26 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 31

26 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 31
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

yersiz bir "güldürme" gayretiyle, fars tipleri halinde e meleri. Hele Binnaz Hanımda Semiha Berksoyun eserin de, temsilin de seviyesini düşüren aşırılıkları. En heyecanlı sahnelerde okunan mek- tupların, oyuncuların yaşadıkları ânın tansiyonuna hiç uygun düşme- ze ağır, biteviye, sönük bir "okuyuş"la -hoparlörle- kulisten verilme- Elli yıl önceki -abani sarıklı- Anadolu'yu gösteren bazı tablolarda > Dencerelerden. bankaların yeni ikramiye apartmanlarına benzeyen bi- na silüetlerinin gösterilmesi.... Aynı tablolarda günümüzün modasına uygun demir koltuklar, iskemleler, masalar, sehpalar kullanılması... Fransızca konuşan kimselerin -Michele müstesna- fransızcadan başka herşeye benzeyen A Üniformalar hariç, o devri veremiyen, ifadesiz kostümler Sonuç: Devlet Tiyatrosu sahnelerinde nâdir görülen zayıf temsiller- den biri. "Çalıkuşu" daha başka bir çerçeve ve kadro içinde ele alınma- ya değerdi. Bununla beraber, yazar ve eseri, kendi güçleriyle, afişte tutunuyor, tutunacaktır da... Naciye FEVZİ Oyun: "Rüya Doğru Çıkınca" ("Goodnight Mrs. Puffin"), (Komedi, e) Yazan: Arthur Lovegrove. Çeviren: Asude Zeybekoğlu. Sahneye koyan: Lâle Oraloğlu. Tiyatro: Oraloğlu Tiyatrosu. Dekor: |. Barlas - 1. Yüce Gördüğü -ve tıpatıp “doğru çıkan- rüyalarla, genç çocuklarını biribirleriyle evlendirmek üzere olan iki ailede rahat, huzur bırakmı- an Mrs. Puffin'in kehanetleri. Herşeyi altüst eder gibi görünürken "happy end"le sonuçlanan kehanetler Oyniyanlar: Lâle Oraloğlu (Ethel Pbrdyesi, Yüksel Şengenç (Jacky Fordyce), Aysan Sümercan (Pamela Fordyce), Nejat Çetinok (Nicho- las Fordyce), Cansen Usman (Annie), Esin Eden (Mrs. Amelie Puf- fin), İhsan Yüce (Henry Fordyce), İsmet Barlas (Stephan Parker). Ender Şimşek (Victor Parker), Yağız Tenli (Roger Vincent), (6 er- kek, 4 kadın rolü). Beğendiğim: Esere adını veren Mrs. Amelia Puffin'de Esin Edenin, Jacky ve Pamela'da Yüksel Şengenç ile Aysan Sümercanın rahat, tat- lı oyunları. Beğenmediğim: Bu zayıf yapılı, ilk perdeden sonra bütün ilgiyi yi- tiren -ve işlerin neye ve nereye varacağı apaçık belli olan- yavan ame- rikan komedisinin Oraloğlu repertuvarına girmiş olması. Kuvvetli bir kadrodan yoksun kalmanın, güzel umutlar vermiş bir sanat tiyatrosu- nu gitgide bir amatör topluluğu haline getirmekte olması. Sonuç: Oraloğlu Tiyatrosu, "Yalancı Billy"nin haber verdiği tehli- keli dönemeci "Rüya Doğru Çıkınca" ile aşamamıştır. Alev Oraloğlu nun imdada yetişeceği yeni -ve "çocuklu"- bir oyun bulup çıkaramaz- sa bu mevsim ciddi bir krizle karşılaşması beklenebilir. Bu da "yıldız" tiyatrosunun günümüzde sürüp gitmiyeceği gerçeğini açıkça göster- Maskeli Bize düşen bunu üzülerek Mn 4 Lütf AY İstanbulda "Rüya Doğru Çıkınca" Falcılıkla iş bitmiyor Saim Alpago "Harputta..." Bir süredenberi İstanbul Tiyatro- sunda "6 Oyunları" adı altında, saat 18'de temsiller vermekte olan Saim Alpago, Üner İlsever ve arka- daşlarının, Cevat Fehmi Başkutun "Harputta Bir Amerikalı"sını tekrar- lamıya hazırlandıkları bildirilmekte- dir. Hatırlarda olduğu gibi, Saim Al- pago bu oyunun evvelce Ankarada verilmiş olan temsillerinde, "Komi- ser" rolüyle büyük bir başarı kazan- mış ve kompozisyonu çok beğenil- mişti. Aynı rolde İstanbul seyircisi- nin de geniş ölçüde ilgisini çekmiye muvaffak olacağı tahmin edilmekte-. dir. Dormende "Paramparça" Dormen Tiyatrosu, Turgut özak- zaman içinde sahneye konulması bek* lenmektedir. Ankara Meydan Sahnesinde A nkaranın tek ve sevimli Özel ti- yatrosu Meydan Sahnesinde Pe- ter Ustinovun "Romanoff'la Juliett'i büyük bir başarı kazanmıştır. Olduk- ça kalabalık, değişik dekorlu, kos- tümlü ve çok hareketli böyle bir oyu- nu o küçücük sahneye uygulamakta Çetin Köroğlunün gösterdiği ustalık bir reji mucizesi sayılmakta ve ge- niş ilgi görmektedir. Aynı eseri sah- nelerine çıkarmak isteyen bazı İstan- bul sahnelerinin sanat idarecileri Us- tinovun eserinin Meydan Sahnesin- deki oynanış şeklini, bilhassa sahne ve dekor düzenini yakından incele- mek için Ankaraya gelmişlerdir. Küçük bir Avrupa ülkesinde, A* merikan Elçisinin kızıyla Rus Elçisi- nin oğlunun o sevişmeleri olayından çok ince, aktüel esprilerle dolu poli- tik bir hiciv komedisi yaratmış olan Ustinovun oyununda, iki elçilik ara- sında mekik dokuyan, Devlet Baş- kanı Generali Çetin Köroğlu, Roma- noffu Kartal Tibet, Juliett'i, Devlet Tiyatrosundan ayrılarak bu toplulu- ga geçmiş olan, Semra Savaş, Ame- rikan Elçisini oYılmaz Gruda, eşini Esin Avcı oynamaktadırlar. İlk haftalardan itibaren "kapalı gişe" oynanan "Romanoffla Juliett"- in Meydan Sahnesinde uzun süre afiş- te kalacağı, belki de bu mevsimi ka- pıyacağı kuvvetle tahmin edilmekte- dir.

Bu sayıdan diğer sayfalar: