26 Ocak 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

26 Ocak 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER Kayseri Eski yolun yolcuları Herşey, A. P. ni bugün idare etmek- te olan takımın kafasından çıktı. Aklın çoğunu da, kılavuz rolündeki karga verdi. Celâl Bayarın eşi ver fat etmemiş miydi? İşte, bir .takınm "halk hareketleri" tertiplemek ' içim mükemmel fırsat! Kayseriye gidile- cekti, Celâl Bayara taziyette bulu- nulacaktı. Bir defa ziyaret sebebi, merhamet ve şefkat hislerine hitap edecekti. Kırk yıllık eşini okaybet- miş bir ihtiyar adama gidip de baş sağlığı dilemekten insani ne buluna- bilirdi ki. Ancak yolun, bir "spekta- küler ziyaret" ile açılması lâzımdı. daki eski Demokrat militanlar böy- le düzmece heyetler derlemektekâ meharetlerini gösterdiler, tecrübeler rinden faydalandılar, eski güzel günf leri hatırladılar. Ah, "Beyifendi" için de böyle az mı kalabalık toplamış- lardı! Eskisi gibi otobüsler kiralada- lar, okumanyalar hazırladılar, bütün! masrafı üzerlerine aldılar ve "Şöyle bedavadan bir (Kayseriye uzanmak isteyenler"i bir kaç pazar Cezaevine taşıdılar Burada, bir sual zihinlere takıla- bilir: Masraflar, o güzel günlerde örtülü ödenekten karşılanırdı. Şimdi nereden karşılandı? Zira A. P. mali bakımdan iflâs halindedir. Bu sua- lin cevabını da, alâkalılar tesbit et- Adalet e ilgilileri, Ba- kanla da temas ettikten sonra şu şi- fahii emri yerliler Kayseri mahkümları (diğer mahkümlardan farklıdır. Elbette ki Kayseri Cezaevi de diğer cezaevlerin- den farklı olacaktır. Bunun için Ta- lianatnameyi tatbik değil, ziyaret ta- leplerini müsamaha ile karşılayın!* Savcı içinden bir lâhavle çekti, ne şişin ne de kebabın yanmamasına a- zami gayreti göstermeye (o çalışarak vaziyeti bir süre idare etti. Üniversite Gençliğinin Bayarı zi- yaret ederek ona saygısını, başsağlı- ğı dileklerini bildireceği haberi işte bu sırada, Ankaradaki A. P. Genel Merkezi tarafından ortaya atıldı. Kayseriye hareket etmek üzere olan MAS otobüsü Her gidişin bir de dönüşü vardır Takım, İhtilâl günü 3. Orduya komu- tu eden, sonra M. B. K. devrinin ilk Genel Kurmay Başkanı olan, nihayet A. P. nin başına düşen Emekli Orge- neral Ragıp Gümüşpalayı Kayseriye gönderdi. Bayar, A. P. nin Genel Başkanını kabul etti. Ama, belli şe- kilde soğuk davrandı. Her halde "Şimdi kalkmış, buraya geliyosun!. Aklın neredeydi? 27 Mayıs sabahı Çankayaya gelip beni kurtarsaydın ya.. Mademki bu kadar seviyordun»?" demek istiyordu! Gümüşpalayı, A. P. nin Kayseri- ye yakın yerlerdeki teşkilatı men- supları takip ettiler. A. P. safların- AKİS/8 mişlerdir. Uyanık bir görevli Kayseride Oo genç ve uyanık bir sav- cı vardır. Derleme gruplar Ceza- evinin kapısında pek sık belirmeye başlayınca ve bunların güdümlü zi- yaretçiler oldukları (o anlaşılınca du- mdan Ankarayı haberdar etti. A- dalet Bakanlığındaki omuhatapları Müsteşar Nafiz Yamancğlu ve yakın mesai arkadaşları oldu. o Savcı — Ceza ve Tevkif Evleri Tali- matnamesini uygulamak zorundayım. Bu heyetlere görüşme müsaadesi ver- meye bu talimatname müsait değil- dir. Ne yapayım?" dedi. Başarısız ilk deneme Genel Merkez, Üniversite Gençliği adı altında bir grubu 13 ak Pazar günü ayseriye (götürmek için kolları sıvadı. Ne kadar talebe bulunursa onunla yetinilecek, üst ta- rafı eski Demokrat militanlarla (ve "belaş seyahat" meraklılarıyla dol- durulacaktı. Fakat Genel Merkez ve adamları o kadar az sayıda ger- çek talebe bulabildiler ki gülünç ol- mamak için ziyareti bir hafta geriye attılar. Bahane olarak da gazetele- rine "Bayara gitmek isteyen o kadar enç var ki otobüsler almadı, onun için haftaya bıraktık" diye yazılar