16 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

16 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

AKİS Sayı: 455 Cilt: XXV Yı: 9 16 Mart 1963 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Fabrika bacaları ve af nidaları Millet Efendim ve ben! Bu hafta Muhalefet, sözcüleri ve yayın organlarıyla İktisadi duru- mun bozukluğunu, piyasanın dur- gunluğunu, alış veriş olmadığını, ha- yatın tahammül edilmez hal aldığını haykırırken Başkentte Hükümet, ga- yet ciddi ve soğukkanlı, düzelen ik- tisadi durumun, piyasanın canlanmış olmasının, taleplerdeki fazlalığın ve hayatın gelişmiş bulunmasının icap ettirdiği tedbirler konusunda toplan- tı üstüne toplantı yaptı. Hükümetin elindeki bütün işaretler, türk ekono- misindeki, 1958'de (başlayan yon hareketinin durduğunu ve iler- lemenin başladığını göstermektedir. Bu yüzden, bilhassa İlkbahardan iti- baren, şimdiden gerekli tedbirler a- lınmazsa bir çok mala hücum olacak, sıkıntı çekilecek, oOpara bulunduğu halde mal bulunmayacaktır. İktisa- di hayatın gelişme temposuna imkân- ları uydurmak, bu hafta Ankarada AKİS/8 Bir omadalyonun iki yüzü Hükümetin başlıca gayesini (o teşkil etti. Nitekim, bazı kararlar da alın- dı. Meselâ, bilhassa demir ve çimen- toe spekülasyonu önlemek için bir yedek akçe" ayrıldı. Suni veya ta- & darlık alametleri kendisini gös- terir göstermez Hükümet derhal it- halât yapacak ve piyasayı (otanzim edecektir. Aynı şekilde, Amerikanın elindeki zirai mahsuller fazlasından zamanında ve daha geniş ölçüde fay- dalanmamız için Amerikayla tema- sa ogeçilmişti. Kim haklıdır? sualin cevabını almak ( için hâdiselerin sonunu beklemek o şart- tır. Muhalefet, her şeyi fena göste- recektir. Bir bakıma bu, onun "vazi- fe-i asliye"sidir. Buna mukabil İkti- dar da, vatandaşa ümit vermekle mükelleftir. Muhalefet mi, elinde cid- di işaretler olmaksızın bu O vazifeyi yapıyor, yoksa İktidar mı, vatandaşı avutuyor? Vatandaş, yarınki haya- tını hangi tarafın sözüne değer vere- rek tanzim ederse kârlı çıkacaktır? Zira şurası açık bir gerçektir ki iş hayatı, bir bakıma kumardır. İstik- bale ait teşhisler, hatta tahminler iş hayatındaki başarının büyük nis- bette temelini teşkil eder. İşlerin sahiden iyi tmediğine inanıldığın- da tutulacak tavırla işlerin sahiden iyi gittiğine inanıldığında tutulacak tavır arasında fark bulunduğu şüp- hesizdir. Bugün İktidara oynayan mı kazanacaktır, Muhalefete mi? Hâdiselere tarafsız gözle bakan- lar, İktidarın o söylediklerinde, Mu- halefetin söylediklerine nazaran faz- ş politika adamları, temsilciler ve mütehassıslar bulun- maktadır. Amerika, türk ekonomisi- nin çok iyi istikamette bulunduğu- na inandığı için Hükümetin yakın istikbale ait tedbirlerini omemnun- lukla destekleyeceğini, elinden ge- len yardımı yapacağını bildirmiş ve bu yolda devam olunmasını ısrarla istemiştir, Avrupalıların ekseriyette