16 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

16 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

tındaki "El Baas" gazetesi geçen yıl kapatılmış, kendisi de "devletin gü- venliğini tehlikeye sokan" yazılar İN için bir ay hapse mah- kum edilmi Baas utu Genel Sekreteri o- lan Bitarın başkanlığındaki kabine- nin diğer üyelerinin önemli bir kısmı da bu partiye mensuptur. Siyasi mü- şahitler tarafından, pek çoğu tanm- mamış kimseler olan bakanların on- beş tanesi Baas Partisi mensubu ola- rak teşhis edilmiştir. Aynı kaynağa göre, yirmi kişilik kabinenin diğer beş üyesi ise Nasır taraftarıdır. Yeni Suriye rejiminin takip ede- ceği politika, öyle anlaşılıyor ki, bü- yük ölçüde Baas Partisinin etkisi al- tında kalacaktır. Aynı şey, belki da- ha az ölçüde doğru olmak üzere ye- ni. Irak hükümeti hakkında da söy- lenebilir. Bu bakımdan, Ortadoğunun bugünkü ve bilhassa yarınki manza- rasını doğru bir şekilde kavrayabil- mek için Baas partisinin iyi bir şekil- de bilinmesi gereklidir. Siyasi mücadelenin çoğunlukla şahsi çatışmalara ve gündelik çekiş- melere dayandığı bir bölgede Baas partisi ciddi bir siyasi hareket halin- de ortaya çıkmıştır. Başlangıçta Su- riyede kurulmuş olmasına rağmen, bugün, arap ülkelerinin pek çoğun- da yaygın teşkilâtı vardır. Parti, Ba- tı dünya görüşüne göre yetişmiş li- derler tarafından kurulmuştur. Da- ha çok aydınlara dayanan bir parti hüviyetindedir. Siyasi doktrini "bir- lik, hürriyet ve sosyalizm" sloganın- da toplanmaktadır. Gerçi bu sloganın müşahhas olaylar karşısında ne gibi bir anlam ifade ettiği henüz anlaşıl- mış değildir, fakat aşağı yukarı ay- nı hedeflere yönelmiş, olan Nasırla Baasiler arasında görüş ayrılıkları bulunduğu, müphem de olsa, sezil- mektedir. Meselâ Arap Birliği konu- -unda Nasır ile Baasiler farklı me- todlara sahiptirler. Nasır, Arap Bir- liğinin Mısırın ve kendisinin liderliği altında gerçekleştirilmesi gerektiği kanaatindedir. Baas partisi ise, bir- ligin bütün arap ülkelerinin eşit yetkilerle (katıldıkları bir kollektif liderlik yoluyla sağlanmasını iste- mektedir. Her iki tarafın da bu ko- nuda nasıl bir tavır takınacağı önü- müzdeki günlerde daha açık bir şe- kilde ortaya çıkacaktır. Şimdilik ta- raflar, ayrıldıkları noktalar üzerinde durmaktansa, birleştikleri noktalar üzerinde durmayı tercih etmektedir- ler. Fakat er geç Nasırla Baasilerin hem Irakta, hem de Suriyede çatış- mak zorunda kalacakları muhakkak- tır. Arap dünyasının yarını Bununla beraber, metod konusunda- ki fikir ihtilâfı bir yana -ki bu- nun da ortadan kaldırılması mümkün AKİS/22 Nasır nasıl kaldı istikrarsız, başıbozuk .Orta Doğuda diktatörler veya parlemanter ida- reler zaman zaman bir ayaklanma, ihtilâl veya darbe rüzgarıyla dev- rilirken bir adam mevkiini hep muhafaza ediyor. Bu adam, Mısırın ha- kimi Nasırdır. Gerçekten Kudretli Albayı ne iç karışıklıklar, ne rejimi- nin düşmanları, hatta ne de Süveyş Macerası gibi hezimetle biten sefer- ler yerinden edebilmiştir. Mısır içinde sosyal reformların başarılamamış olmasına ve halkın refah seviyesinin ahım şahım bir artış göstermemiş bulunmasına rağmen Nasır başta kalmaya muvaffak olmakta, Mısırı peşinde sürüklemektedir. Hattâ bu kadarla da kalmamakta ve bütün arap âleminde borusunu öttürmektedir. Nasırın sırrı nedir? Nasırın sırrı, Nuri Essait veya Kasım gibi bir "Gecekondu Diktatör" olmamasıdır. Nasır, arap alemine bir fikir, bir rüzgâr, bir inanç ve ruh getirmiştir. Arap, bu konularda zengin değildir. Ama böyle şeyleri sev- mektedir, aramaktadır, hoşlanmaktadır. Nasır, araba "arap olma hay- siyeti"ni, "arap olma şerefi"ni duyuran, ona azim ve cesaret, kendine güven duygusu veren adamdır. Arap aleminin dört bucağında mısırlı Nasırın kütleler ve aydınlar, genç subaylar (Oüzerinde âdeta büyülü bir tesire sahip bulunması bunun neticesidir. Nasır, bu silahları mükemmel kullanmaktadır ve memleketi içinde aşırılık yapmamaktadır. İdarelerin ahlâksızlık ve namussuzluğundan çok şikâyet edilen arap aleminde Mısır diktatörü faziletli kalmayı bil- miştir. Bu ona bir prestij sağlamaktadır. Bunun yanında Nasır, modern propagandanın bir üstadıdır. Çok az kimse arabın ruhuna Nasırın pro- paganda mekanizması kadar iyi, mükemmel hitap edebilmektedir. Rad- yo, Kudretli Albayın elinde munis bir küheylan gibidir. Nasır ona binip bütün arap âlemini bir baştan ötekine dolaşmakta, efsanevi bir hüviyet almaktadır. Onun emperyalizme karşı açtığı mücadele bayrağı, artık ortada emperyalist kalmamış dahi olsa, itibarını ve cazibesini muhafaza etmektedir. Nihayet İsrail umacısı çok sahada Nasıra korkunç hücum- lar ve kopkoyu demagoji yapmak, halkı tahrik etmek, onu kanlı mace- ralara itmek imkânını vermektedir. Nasır, araplara bir şeyler veren tek siyaset adamı olduğundan dola- yıdır ki Mısırdan Faruğu kovduğundan beri işbaşındadır. Nasır adı, bir şahsın adı olmaktan çıkıp bir sembol haline gelmiştir.. Onu, Orta Do- gunun öteki hâkimleriyle kıyaslamak imkânı yoktur, Ötekilerin | hepsi araptan bir şeyler almaktadırlar. Nasır araba bir şeyler veriyor.