19 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

19 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER Çin-Hing Seylanlı arabulucu Dünyanın yegâne kadın Başbakanı, geçen haftayı çok yorucu diplo- | Seyhanlı | matik temaslarla geçirdi. Bayan Sirimavo Bandaranaike, bir önceki halta Pekinde Çu-En Lai ile £ yapmış olduğu görüşmelerin yorgun- luğunu üzerinden atamadan, fent Delhide Başbakan Nehru ile müza- kere masasına oturdu. Bayan Ban- daranaike, Kolomboda toplanan ta- rafsız devletler konferansı tarafın- , konferansta alınan kararları da başlayan silâhlı çatışmaya son verecek bir anlaşma zemini hazırla- makla görevlendirilmişti. Çinin tek taraflı olarak ateş-kes kararını ilân etmesinden sonra Kolomboda topla- huriyetine mensup delegeler nihayet Çin-Hind ihtilâfını çözebilecek Mi formül üzerinde anlaşma şiardı. Bu formülü Çin ve Hind devlet adamla- rna anlatma işini de -belki kadınla- rm ikna gücüne olan itimatları dola- yısıyla, belki de milletlerarası ihti- lâflarla da ilgili olsa hiç bir erkeğin bir kadını kolayca reddedemiyeceği- ni düşündükleri için -Seylan Başba- kanı Bayan Bandaranaikeye bırak- mışlardı. Kolombo kararlarının, tamamen gizli tutulmasına rağmen, esas itiba- riyle Çinin görüşüne uygunluğu bi- liniyordu. Mütâreke hattının tesbi- tinde fili işgal sahalarının dikkate alınması teklif ediliyordu. Sadece Ladak bölgesinde Çinliler, eski ami- rin 12 mil gerisine çekilmeyi teklif ettikleri halde, Kolombedaki arabu- lucular hind askerlerinin yerlerinde kalmasını kabul' etmişlerdi. o Nite- kim, Çin hükümeti, yapılan teklifler karşısında "müsbet bir tavır" takın- dığını açıkladı. Buna mukabil Hindli liderler gö- rüşmelere büyük ümitler bağlamadı- lar. Nehru, "Bandaranaike ile yaptı- ğı iki saatlik bir toplantıda, daha zi- yade Çin Başbakanının Hindistanla ilgili niyetlerini anlamaya çalıştı. Nehru, taarruz sırasında elde ettik- leri yerleri Çinlilerin yanına bırak- niyetinde değildi. Zira Parlâ- e ve halk efkârı, devlet adam- larını devamlı bir baskı altında tut- maktadır. Çinin lehine işleyecek herhangi bir anlaşmanın kabul edil- me şansı hemen hemen mevcut de- AKİS/22 Pandit Nehru Dertli baş ğildir. Fakat temaslar, görüşmeler yoluyla bu kararsız durumu uzatmak- ta hindlilerin menfaati vardır. Sov- yetlerin vermeyi vâdettikleri Mig u" akları daha yeni yola çıkarılmıştır. Batılı devletlerin: yardımıyla destek- lenen Hind ordusunun modem bir ordu haline Ra için daha çok za- man gerekmektedir. Çu-En Lai Kızgın damdaki kedi İki gün süren müzakereler sonun- da yayınlanan ortak bildiride, Hin- distanın, Kolombo konferansı teklif- lerine nihai cevabını, bu konu Hindis- toya getirileceği de ifade edildi. Par- lâmento 21 Ocakta toplanacaktır. Özel bir toplantıda Nehru, "Hin- distanın şerefini ve kendisine saygı- sını ihlâl etmeyen bir barışı sağla- mak için gerekli tedbirleri" almaya hazır olduklarını bildirdi. Fakat bir kaç ay Önce Çin, işgal ettiği Hindis- tan topraklarından çıkmayı kabul et- mediği müddetçe yapılacak her an* taşmanın Hindistan için şeref kırıcı olduğunu açıklamıştı. Acaba yuka- rıdaki sözler, Hindistanın artık bu alen terkettiğini mi göstermekte- dir? Bu konuda çok fazla iyimser olmamak lâzımdır.Gerçi, ği toprakları geri almak için Hindis- tanın bir harp açması beklenemez. Fakat bu, ihtilâfın bir anlaşma ile or- tadan kaldırılması demek de değil- Bu, daha nice yıllar kongreler- de, barış konferanslarında konuşula- cak bir konudur. Togo Kaynayan Afrika “Birbirini takip eden ihtilâl haberle- rinin sonuncusu bu hafta başında Batı Afrikadan, Togodan geldi. A- janslar, Pazar günü, Gananın varan- da kuzeyden güneye doğru bir şerit gibi uzanan bu küçük ülkede, eski subayların da katıldığı, bir askeri e idareyi .ele aldığını bildirdi- er. Cumhurbaşkanı Sylvanus Olym- ei iltica etmek istediği Amerikan Elçiliğinin kapısında öldürüldü. | İki Bakan hariç, kabinenin tamamı tevkif- kif edildi. İhtilâlciler hiç bir çarpış- maya lüzum kalmadan memlekette hâkimiyeti ele geçirdiler. İhtilâl Ko- mitesi Başkanı Emmanuel Bocovi, Lome Radyosunda yayınlanan mesa- jJında, yeni idarenin Birleşmiş Millet- ler yasasına ve Togo hükümeti tara- fından imzalanan bütün anlaşmala- ra bağlı olduğunu açıkladı. İhtilâlin lideri, hükümet darbesi- nin sebebi olarak, önce, Olimpio'nun eb ve iktisadi alandaki keyfi ida- resini öne sürdü. Eski devrin yol- uzluklarını sıraladı, gittikçe geniş- leyen işsizlik ve sefaletle mücadele etmek istediklerini söyledi. e İkinci olarak, eski idarenin takip ettiği a- yırıcı politikayı tenkid etti ve Avru-