13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Meclis, çalışmaları sonunda kanun tasarılarının 17 maddesinde tadilât yapılmasına karar verdi. 17 madde içinde mündemiç 82 fıkra için birer tadilât önergesi hazırlandı ve millet- vekillerine dağıtıldı. İşin bundan sonrası daha patırdı- lı oldu. Türk-Iş Genel Başkanı Sey- fi Demirsoy yaptığı basın toplantısın- da bir karton çıkardı. Karton muhte- lif bölümlere ayrılmıştı. Bununla milletvekillerinin işçi (meselelerinde gösterecekleri faaliyet, puan hesa- bıyla kontrol edilecek ve devre so- nunda parti gözetilmeden işçi mese- lelerine yakınlığı görülen milletveki- li işçi teşekkülleri tarafından destek- lenecekti! Aksi faaliyet gösterenlerin ise aleyhinde çalışılacaktı! Türk - İş Genel Başkanı bunu açıkça itiraf et- ti ve mücadelenin amansız olacağı- nı belirtti. Hiç bir lâf bir namuslu ve haysiyetli milletvekilini (obundan fazla rencide edemezdi. Başkan işi burada da bitirmedi. Talep ettikleri haklar Mecliste kabul edilmediği takdirde arzu edilmiyecek neticelerin doğabileceğini (o açıkladı! Bu neticelerin ne olabileceği hakkın- da yi suale ise gülerek: aktiğimizi, sırası gelince a- okla zi dedi. Eğlence bundan sonra başladı. Türk-İş Başkanının sözleri üzerine Gruplar arası yarış başladı. Tabia- tıyla işçiye en fazla sahip, AP çıktı! AP Grupu Türk-İşin kanun tasarıla- rı üzerinde yaptığı bütün değişiklik- leri benimsedi ve gerekli önergeleri vermek, üzere harekete geçti. Nite- kim AP adına Meclis kürsüsünden konuşan İzmir (o Milletvekili (Saim Kazgan, konuşmasında bütün bunla- rı birer birer belirterek, AP nin taşa- --lardaböyle bir değişiklik yapılma- sına şiddetle taraftar olduğunu bil- dirdi. AP li hatibin sözleri bir gün evvel yapılan basın toplantısındakile- re o kadar benziyordu ki koridorlar- da konuşmanın Türk-İş tarafından hazırlandığı bile söylenildi. Dikenli konular "Türk-İş Konfederasyonunun tasan- lar üzerinde yapmak istediği de- gişikliklerden bazıları gerçekten ka- bul edilebilecek şeylerdir. e Nitekim Bakan Ecevit ve sözcü Kırca Çar- şamba sabahı yakılan toplantıda bun- ların bir kısmına "Evet" demişler, i- zah edilen gerçekleri haklı bulmuş- lardır. Ancak bazı noktalarda Hükü- met ve sendikacılar arasında büyük çapta anlaşmazlık mevcuttur. Sendikacıların üzerinde son derece dikkatle durdukları bir fıkranın değiştirilmesi kabul (o edil- miştir. Bu fıkra "iş kolları üzerine kurulmuş sendikaların toplu sözleş- me yapabilme" hakkıdır. Hükümet bu hakkı tanımıştır. Sendikacılar böyle bir maddenin sendikaları kuv- vetten düşüreceğini iddia etmektedir. Zira bir sendikanın içinde birbirine yakın pek çok iş kolu toplanabilmek- tedir. Bunların ayrı ayrı toplu söz- leşme yapması büyük sendikayı za- afa uğratacaktır. Sözcü- ve (Bakan müzakerelerde bu 0 tadil e- dileceğini söylemişler: Meselâ, Bir başka nokta, endike te- sis kurması maddesidir. Sendikacılar, sendikaların tesis kurmaması (o gibi bir kısıtlamaya tâbi tutulmamasını istemektedirler. Sendikalar kanunu- nun 15. maddesinde istedikleri deği- şiklik yapılmış ve ticari maksat ol- madan tesis kurabilecekleri madde- ye dercedilmiştir. Bir başka tadilât sendikacılar le- hine gene sendikalar kanununda ya- pılmış ve işçi mümessillikleri yerine, sendikaların temsilciliği (oOihdas edil- miştir. İşçi lehine Türk-İşin bir başka isteği kıdem meselesinde kabul edil- miştir. İşinden ayrılan ve ' profesyo- nel sendikacılık yapanların, sendika- cılık hizmetinde 'bulunduğu sürenin iş kıdemlerine eklenmesi, hususunda YURTTA OLUP BİTENLER Bakan ve sözcü mutabakata varmış- lardır. . Grev kanununda bir madde Türk-İ- şin istediği şekle sokulmak üzere ka- rar alınmıştır. Hükümet kanunsuz greve iştirak eden işçinin hapis ce- zasıyla (o tecziyesini . istemekteyken bundan vazgeçilmiş, sadece para ce- gidilmesine ka- zasıyla tecziyesine Seyfi Demirsoy Evdeki o bulguru unutma! Sendikacılar toplantı halinde Tehlikeli alâkalar AKİS /11