13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER meleri devri başlamaktadır. Bu gere- ği gibi. yapıldığı takdirde havanın süratle normale dönmemesi için hiç bir sebep yoktur. Çünkü, aram te olduğu gibi, bir çok partinin t sil edildiği Mecliste de mabel varılmıştır ki huzursuzluk sekiz on fırsatçı politikacının eseridir ve bun- lar hem kendilerini, hem partilerini aldatmaktadırlar. Genel. Görüşme, bunların marifetlerinin ne. olduğunu gözler Önüne sermiş ve yaranın teda- visi için yolu göstermiştir. Bu yüzdendir ki "Şimdi ne ola- cak?" sualinin cevabı sudur: "Simdi adalet , temeli olduğu mülkü koru- yacaktır". Hükümet Huzur Çıkmazı Önceki haftanın sonlarında Cumar- tesi sabahı güneşin ilk ışıkları ara Sokaklarını aydınlatırken Pielimenionun Cümle Kapısından çıkan orta boylu, kırsaçlı, bıyıklı bir adam dalgın ve düşünceli bir tavırla merdivenleri ağır ağır inerek kendi- sini beklemekte olan, kırmızı plâka- lı siyah bir otomobile doğru ilerledi. Bir kaç saniye sonra homurdanarak hareket eden otomobil Milli Müdafaa Caddesinin dönemecinde sabahın ala- ca karanlığına karıştı, kayboldu. Uzun boylu, kır saçlı, bıyıklı a- dam ikinci Koalisyon Hükümetinin Adliye Bakanı Abdülhak Kemal Yü- rüktü. Yörük bir gün evvel öğleden sonra saat 15 de başlıyan ve ertesi gün sabaha kadar devam eden görüş- melerden çıkmıştı. Ancak dalgınlığı ve düşünceli hali yorgunluktan çok, yüklenmiş olduğu ağır mesuliyetten i- leri gelmekteydi. Aralıksız 14 saat süren müzakerelerde İçişleri Bakanı Hıfzı Oğuz Bekata 27 Mayıs Devri- mine karşı girişilmiş olan bütün ha- reketleri tek tek sıralamış, delilleriy- le, ortaya dökmüştü. Şimdi Hüküme- tin ikinci adımı atması ve suçluların yargı organına tealimi gerekiyordu. Bir haftadanberi Bekatada olan nö- beti Yörük devralmıştı. Yörük, tıpkı bir hafta evvel İçiş- leri Bakanının yaptığı gibi çalışma- larına iyi bir organizasyon ile başla- mayı uygun buldu. Bakanlığına bağ- lı Genel Müdürleri odasına toplıyarak gerekli iş bölümü yaptı. Buna göre her Genel Müdürlük kendi sahasını kapsayan ithamları tek tek inceleye- cek hiç bir istisna gözetmeksizin, o meselede ilgili savcılıkların dava açıp açmadıklarını araştıracaktı. Ancak bir kısım suçlar Parlâmento mensup- ları tarafından işlenmiş olması sebe- biyle savcılık resen harekete geçemi- yordu. Bunların önce dokunulmazlık- larının kaldırılması gerekmekteydi. Bu hususla ilgili olarak Yörük, Tedbirler Kanununu ve gerek Türk İçişleri Bakanı Bekata Başbakan İsmet İnönüy le Kalbten kalbe yol vardır. AKİS/8 Ceza Kanununun B.M.M., Hükümet ve Ordu ile ilgili 158 ve 159. mad- delerini ihlâl edenlerin dokunulmaz- lıklarını, kaldırılması için Başbakan- lıkla gerekli yazışmanın derhal ta- mamlanmasını emretti. Böylece Ba- kanlık son derece yoğun bir çalışma temposu içinde üç gün geçirdi. Bu üç gün zarfında şimdiye kadar açılmış olan davalar tek tek incelendi. Gerek- li yazışmalar tamamlandı.' Nihayet, haftanın başlarında Salı günü orta- ya çıkan bilanço gerçekten tüyleri diken diken edecek nitelikteydi. 19 milletvekili ve senatör için dokunul- mazlıkları kaldırılmak üzere müra- caat edilmiş, 28 gazete hakkında ta- kibata geçilmişti. Kirli çamaşırlar; Başbakanlık kanalıyla B.M.M. Ge- nel Sekreterliğine dokunulmazlık- larının kaldırılması için müracaat e- dilen milletvekili ve senatörler için- de rekor Reşat Özarda ve Gökhan Evliyaoğluna aittir. Onları Kadri E- roğan, Ali Bozdoğanoğlu, Orhan Sü- ersan ve Yusuf Demirdağ takip et- mektedir. Ayrıca Mustafa Tayyar, Özel Şahingiray, Nihat Ata, Cevat Önder, Hilmi Onat, İhsan Ataöv, Tur- han Bilgin, Şinasi kunulmazlıklarının kaldırılması için teşebbüse geçilmiştir. Bu arada ikin- ci Koalisyonun bir kanadını teşkil etmekte olan YTP li milletvekllerin- den Burhan Apaydın ve Kâmuran Evliyaoğlunun da dokunulmazlıkları- nın kaldırılması istenmiştir. bu milletvekillerinin suçları Tedbirler Kanununa muhalefetten i- baret olduğu ve 218 sayılı Af Kanu- nunun şümulüne girmesi aftan faydalanacaklardır. muhalefetten ibaret olan bazı A.P. li senatör ve milletvekilleri Ode affın şümulüne girmektedirler. Ancak bu husus mahkemede aydınlanacak, A- dalet Komisyonundaki görüşmeler sırasında dikkate alınmayacaktır. Zi- ra Adalet Bakanlığının Başbakanlık kanalıyla yaptığı müracaatların bü- yük çoğunluğunu 218 sayılı-Af Ka- nununun kapsamadığı suçlar teşkil etmektedir. Hatta bunlar arasında milli menfaatlere zarar verici faali- tezyif gibi son derece ağır suçlar da bulunmaktadır. Parlamento haricindekiler hak- kında açılan davaların adedi ise hay-