13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 33

Kadın Kolları hakkında Milletvekili olmak güç iş. iyi bir boksör olmak gibi değişik vasıflar ya- nında, milletvekilliği pek çok şey gerektiriyor. Milletvekili çok çalış- mak, memleketini karış karış tanımak, dünyadaki politik, ekonomik ve sosyal bütün olayları izlemek zorundadır. Bugün artık ağzı lâf yapmak, klasik bilgi sahibi olmak yetmiyor. Milletvekili, Meclis kürsüsünden sa- vunacağı her fikrin, bugünkü dünya görüşüne, bugünkü gerçeklere ne derece uyduğunu tetkik etmek durumundadır. Son siyasi olaylarla ilgili olarak bir genel görüşme açılmasını isteyen önergenin sahibi Uşak milletvekili sayın Ahmet Tahtakılıç 5 Ni- sanda Büyük Millet Meclisinde yaptğı konuşmasında, siyasi partiler ka- nunundan bahsetti ve gençlik kolları ile kadın kollarının açılmasına mü- saade edilmemesini istedi. Sayın Tahtakılıça göre meselâ kadın kolları, kadın-erkek eşitliği üzerine kurulmuş olan inkılâplara karşıdır. Siyasi partilerde kadın kollarına yükselen itirazlar, zaten hep bu sathi görüşe dayanmıştır. Mademki kadın-erkek eşitliği vardır, bu ayrılığa, bu haremselâmlığa ne lüzum var? Varsın kadınlar erkeklerle elele, parti kademelerinde çalışsınlar, denmiştir.. Herhangi bir kimse bu fikri ileri sü- rebilir, ama bir milletvekili eğer bu fikri Meclis kürsüsünden savunacak- --, bence bunu daha esaslı İm oturtmalıdır. ileri memleketlerde si- yasi partilerde kadın kolları ? Varsa, niçin kurulmuşlardır? Eğer sayın Tahtakılıç bu hususları tetkik etmiş olsaydı ileri memleketlerde, de- mokrasinin, kadın-erkek eşitliğinin beşiği olan memleketlerde, Siyasi par- tiler içinde kadın kollarının bulunduğunu görecekti. İngilterede vardır, Amerikada vardır. Bunlar hiç şüphesiz, birer harem-selâmlık meydana ge- tirmek için kurulmamıştır. Bunlar aynı partilerde, ana kademelerde er- keklerle kadnlann beraber çalışmalarına set çekmemiş, aksine, bu kol- lar kurulduktan sonra müşterek çalışmalar artmıştır. Nitekim 7 e de de böyle olmuştur. C.H.P. de kadın kolları kurulduktan sonra bu parti nin ana kademelerinde görev alan kadınların miktarı gözle görülecek ka- dar artmıştır. Üstelik kadın kolları, bulundukları il ve ilçelerde ana ka- demelerle müşterek çalışmalar yapmışlardır. Kadın, küçük ilçesinden gel- miş, il kongrelerinde söz almış, konuşmuştur. Dünyanın her yerinde kadın kolları, kadınları siyasete alıştıran birer ekol olmuştur. Çünkü dünyanın her yerinde, kadının siyasi hakkına ka- vuşmasının nihayet 50-60 yıllık bir mazisi vardır. Bu hakkı kadına ilk de- fa tanıyan Finlandiyadır (1906). Amerikada sadece Wyoming eyaleti Fin- landiyadan evvel harekete geçmiş ve 1894 yılında kadına siyasi hakkını vermiştir. Siyasi partiler, programlarmı, kadın kolları kanalı ile topluma kolay- ca mal ederler. Bilindiği gibi, plân ve programların en önemli özellikleri, topluma aks ediş şeklidir. Bu aks ediş olumlu ise, plân ve programlar yü- rür, yoksa yürümez. Amerikan hükümetleri, siyasi partileri, bu konuda en çok ev kadınlarından faylalanmışlardır. Ev kadınlarına, partilerin kadın kolları ile ulaşmaktadırlar. Biz ise, kadınların siyasi hayata girişi- ni, Büyük Mecliste kadınların işgal ettikleri koltukları sayarak değerlen- dirmekteyiz. Bu, yanlış bir ölçüdür. Kadın, Büyük Meclise girmeden de mem- leketin siyasi hayatında etkilidir. Bugün Amerikan Parlamentosundaki ka- dınların miktarı beşi geçmez, fakat Amerikan kadını, Amerikan siyaseti- nin tam içindedir. Kadının hayatı, kendisini politik karyere vermesine mâ- nidir diye, sesini hiç mi duyurmasın? Bu ses faydalıdır. Kadın kolları bu sesi alır Büyük Meclise kadar ulaştırır. Ayrıca, memleket dâvalarını alır, ev ziyaretlerinde, kadının ayağına kadar götürür. Kadın kolları, memleketimizde, D.P. iktidara geldikten sonra, kadın haklarının çiğnenmeye başlaması sonucu, büyük bir ihtiyaca cevap ver- mek, köye kadar giderek devrimleri tanıtmak amacı ile, ilk defa C.H.P. içinde kuruldu, Bu bakımdan, bizim için ayrıca çok özel bir manası da vardır. YALE Candan Sosyal Hayat Moda Hafif bahar kıyafetleri Bu yıl etekler gene dizlerin hemen aşağısındadır, yani kısadır. Saç- lar da kısadır: Ya kesik olarak ya da toplanarak enseyi açık bırakmak- tadır. Hat, gene serbest sayılır. Çün- kü kadına, kendisine yakışanı yap- ma hakkını tanımaktadır. Mübalâ- gaya kaçmıyan dar etek de vardır, bol etek de... Bu sonuncular, belden kırılmış birkaç pensle bolluk kazan- maktadırlar. Bu iki tip etek arasında, etek ucuna doğru açılarak giden e- vaze etek gene modadır. Bluzlar, bol- ca eteğin üstüne düşebilir. Ama iste- nirse, bluz eteğin içine sokulup bel bir kemerle sıkılabilir. Bluzu pensle bele oturtmak Veya belde bitirmek de mümkündür. Yüksek beli yerinde bel, düşük bel. hepsi mevcuttur. Ge- nişletilmiş omuzlar yanında, dar o- muz da modadır. Bunu, giyinen seçe- cektir. Bu mevsim tek şey yasaktır; Saçları fazla kabartmak... için yırtmaçlı, hafif, er- i. li pardesüler çok revaçta- dır. Bunların yan yırtmaçları bele kadar açıktır. oYürüyünc içindeki takım, düz hatlı elbise gözükmekte- dir. Sveter tipi tayyörler de çoktur. Bunların etekleri dar, ceketleri ise, bluz gibi önden kesiksiz olarak, ete- ğin üstüne düşmektedir. İyice aşağı- ya doğru kesilmiş yakanın içinden bir eşarp veya jabo gözükmektedir. Bazı bahar tayyörlerinin etekleri e- vaze biçilmiş, bluzları eteğe yapışık ve düşük bel hissi verecek vekilde, a-- şağıdan dikilmiştir. Bu tayyörlerin ceketleri önden düğmeli ve yakalı- dır. Belde biten hafif bahar tayyör- lerinin çoğunun yakasında renkli bir kravat yaka, renkli ve çiçekle süslü bir fiyonk bulunmaktadır. Tayyör e- teklerinde gizli yan cep de bu mev- simin özelliğini teşkil etmektedir. Sokakta giyilmek üzere, etek-bluz modası devam etmektedir. Belin al-- tıtıda biten çiçekli, renkli bluzlar, u- fak bir gayretle tayyör ceketi hissi vermekte ve aynı işi görmektedir. AKİS 33