16 Mart 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

16 Mart 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

dür-, esas itibariyle aynı şekilde dü- şünen hükümetler Ortadoğuya (O ha- maya başlamışlardı ap dünyasının manzarası süratle değiş- mektedir. Suriye ihtilâlinin bütün ö nemi de, bu büyük değişme içinde iş- gal ettiği yerden gelmektedir. Ta- rihte ilk defa olarak Mısır, Suriye ve Irak aynı görüş etrafında toplanmak- tadır. Bunlara n ve Cezayiri de katmak lazımdır. Kendi tabirle- riyle bunlar, “hürriyetlerine kavuş- muş" ülkelerdir. Tabii bunların kar- şısında da, hürriyetlerine kavuşturul- ması gereken Suudi Arabistan ve Ür- dün kıralıkları yer almaktadır. Or tadoğuda ana hatlarıyla böyle bir bö- lünmenin gerçekleşmesi, bölgenin ba- rış ve güvenliği bakımından oldukça endişe verici gelişmelere sebep olacak mahiyettedir. Irak ma; Başkanının idaresi altındaki askeri heyetin Mısıra ve Suriyeye yaptı ziyaret, üç devletin askeri ve siyasi faaliyetlerini birleştirmeleri (o ihtima- Ürdün, oldukça ciddi bir tehdit kar- şısında kalacaklar demektir. o Aynı tehdit İsrail için de söz konusudur Birleşik Amerikanın Suudi Arabistan ile Ürdüne verdiği teminatlar hatır- lanacak olursa, bundan sonra bu böl- gede vukubulacak ihtilallerin pek öy. le gürültüsüzce geçiştirilemeyeceği anlaşılır. Nitekim Birleşik Am Dışişleri Bakanı Dean Rusk enler ketinin Suriyeyi tanıdığını ilan eder- ken, Amerikanın, Suudi Arabistanın durumu ile de çok yakından ilgilen- diğini söylemek lüzumunu hissetmiş- tir. İngiliz gazeteleri de arap dün- yasındaki son gelişmelerden endişeli bir dille bahsetmektedirler. Bütün bunlara bakarak, Mısır, Suriye ve Irakın hemen müşterek bir cephe kurabilecekleri kanaatine de varmamak lazımdır. Söz konusu olan, bu istikametteki bir temayül- den ibarettir. Bu temavülün ne za- man, ne netice vereceği bilinmez. Bilinmesi gereken şey. Ortadoğudaki kuvvet dengesinin değişmekte oldu- Ş$udur. Hindistan Para. para, para! Evvelki hafta içinde Hindistan halkı apolyondan yüzelli yıl sonra bir gerçeği bir defa daha keşfetti. Bu, savaşın mutlaka parayla yapılabile- M vunma bütçesinin ihtiyaçlarını kar- şılayabilmek için Parlamentonun ö- Salah Bitar konuşuyor Yeni dertlere kargı güne fevkalâde şiddetli (o tedbirlerle çıkmıştı. Bir maliye uzmanının ifade- sine göre, bu tedbirler "herhangi bir başka memlekette mutlaka bir is- yanla sonuçlanırdı". Simdi (bütün Hindistan halkı, yeni bütçe ile geti- rilen bu zamlar serisinden bahset- mektedir. Hem de şimdiye kadar Hindistanda duyulması adet olma van acılıkta bir dille!.. Bütün imkanlarını iktisadi kalkın- masına harcayan Hindistan, geçen sonbaharda Çinin tecavüzüne uğra- yınca çok müşkül bir durumda kaldı Elinde modern bir harbi yürütebil- mek için gerekli malzemelerden hiç birisi yoktu. Çinlilerin istilâ ettikle- ri Ladak bölgesine asker ve mühim- mat taşıyacak yollardan hiç birisi yapılmamıştı. Motorize Çin kuvvetle- rine Hindistan askerleri ellerindeki İkinci Dünya Savasından kalma pi- yade tüfekleriyle karşı koymak mec- buriyetindeydiler. Tabii bu şartlar al- tında Hindistan herhangi bir askeri başarı sağlayamadı. Tarafsız devlet- lerin müdahalesi ve kışın Mi üzerine silâhlı çarpışmaya son di. Bu arada Ladak bölgesi de çinli- lerin elinde kaldı Bu olayın Hindistan halkı ve dev- let adamları üzerindeki etkisi çok büyük oldu. Nehrunun ifadesiyle "i- çinde yaşadıkları hayal dünyası"- ndan yere indiler. Tarafsızlık politi- kasının harbe karşı kati bir teminat teşkil etmediği anlaşıldı. Batılı ülke- lerden ve Sovyetlerden silâh yardımı kabul edildi. En mühimi, ilk fırsatta ciddi bir şekilde silahlanmak için ne mümkünse yapılması kararlaştırıldı. Maliye Bakanı tarafından simdi DÜNYADA OLUP BİTENLER Parlamentoya getirilen tasarılar bu ma kararının ne demek politikasını en şiddetle tenkid eden- ler, son zamlar karşısında da en yük- sek itirazı yükseltenler arasında ola- caktır. Zamlar ve vergiler Maliye Bakanı Morarji Desai, mem- leketin mali hayatı üzerinde sıkı bir £ontrol yaratma teşebbüsüne ge- cen ay girişmişti zaman alınan bir kararla altın sahiplerinin beyan- bae vermesi mecburiyeti konulmuş- u. Böylece altın kaçakçılığının ve stilin önüne geçmek isteniyor- eşyalarının da sadece 1 kratlık altından yapılmasına izin ve rilmisti. Son bütçe tasarısı ile alınan tedbirler ise doğrudan doğruya zarar mahiyetinde idi ve 400 milyon hind- linin günlük hayatına büyük ölçüde etki yapacaktı. Desai, 650 milyon sterlinlik savunma bütçesinin -geçen yılkinin iki misli gerektirdiği mua- am geliri bulabilmek için, gelir ge- tirecek her sahaya el attı. Açıklanan tedbirler arasında şunlar yer almak- tadır: 1 — Bir seri ithal vergisi. Bu ver- gi, ithal edilecek ham maddelerden alınacaktır. Bunun sonucu olarak da sigara, madeni eşya, porselen, otomo- bil yedek parçalan ve gazyağı gibi temel ihtiyaç maddelerinin fiyatları önemli bir yükselme kaydedecektir. 2 — Petrol ve mazot fiyatlarına önemli zamlar yapılacaktır. Bu zam- ar da gayet tabii olarak nakliyat üc- retlerini yükseltecektir. 8 — Ampul, motor, kozmetik, buz- dolabıve kamyon gibi, memlekette imal edilen mallar üzerinden istihsal vergisi alınacaktır. ergi bazı mallarda malın kıymetinin 90 33'üne kadar çıkmaktadır. 4 — Gelir vergisi geniş ölçüde arttırılacaktır. Bu vergiden bilhassa az gelirli ücretliler zarar görecektir, Ayrıca, vergisi alınan gelirin © 2 veya 3'ü mecburi tasarrufa tabi tutu- lacaktır. — Şirketlerin vergileri arttırı- lacak, posta ücretleri yükseltilecek- tir. Görüldüğü gibi, bu tedbirlerle bir yandan alelade vatandaşın sırtına ye- ni yükler konulmakta, diğer yandan memleketin iktisadi hayatı büyük güçlüklerle karşıkarşıya bırakılmak- tadır. AKİS/23