15 Aralık 1962 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

15 Aralık 1962 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

le tüttürdü. Feyzioğluna ulaştırılan haber şuydu: " — Konsorsiyum prensip' olarak istediğimiz yardım miktarını o kabul etti..." Haber gerçekten sevinecek kadar İyi ve ilginçti. Feyzioğlu, üzerinde büyük emeği olan 5 Yıllık Kalkınma Planının finansmanı için gerekli dış yardımın temin edilmiş olmasını el- bette büyük bir memnuniyetle kar- şılıyordu. Zira birkaç gündür doğru- su istenirse ilgilileri, o Yunânistanın uğradığı akıbet bir hayli telaşa dü- şürmüştü. Nitekim Feyzioğlu, bu te- lâşını Kurultay arefesinde söylediği şu sözlerle anlattı: "— Bu işe öyle gömüldük ki, par- ti işleriyle bile meşgul - olamadım. Vakit bulursam Kurultaya gidebile- ceğim..." İlgililerin bu derece telâşlanma- sı boşuna değildir. 11-12 Aralık ta- rihlerinde Pariste yapılan Konsorsi- yum toplantıları bir hayli çetin geç- ti. Durum son derece nazik olduğun- dan, Türk heyeti, daha evvel mesele- yi OECD içinde halletmiş olmasına rağmen, dişini tırnağına taktı. Ziya Müezzinoğlu ve Kemal Siberli Türk ekibi, Pariste bulunan Ahmet Tufan Gülün de iştirakiyle çalışmalara ka- tıklı. İlk günden itibaren müzakereler, yardımın şekli ve şartlarından ziya- de, miktarı üzerinde oldu. "Konsor- siyuma dahil devletlerle Türkiyenin, aslına bakılırsa, derdi buydu. Türki- yenin talep ettiği miktar 260 milyon dolarlık bir yardımdı. Aslında plânın tatbikatı için 1963 yılı içinde Türkiyeye lüzumlu para 400 milyon dolar civarındadır. o An- cak, bunun 25 milyon doları Özel sermaye hareketleri, 60 milyon dola- rı AlD kanalıyla yapılan zirai istih- sal fazlası oyardımlar ve 68 milyon doları da DLF ve Exim Bank tara- fından bugüne kadar temin edilmiş" tir. Böylece geriye 280 milyon dolar- lık bir açık kalmaktadır. Bu mikta- rın da 80 milyon doları ihtiyat payı olarak düşünülmüştü Konsorsiyum toplantısında, Türk heyetinin uğradığı güçlüğü, bu mikta- rın koparılması teşkil etti. Türk e- kibi elinden geleni yaptı. Yaptı ama 30 milyon dolarlık ihtiyat akçasını koparamadı. Meselenin böyle olacağı paranın acilen temini gerektiğini be- lirtti. Müzakerelerin bundan sonrası bu direktif üzerine yapıldı ve gerek- li 250 milyon dolar üzerinde mutaba- kata varıldı. Bundan sonrası... Ancak iş bununla bitmemektedir. prensip olarak verilmesi laştırılan 250 milyon doların . üye devletler arasında ne şekilde taksim edileceği de bir problemdir. Bu yü- kün iki büyük ucunu Amerika ve Fe- deral Almanya taşıyacaktır. a OECD toplantısında Genel Sekreter Kristensen yaptığı konulmada: "— Bir devlet için sağlık Ve S0S- yal hizmetler nasıl bir âmme hiz- metiyse, gelişmiş devletlermişaz ge- lişmiş ülkelere kalkınma konusunda yardım yapması da bir âmme hizme- tidir" demiştir. Genel Sekreterin bu Ziya Müezzinoğlu Müezzin de bildiğini okur sözleri, Konsorsiyuma dahil devletleri fazlasıyla etkilemiştir. | Bunun oya- nında, OECD toplantısından bir kaç gün evvel Türk Hükümetince iç finansmanda mevcut 300 milyon li- ralık açığın yeni vergilerle kapatı- lacağını belirten bir raporun gönde- rilmesi üye devletler üzerinde büyük bir itimadın doğmasını sağlamıştır. İşte bu bakımdan paranın pay e- dilmesindeki güçlüklerin büyük ( bir kısma halledilmiştir. Hattâ .250 mil- yon doların 96 80 inin devletler ara- sında nasıl taksim edileceği hususun- da şimdiden bir karara bile, varıl- mıştır. Bir başka memnun edici haber, İsveçin Konsorsiyuma katılmış olma- sı ve İsviçrenin de katılmak üzere bulunduğudur. Yıldızlar Şakacıdır. Kasım Gülek bir 19 Ocakta doğ- muçtur. Burcu, Oğlaktır. Avni Doğan bir 22 Aralıkta doğmuştur. Onun da burcu Oğlaktır. Nihat Erim 30 Ka- sımda doğmuştur. o Burcu (o Yaydır. Turgut Göle 17 Şubatta doğmuştur. Burcu Kovadır.. Gülek, Doğan ve Erim pazar günü Partiden atıldılar. Göle, mukadder akibetini çarşamba, günü buldu. Baknız o günler, çe- şitli gazetelere güre yıldızları kem dileri için ne diyordu... Oğlak Burcu (Gülek - Doğan) Yeni Sabah — Bir-yolculuk 'sırasın- da karşılaşacağınız olaya fazla ode- ger vermeyiniz,) Büyük ithi'âtlara yol ( açarsınız. Dünya — Başka bir yol daha dene- yin. Belki o başarılı olur. Akşam — Çok karışık bazı işlerde başarı sağlayacaksınız. Yay Burcu (Erim) Teni Sabah — Bir yakınınızın duru- mu ile ilgilenmek mevkiinde kala- caksınız. O kimseye ait yeni bir ha- ber bekleyiniz. Dünya — Son günlerde biraz sinir- lisiniz. Bu, aleyhinize oluyor. Akşam — Tereddütlere rağmen du- rum iyiye doğru gelişmektedir. Hürri et — Aksine hareket etmeğe ya çalışr (Münakaşa etmeniz da 1 muhtemel. Kova Burcu (Göle) Dünya — Büyüklere karşı daha dip- lomatça ve o saygılı konuşmalısınız. Akşam — Hayal kuvvetine dayanan işlerde obaşarı göstereceksiniz. Hürriyet — Sizin için "Ona lâf an- latmak deveye hendek atlatmaktan güç" diyenler haksız. Bu tesiri bir an evwel silmeğe gayret etmelisiniz. AKİS/25