile D. P. nin mücadelesi dahi değildir. Zira her iki tarzda adam, her iki tarafta da vardır ve bunların ikisi de kendi tarz- larındaki adamların karşı tarafı ellerine geçirmelerini istemektedir. Şimdi, şu satırları lütfen büyük bir dikkat ve dikkatten de çok ib- retle okuyunuz: "C. H. P. nin medeni bir parti haline inkılâp edebilmesi çok zor. Bunun için sayın Nihat Erim ve arkadaşlarının bu keşmekeşten galip çıkmaları ve onların temsil ettiği zihniyetin partiye hâkim olması ge- rekir". Bu satırların altındaki imza, A. P. yi ele geçiren aynı zihniyetin öteki taraftaki temsilcisine, Gökhan Evliyaoğluna aittir. A. P. kaybet- tiğinin peşinde "gözü dönmüşler"in partisi olacak, C. H. P. bulamadığı- nın peşinde "gözü dönmüşler"in partisi olacak ve iki cephenin başındaki- ler bunları vuruşturup fikirsiz, prensipsiz ve inançsız, sadece birer "iyi kavgacı" olarak hüküm sürecekler! Hüküm o sürebilseler, kimsenin canı yanmayacak.. Hüküm sürebi- leceklerini sanıyorlar. Sanki bu memleket o tarzı yeniden kabul edebi- lirmiş gibi.. Köprülerin altından, hele İhtilâlden bu yana akıp giden bunca köpüklü suya rağmen! Bir sel mutlaka gelecek ve önüne kimse- nin geçemeyeceği tarzda, vatanı felâkete garkedecek. P. deki İyi niyetliler toplanamadılar. A. P. de lider, iyi niyetli- leri toplamadı, toplayamadı. "Gökhan Takımı'nın galip çıkması bu yüzdendir. C. H. P. içindeki iyi niyetliler toplanacaklardır. C. H. P. de lider, iyi niyetlileri toplayacaktır. Gökhan Evliyaoğlunun temennisi asla ger- çekleşmeyecek, C. H. P. asla ve asla, ne bugün ne yarın Dörtlerin elin- de A. P. tarzında bir "Medeni Parti" olmayacaktır. Kurultay bunu başaracak, A. P. lilerin yıkamadıkları demagoji kulelerini C. H. P. liler yerle bir edeceklerdir. Göreceksiniz! kat değil, daimi idi. Muhalefet eden- ler, Atarla yetinilmesini istemişler- di. İki taraf, bir formül aradı. "Mu- vakkat İhraç" iste bu sırada ortaya atıldı. Taraflar o cezanın üzerinde anlaşınca, "Muvakkat İhraç" kararı ittifakla alındı. Karar, beklenildiği gibi geniş a- kisler yarattı. Dörtler kolları sıva- dılar ve kesif bir kampanyaya giriş- tiler. Çok zaman olduğu gibi bu kam- panya sırasında da, hava yapmak iti- bariyle, sessizler gürültücülerin, fil" turlular fütursuzların önünde yenil- diler. Dörtler, sadece savunmalın a- lınmadığı için haklı ogözükebilecek dâvalarını, ötekilerin ancak bu nok- tası eksik dâvasından daha başarılı savundular. Dikkati başka yere çek- mek için, Erimi Menderese İnönünün gönderdiği, onun pazarlık ettirttiği gibi inanılmaz masalları gözlerin i- çine baka baka söylediler, yazdırdı- lar, şahit bile göstermeye kalkıştı- lar. Ama şahit diye gösterilen Fazıl Şerafeddin Bürge işin aslını anlatın- ca balon gene söndü: İnönüye Erim, “Konuşayım mı?" diye sormuş, İnö- nü "Konuşma" dememişti. Bürgenin söylemediği, bu talepte bulunurken Gülek kütüphanesinde Dolu raf önünde boş kafa