13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 29

TİYATRO istanbul Arenada değişiklik bali hem progra- a, m de idaresinde deği- şiklikler ölnmşine Programdaki de ğişiklik, mevsimin son oyunu olarak sahneye konulmuş olan, ünlü rumen yazarı ton Luca Caragiale'nin "Ka- yıp Mektup" komedisidir. Krallık devri Romanyasının, iki dereceli seçim mücadelelerini, gülünç içyüzüyle sahneye çıkaran bu sosyal hiciv oyunu Avrupanın birçok sah- nelerinde oynanmış ve başarı kazan- mış, seksen yıllık, bir komedidir. enco Erkalın sahneye koyduğa, Sermet Çağanın dekorlarını çizdiği, Mehmet Güleryüzün kostümlerini ha zırladığı "Kayıp Mektup"ta ( belli- başlı rolleri Tolga Aşkıner, oÇetin İpekkaya, Umur Bugay, Ergun Kök- nar, Ani Şahnaaar, Mehmet Güler- yüz, Ege Ernart, Genco Erkal, Tun- ca Yönder, Şevket Altuğ ve Remzi İnanç oynamaktadırlar. İdaredeki değişiklik ise, Oraloğ- lu Tiyatrosu ile bütün ilgilerini kes- miş olan Ali Oraloğlunun, sermaye- dar müdür olarak Arenacılarla an- laşmış olmasıdır. Topluluk, Arena Tiyatrosunun sahibi olan Ziya Koza- noğludan bu mevsim sonu ayrılacak ve gelecek mevsime (Kadıköyünde, eski Hâle Sinemasının yeni binası altında hazırlanacak tiyatroda baş- lıyacaktır. Topluluk , Nisan ayı so- nunda turneye çıkmıya ve ilk uğ- rak olarak Ankarada temsiller ver- miye hazırlanmaktadır. Kenterlerde "Derya Gülü" Kent Oyuncuları topluluğu, mevsi- min son oyununu, geçen yıl oldu- gu gibi, gene Necati Cumaunm bir oyunuyla vermiye hazırlanmaktadır- lar. Necati Cumalınm yeni oyunu "Derya Gülü" adını taşımaktadır, gene bir köy oyunudur, ama bu se- fer bir komedi değil, bir dramdır. "Derya Gülünü' geçen mevsim bula gelmiş ve provalara başlamış- tır. "Derya Güü " Kent Oyuncuları kadrosunun bellibaşlı sanatçılarıyla oynanacaktır. Bulvar Tiyatrosu kapandı İstanbulun en tutulan özel semt ti- yatrolarından Bulvar o Tiyatrosu, 1 Piyes gördüm Oyun: "Mirasçılar", Piyes 3 perde). Yazan: Nihal Karamağralı Tiyatro: İstanbul Şehir e. (Üsküdar). Sahneye koyan: Kemal Töz Dekor: Turgut Atalay. Konu: Polis oyunlarının düğüm noktası olan "kaatil kim?" sorusunu us- talıkla son perdeye bırakan, daha önce, her ân meydana gelmesi bekle» nen bir Utla ölüm olayını bir ikiz cinayet ihtimaliyle yanyana yürüterek merak unsurunu canlı tutan bir oyun. Polis romanlarında kazandığı tec- rübeden faydalandığı görülen yazar, teknik bakımdan, kendisine bu ge- niş imkanı sağlıyan güzel bir durum kurmuştur: İki ayrı odada, koma halinde yatan bir karıkoca. Bunlardan biri çok zengindir ve öbüründen -birkaç dakika bile- önce ölürse, bırakacağı miras eşine, çocukları olma- dığı ve nasıl olsa o da ölüme mahküm olduğu için, ondan da yeğenlerine kalacaktır. Ama zengin hastanın başucunda da aynı mirasa konmayı bek- leyen başka yeğenler vardır: öbür hasta -birkaç dakika bile- erken ölür- se mirasa bu sefer onlar konacaktır. İşte, iki taraf yeğenlerini, iki has- tamın başında, vakitsiz bir miras kavgasına tutuşturan ye oyunu sadece bir polis oyunu olmaktan çıkarıp, ona miras müessesesini yeren bir sos- yal hivic komedisi rengi katan da budur. Oyniyanlar: Kemal Bekir (Zeyat), Erdoğan Gemlcioğlu (Selim), Ata- can Arseven (Ayhan), Oral Yonci (Tosun), Neşe Tandoğan (Türkan), Selmin Barutçu (Ülker), Saime Arcıman (Kalfa), Gülen Kıpçak (Hem- şire). (4 kadın, 4 erkekrolü). Beğendiğim: Yazann, polis oyunu tekniğini sosyal bir konu ile süsle- mekte, "Miras" ve "Cinayet" "Konularım yanyana yürütmekte gösterdiği başarı. Kemal Tözemin bu iki esaslı merak unsurunu değerlendiren can- lı sahne düzeni. Turgut Atalayin böyle 'bir oyuna uygun düşen gerçekçi de- koru, Doktor Zeyat'da Kemal Bekirin, seviştiği Ülker'de de Selmin Ba- rutçunun ağırbaşlı oyunları. Beğenemediğim: Yazarın,iki hastanın başucunda, yeğenler, arasında, uzun uzun ve uluorta söz konusu ettirdiği miras meselesi. Bu mesele et- rafında öbür kişilerin -hele Ayhan'la Tosun'un hatta Kalfa'nm- yer yer vodvil havasına kayan, bu yüzden de bir polis oyununun vazgeçemiyece- ği, inandırıcılıktan yoksun kalan oyunları. Sonuç: Temeli ve ana duvarları sağlam, teferruatı iyi işlenememiş bir yapı. Zayıf bir kadronun tek dayanağı olan güldürme unsuruna belbağ- landıgı için de tesirinden çok şey kaybeden bir oyun Lütfi AY İstanbul Şehir Tiyatrosunda "Mirasçılar" ölüm hak, miras helâl... AKİS/29