16 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

16 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 32

“Ağaçlar Ayakta Ölür" Yaşamaya devam ediyor Oyun: "Ağ açlar Ayakta Ölür", (Oyun, S perde). Yazan: Alejandro Casona. Çevirçn: Müşerref Hekimoğlu. Tiyatro: Oraloğlu Tiyatrosu. Sahneye koyan: 14 Dekor: İ.Barlas - İ. Yüce. Kadın kıyafetleri: Cananı Usman. Isık - Efekt: R. Mert. Konu: Bir büyükannenin dramı. Şair - yasar Casona "Yaşama Sevincini Yükseltme Enstitüsü" diye bir kurum hayaletmiş: Hayattan umudunu kesenlere umut veriyor. Büyükannenin bütün umudu da, yirmi yıl önce Amerikaya kaçmış olan hayırsız ve ahlâksız torununu dünya gözüyle bir daha görebilmek.. Ama, kötü huylarından kurtulmuş, iyi yürekli, namuslu, iş, güç sahibi bir insan olarak.. İste o Enstitü, Büyükannenin bu hayalini hakikat yapıyor: Büyükbabanın da yardımıyla, sahte bir torun, sahte bir gelin, Amerikadan çıkageliyor! Dünyanın en temiz ruhlu, en güleryüzlü, en mutlu çifti olarak... Büyükanne bu komediye inanmış gibidir. Gerçek- ten muradına ermiştir, artık gözü arkada kalmadan, kalb huzuruyla öle- bilecektir. Ama işte tam o sırada hakiki torun, eskisinden daha beter, da- ha da küstah ve zalim, çıkagelir. Dutumu derhal kavrar, iyi niyetle oyna- nan bu mutluluk oyununu bile adi bir şantaj vesilesi yapmaktan çekinmez. Susmak ve başını alıp gitmek için büyük, verilemiyecek bir para ister. Alınan bütün tedbirler fayda etmeyip de Büyükanne ile karşılaştığı za- man, ihtiyar kadının yüreğine inecek sanılır. Ama, öyle olmaz. Herşeyi farketmiş olan zeki ihtiyar kadın acı gerçeğe değil, kendisine mutluluğu tattırmış olan oyuna inanmayı tercih eder, öz torununu evden kovar. İçin- den ölmüştür belki, ama dimdik ayakta kalmasını bilir. Oyniyanlar: Lâle Oraloğlu (Büyükanne), Yüksel Şengenç (Isabella), Mahir özerdem (Felix), Atıf Kaptan (Büyükbaba), Yağız Tanlı (Yaban- cı) ves. (6 kadın, 7 erkek rolü). Beğendiğim: Lâle Oraloğhınun, aşırı bir duyarlığa kendini de, seyirciyi de kaptırmadan, çok ölçülü, sadeliği içinde tesirli bir kompozisyonla Bü- yükanneye kazandırdığı ifadeli yüz. Yüksel Şengençin, bütün tecrübesiz- liğine rağmen, sahte gelin rolü oynadığı o mutluluk oyununda, Büyükan- neye yerdiği yaşama sevincini kendisi de duymaya başlayan Isabella'daki sıcak, tatlı oyunu. Mahir özerdemle Atıf Kaptanın canlandırdıkları güzel, inandırıcı tipler. Hakiki toruna, Yağız Tanlının vermekte zorluk çekmedi- ği gerçeklik Beğenemediğim: Sanatçıların oyunlarını değerlendiremediği kadar "ese- re havasını da veremiyen dekorlar... Casona'nın, her oyununda kendini du- yuran, şiir tarafının ihmaledilmiş olması. Sonuç: Oraloğlu Tiyatrosunun bu mevsim ele aldığı en özlü, en başarılı oyun. Lütfi AY AKİS /32 ve ses unsurlarına ön plânda yer ve- rilmiş olarak, yeniden temsile başla- mıstır. Devlet Tiyatrosundan Aydın Gü- nün misafir rejisör olarak sahneye koyduğu, Devlet Tiyatrosu dekora- törlerinden Seza Altındağın misafir dekoratör olarak dekorlarını çizdiği, gene Devlet Tiyatrosu sopranoların- dan Azra Günün misafir sanatçı ola- rak başrolünü (Adale) oynadığı bu opera komikte Şahit Tiyatrosu sa- natçılarından Behzat Butak, eski ro- lü olan, Hapishane Gardiyanı'nı, Re-- şit Gürzap da Prens Orlovsky'yi can- landırmaktadırlar. Orkestrayı Klaus Nagora, Koroyu da Muhittin Sadak i- dare etmektedirler. Şehir Tiyatrosunda Şehir Tiyatrosu, 20 Martta, Kome- di bölümünde -Yeni Tiyatro- Ca- hit Atayın "Hamdi ve Hamdi" adlı yeni telif oyununun temsiline başlıya- çaktır. Bu oyunla beraber aynı yaza- rın "Kerpiç Memet" adlı bir perde- lik oyunu da temsil edilecektir. “Kerpiç Memet”, Cahit Atayın “Karalar'ın Memet'leri" adı altında topladığı ve küçük bir triloji şeklin- de hazırlamış olduğu birer perdelik üç oyundan biridir. “Ermiş Memet", “Yangın Memet" ve "Kerpiç Memet'den meydana ge- len "Karalar'n Memet'leri" Ankara- daki Meydan Sahnesi repertuvarına alınmış, provaları bitmiş, hatta ilk temsili Meydan Sahnesinin 3. yıldö- nümü münasebetiyle tertiplenen özel suvarede 11 Mart Pazartesi akşamı, yalnız davetlilere, oynanmıştır. İlk temsili büyük bir başarı ka- zanmış olan "Karalar'ın Memet'leri" Meydan Sahnesinde önümüzdeki gün- lerde, gece temsili olarak, oynanmı- ya başlıyacak, şimdi geceleri oynan- makta olan "Romanoffla Juliette" de saat 18 temsillerine alınacaktır. Dürrenmatt'ın "Bilginler" Şehir Tiyatrosu, üç yıl önce, "Yaşlı Kadının Ziyareti" adlı Oyununu sahnesine çıkardığı Frederick Dür- renmatt'ın, şimdi Londrada büyük başarıyla oynanmakta olan, yeni o- yunu "Bilginler" -"Die Physiker"- i repertuvarına almış, provalarına da- m ır. m Özakmanın dilimize çevir- diği “Bilginler” i Beklan Algan sah- neye koymakta, dekorlarım da Tur- gut Atalay hazırlamaktadır. Kent Oyuncularında "Martı". Kent Oyuncularının Dormen Tiyat- rosunda oOynamakta oldukları "Mary - Mary", bugünlerde, afişten inecek ve yerini Anton Çekhovun “Martı"sı alacaktır. Behçet Necatigilin dilimize çevir- diği "Martı"yı Yıldız Kenter sahne- ye koymaktadır.