19 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

19 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

T Sağlı k Sosyal âfet: Verem Geçen haftanın a, Sağlık Ba- kanlığı bütçesinin karma komis- yonda görüşüldüğü şurada, omemle- ketin sağlık tablosunu çizen Bakan Azizoğlu, sözlerini şöyle bitirdi: "— Sağlık durumumuz, tek keli- meyle, çok feci ve ,utandırıcıdır. Memleketimizde gesinde 1,5 milyon trahomlu mev- cuttur. Cüzzam ise bizde, dünyanın hiç bir yerinde göremedik oranda P sayesinde hastalığın eski şiddetini kaybettiği ve veremli sayısında bir azalma olduğu görülmektedir. o Sağ- lık Bakanlığı ve Verem Savaş Der- neğinin müşterek çalışmaları sonun- da bu problemin en kısa zamanda ve kati surette halledileceği muhakkak- tır. Konunun daha iyi anlaşılabilme- si için, hastalık hakkında kısaca bil- gi vermekte fayda vardır. Tüberküloz, Koch basili isminde- ki bir mikrobun insan vücuduna her- hangi bir yolla girip yerleşmesi o ve orada çoğalması sonucu husule o ge- mas etmediği müddetçe husule gelmez. Bu husus, yayılması yönünden çok önemlidir. Eğer tüberkülozlu hastalar basıl çı- kartmaz hale gelinceye kadar hasta- hane veya sanatoryumlarda tedavi e- dilmezlerse, hasta, evine döndüğü za- man hastalığını e etrafına kolayca yayacaktır tüberküloz Tüberküloz irsi bir hastalık de- ğildir. Bazan bir ailenin bütün fert-' lerinde görülmesinin sebebi, her fer- din ayni bozuk sosyal ve hijyenik şartların etkisi altında bulunması ve bu ortamda da tüberküloz basilinin gayet (o kolaylıkla O yayılabilmesidir. Verem yorgunluk, iştahsızlık, halsiz- lik, kırıklık, hafif ateş, asabiyet ve kilo kaybı gibi (o şikayetlerle başlar. Bu şikayetlere eklenen kuru veya yaygındır. o Ayrıca çocuk felci tehli- keli bir hal almıştır. Bu utanç veren m cemiyetimizi (okorumak lâzımdı Sli Bakanının da belirttiği gi- bi, bugün memleketimizde 1 milyo- na yakın veremli mevcuttur. Buna rağmen, sağlık dâvalarımı» arasın- da muvaffak olmuş sayılabilecek bir konu varsa, o da tüberküloza sa- vaştır. Gerçi bu konu memnuniyet verecek şekilde halledilmiş değildir, ama yapılan programlı (o çalışmalar AKİS/20 Tedavi edilen veremliler Derdin bini bir para len bir hastalıktır. Mikrobun en sık oturduğu yer oakciğerlerdir. Lenf guddelerinde, barsakta, periton za- rında, beyin zarlarında ve (deride yerleşmesi de mümkündür. Uzviye- tin gıdasızlık, uykusuzluk, yorgun- luk, fazla alkol alma gibi sebeplerle zayıf-düştüğü hallerde Koch basili daha kolaylıkla hastalık yapabilmek- tedir. Normal bünyelerde ise mik- roplar daha güçlükle yerleşebilirler. Diğer taraftan, insan uzviyeti ne ka- dar zayıf olursa olsun, mikropla te- hafif balgamlı ve devamlı bir öksü- rük ekseriya hastanın doktora mü- racaatına sebep olur. Bu safhada teşhis edilen hastalığın tedavisi çok daha kolaydır. Eğer hasta tedavi e- dilmiyecek olursa, Oo akciğerlerdeki hastalık ilerleyecek ve (o kavernlerin (yaralar) husule gelmesine sebebiyet verecektir. Bu devrede hasta kanlı balgam çıkarmağa başlar. Yalnız her çıkarılan kanlı balgamın tüber- küloz sebebi ile olmadığı ve diğer bir çok akciğer (hastalıklarında da