16 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

16 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER olduğu Konsorsiyumda da telâkkiler bundan farklı değildir. Geçen hafta yetkili bir amerika- lı, bir toplantıda türk muhatabına şöyle dedi: — Neler yapmanız lâzım geldi- ğine bakarak, an karam- sar oluyorsunuz. Halbuki, seçimler- den bu yana birbuçuk seneden az zaman ii neler yapmış olduğu- nuzu bir gözünüzün önüne getirirse- niz iliskneaiiliniz derhal kaybolur. Biz, bunu yaptığımızdan dolayı du- rumu çok ümitli ve başarılı görüyo- ruz. Bütün mesele, değişik bir Tür- kiye yaratmak yolundaki samimi ve iyiniyetli gayretlerinde (Hükümetin yılgınlık göstermemesi, lanet olsun deyip savaşı bırakmaması ve güç- lükleri, şimdiye kadar olduğu gibi, hiç sinirlenmeden bir bir yenmekte devam etmesidir. İsmet Paşanın tabiatını bilenler, son imkanı kullanmadan pes etmek âdetinde (bulunmadığından o haber- dardırlar. Bu bakımdan, onun C.H.P. Meclisinde ifade ettiği niyeti çok kimseye ışık tutmuştur. İsmet Pa- ia tutumunu orada şöyle anlatmış- — Türkiyenin meselesinin plan- lı ee başarmak (o olduğuna inanıyorum ve başka bir mesele bil- miyorum.. Beni başka tarafa sürük- lemek imkânı yoktur. Çalışmamız ün olmayan noktaya gelirsek, seriyet teşekkül eder de bizim yürüt- mediğimiz politikayı yürütmeyi sırt- larsa muhalefet görevini ciddiyet ile saparız. Yok,buna imkân bulunmaz- sa memleket yeni seçimlere gider ve millet kararını söyler. Bu sözler Koalisyonun yaşayaca- ğını gösterdiğine göre plânlarını Mu- halefetin çizdiği memleket manza- rasına göre yapanlar ile plânlarını İktidarın çizdiği memleket manza- rasma göre yapanlardan kimin kârlı çıkacağını kestirmek, bir nis- bet dahilinde mümkün sayılabilir Hükümet Ayrı Masalar Bitirdiğimiz hafta içinde telefonları çalan Hükümet üyeleri, gazeteci- lerin Genel Af veya yeni bir proto- kolle ilgili sorularını âdeta söz birli- ği ME hep aynı şekilde ce- vaplandırdılar — Hükümet daha ciddi işlerle meşguldür." seul : Gerçekten Bayarın tahliyesi, Ge- AKİS/10 nel Af, Yeni Hükümet Protokolü gi- bi söylentilerin kulaktan kulağa fı- sıldandığı, muhalefet (gazetelerinde türlü yaygaralar koparıldığı şu son haftalarda Hükümet hemen her gün toplanmakta, fakat bazı tahminlerin tamamen hilâfına daha ciddi bir ko- nuyla meşgul olmakta, 5 Yıllık Plâ- nın 1963 yılı uygulamasında alına- cak tedbirleri görüşmektedir. Gerçi Muhalefet ve İktidarın görüşlerinin birleştiği şimdiye kadar (görülmüş şey değildir ama, bu sefer sadece ay- nı konudaki görüşler değil, ele alı- nan konular dahi birbirinden Kuzey ve Güney kutupları kadar ayrıdır. Nitekim haftanın ortalarında Çar- şamba günü Y.T.P. Genel Başkanı ve 1 numaralı Başbakan Yardımcısı Ekrem Alican bir AKİS Temsilcisi- ne: — Hükümet çalışmalarının esa- sını, 1963 yılı programının aksama- dan tatbike konması ve korunması teşkil etmektedir. Çalışmaların bir di- ger yönünü de spekülatif bazı hareket lerin doğurabileceği darlık ve suni fi- yat artışlarını önleyici iktisadi ted- birler teşkil etmektedir" diyerek Hü- kümet çalışmalarının hangi yöne tek- sif edilmiş okluğunu ortaya koydu. Tedbirler 1963 yılı içinde yapılması kararlaştı- rılan 9 milyar liralık yatırım, Hü- kümet için çözülmesi son derece çe- Ekrem Alican Mesleği afcılık değil, maliyecilikti! fin bazı problemler doğurmuştur. Ya- tırımların projelerinin hazırlanması, eksiltmeye çıkarılması, inşaatların teslim ve faaliyete geçiş talihlerinin tespiti gibi meselelerin yanında süpe- külâtif faaliyetler sonucu piyasada görülmesi muhtemel olan darlık ve suni fiyat artışı ile İlgili olarak alın- ması gerekli tedbirler Hükümetin son haftalardaki çalışmalarının ağır- lık merkezini teşkil etmektedir. Ba- kanlar Kurulu toplantılarında alın- ması kararlaştırılan tedbirlerin ba- şında istihsal unsurlarının tam kapa- siteyle çalışması gelmektedir. Eğer herhangi bir spekülatif hareket ya- pılmazsa ve stokçuluğa mani oluna- bilirse yatırımlar için gerekli inşaat malzemesinin iç kaynaklardan sağ- lanabileceği osanılmaktadır. Bunun yanında önümüzdeki aylarda mevsim sebebiyle inşaat malzemesinin fiyat- larının artması beklenildiğinden kara borsacılığı önlemek maksadıyla bazı maddelerin dışarıdan ithal edilmesi yoluna gidilecektir. İthal edilecek maddelerin başhcasını 200 bin ton çi- mento teşkil edecektir. Ayrıca ihti- yaç olduğu takdirde miktarı henüz tespit edilmemiş olmakla beraber de- mir, kereste, karo fayans gibi kolay- lıkla karaborsaya düşme istidadında olan maddeler de ithal edilebilecektir. Alınacak tedbirlerden bir diğerini ce stok yapmayı önleyici esasların kabul edilmesi teşkil etmektedir. İnşaat malzemesinin bir takım stokçu eller- de birikmesi önlenerek asıl ihtiyaç sahiplerinin tatmin edilmesine çalı- şılacaktır. Bu konuda Hükümete cesaret ve- ren ve daha iyimser bir hava içinde çalışmasını sağlayan faktörlerin ba- şında piyasada son aylarda görül- mekte olan canlılık gelmektedir. Bu canlanma iş çevrelerinde Hükümete olan itimattan doğmaktadır. Tüccar "Belki şu veya bu madde ileride ka raborsaya düşebilir. Onun için ben stokumu yapayım" düşüncesinden u- zak, ihtiyacı kadar malzeme almak tadır. Hükümetin üzerinde birleşti- ği en önemli noktalardan birisi de budur. Piyasadaki itimat sarsılmadı- ğı müddetçe bir darlığın doğacağı sa- nılmamaktadır. Plânın uygulanmasında (o önemli bir konuyu da personel ve kadro me- selesi teşkil etmektedir, Gerci elde yeter derecede yetişmiş bir kadro bu- I ır ama ücetlerin son de- rece düşük olması ve barem kanunu- nun yarattığı mevzuat çıkmazları a- rasında Devlet suni bir kalifiye ele- man sıkıntısı çekmektedir. Bu ko- nuyla ilgili olacak Devlet Personel