26 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

26 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

rak vadeyi Mart 1963'e kadar uzatmak maksadıyla Baş- kente gelmiş olan heyetler, Ticaret Bakanlığı yetkili- leriyle müzakerelere başladılar. Öte yandan, çeşitli ihraç maddeleri» satmak üzere altı kişilik bir Hindistan ticaret heyeti, geçen hafta- mn başlarında Türkiyeye geldi. Heyet, Cuma günü Odalar Birliğinde ilgililerle bir toplantı yaptı. tıda teklif edilen başlıca ihraç maddeleri (o şunlardır: Karabiber, jüt, baharat, pirinç, bisiklet, kına, pamuklu, ipekli mensucatı pamuk - yün ipliği, kahve, çay, dikiş makinesi, vantilatör, kâğıt, sünger vs... et, müzkerelerin sona erişini e başlı- ca sanayi merkezlerimizi ziyaret edecekt Ayrıca, yeni bir ticari anlaşma zilan Üzere yine geçen haftanın sonlarında bir Türk Ticaret heye- ti Belgrada gitti. Plân — Başbakan Yardımcısı Ekrem Alicanın baş- kanlığında bir müddetten beri devam etmekte olan Yüksek Planlama Kurulu çalışmaları, haftanın başla- rında Sah günü sona erdi. Kurul, 5 Yıllık Plânın 1963 yılını kapsıyan kısmının bütçeye paralel olarak uygu- lanması konusunda yaptığı toplantılarda (Hükümete sunulacak olan programı hazırladı. Müzakereler zaman zaman hayli elektrikli bir ha- va içinde cereyan etti. Zira, genellikle mücerret temen- nilerden ibaret olan Plâna nispetle, tamamen tatbikat demeK olan program arasında uygulama bakımından hayli zorluklar vardı. Tartışmaların esasını, (o Plânın 1963 yılı tatbikatı için gerekli iç finansman meselesi teşkil etti. Plâncılar 1 milyar 100 milyon liralık mun- zam geliri yeterli bulmamaktaydılar. Bu sebeple tat- bikat için asgari 300 milyon liralık bir ek gelire daha ihtiyaç olduğunu ileri sürdüler. Uzun müzakerelerden sonra Plânlamanın bu isteği yerinde görülerek, 300 - 400 milyon liralık bir artış kabul edildi. Ancak şimdi ikinci bir mesele Plâncıların zihinlerini karıştırmakta- dır: Acaba bu yeni gelir hangi kaynaklardan karşıla- nabilecektir ? Baraj — Keban Barajının inşası için Alman Hüküme- tinden istediğimiz kredinin, Suriyeliler tarafından inşâ edilecek olan Fırat Barajı ile hiç bir ilgisi olmadığı an- laşılmışıtr. Olayın aslı şöyledir. Alman Büyük Elçisi Van Valther, Sanayi Bakanlığı Enerji Dairesi Müdürlü- ğü ve Devlet Su İşlerinden bir uzmanla birlikte Bonn'a hareket etmiştir. Büyük Elçi önce Patise giderek Kon- sorsiyum toplantılarına katılacak ve burada yaptığı gö- rüşmelerden sonra Bonn'da Türk uzmanları ile buluşa- rak Keban Barajı ile ilgili Türk tekliflerini hükümete sunacaktır. Öte yandan, Suriyenin. kuracağı barajla ilgili an- laşma Pazartesi günü imzalanmıştır. Bu da gösteriyor ki, Türk tekliflerinin Suriye ile hiç bir ilgisi yoktur. Dünyadan Akisler İngiltere — Hugh Gaitskell'in âni ölümünden sonra şimdi İşçi Partisi kendisine yeni bir lider aramaktadır. Gaitskell'in yardımcısı George Brown, ismi üzerinde en çok durulanlardan birisidir. Gölge kabinedeki Dışişle- ri Bakanı Harold Wilson ile, yine gölge kabinedeki Ma- liye Bakanı James Callaghan da adaylar arasındadır. Liderliğe hangisi getirilirse a İşçi Partisinin politikasında önemli bir değişme o olmıyacağına mu- hakkak gözüyle bakılmaktadır. Vietnam — 43 aşk şarkısının Güney Vietnamda halk içinde söylenmesi yasaklandı. Bu konuda gösterilen gerekçe de, şarkıların çok fazla romantik olduğu ve savaşan kuvvetlerin morali üzerinde menfi etkiler yap- tığıdır* Yeni Başkan Gaminzky, hafta başında Milli Wei 'feshetti ve Anayasayı da ortadan kaldırdı. Bir kaç hafta içinde seçimlere gideceğini (söyleyen yeni Başkanın bu davranışı pek çok kimse için sürpriz teş- kil etti. Aslında şaşılacak bir şey yoktur. İktidarı al- mak onu bırakmaktan' daha kolaydır. Fransa — Hafta başında Başkan De Gaulle, İngiltere-, nin Ortak Pazara girmesine muhalif olduğunu açıkça söyledi. Bu konuda öne sürdüğü sebepler tamamen ik- tisadidir: İngilterenin tarım ürünleri için çok geniş im- tiyazlar istemesi ve İngiliz Milletler Câmiası ile bağla- rını gevşetmemesi gibi... Fakat De Gaulle'ün böylesine kati bir tavır takınması, diğer Ortak Pazar üyelerini çok fazla memnun etmedi. AKİS/5