13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADAOLUP BİTENLER İngiltere İşçi nümayişleri ' Hafta içinde Londrada cereyan e- den olaylar hem İngilizlerin Siya- si gelenekleri konusundaki bazı yan lış kanaatlerin düzeltilmesine (o vesile oldu, hem de demokrasinin beşiği o- larak bilinen bu ülkede siyasi haya- tın nasıl işlediğini ortaya koydu. Geçen yıldan beri hızla artta 1ş- siz sayısı iktisâdi faaliyetin durgun- laştığı kış aylarında âzami haddine çıkmıştı, İstatistikler işsiz sayısının I milyon civarında olduğunu göste- riyordu. Sendikalar, bu işe bir çare bulması için hükümeti sıkıştırmışlar, bu amaçla çeşitli teşebbüslerde bu- lunmuşlardı. Fakat bu gayretlerden bir sonuç alınamadı. Bunun Üzerine sendikalar büyük bir gösteri yürüyü- şü hazırladılar. İngilterenin her ye- rinden gelecek işsizlerin temsilcileri Londrada, parlâmento binasının önü- ne doğru yürüyecekler, imkân bulur- larsa, milletvekilleriyle (o konuşacak- lar ne dertlerini anlatacaklardı. Londraya gelenlerin sayısı 7 bini buldu. Bunlar arasında eteklik giy- miş İskoçyalı maden işçileriyle, ku- - Batı bölgesinden gelmiş kas- ketli çelik işçileri de vardı, istasyon- AKİS/22 Nümayiş yapan işçiler Dert aynı dert dan parlamentoya doğru harekete ge çen kafile 3 mil uzunluğundaydı. En önde bir bando yer almıştı. Bunu gö- renler, yürüyüş yapanların bir me- rasim geçidi için (o hazırlandıklarını zannedebilirdi. Fakat bir müddet son- ra yürüyüşün ilk anda zannedildiği kadar sükünet içinde geçmiyeceği anlaşıldı. Avam Kamarasının önünde toplanan işçiler iş istiyoruz!" diye bağırarak Macmillân'ı istifaya çağır dılar. Olay yerindeki polisler kolko- la girerek parlâmento binasının önü- nü çepçevre sarmışlar, giriş yolunu nümayişçilere kapatmışlardı. İşçile- rin bu kordonu tazyik etmeleri üzeri- ne, polisler ellerindeki copları o kul- lanmak zorunda kaldılar. pu arada birçok kimse vetin işçileri durdurmaya kafi gel- mediği anlaşılınca. atlı polislerden yardım istenildi. İşçiler, atlı polisle- ri "Gestapo", "Faşist domuzları ses leriyle karşıladılar.Yeni gelen kuv- vet karşısında dayanamayan nüma- yişçiler geri çekildiler. | Meydan bo- şalınca, ortada, başına cop vurula- rak bayıltılmış veya atlar tarafından çiğnenmiş birçok işçinin mevcut ol- duğu görüldü, Giriş kapısından çekilmek zorun- da katan nümayişçiler, biraz ilerdeki parlâmento meydanına gittiler, yere oturarak, nümayişlerine orada ode- vam ettiler. Bütün trafik durdu. Hat- tâ, hızlarını alamayanlar, ceplerin- den çıkardıkları madeni paraları o- tobüslerin camlarına atarak etrafa saldırdılar. O civarda park edilmiş vaziyette duran milletvekili otomo- billeri tekmelendi, parçalandı. Alışve- rişe çıkmış yaşlı kadınlar korkudan bayıldılar. Neyse ki atlı polisler ora- ya da yetiştiler ve saatlerce süren bir mücadeleden sonra nümayişçileri küçük gruplar halinde parçalayıp da- ğıtmâk mümkün oldu. Parlâmentoda gürültü Dışarıda bu kavgalar olurken, par- lâmentoda da milletvekilleri Baş- bakanı sıkıştırıyorlardı, işçi mebus- lardan birisi, Macmi "—, Gerçi lisanlerı biraz kaba a- ma, dışarıdaki kalabalıktan bir grup la gene de görüşmek istemez misi- niz?" diye istihza ile sordu. Buna çok sinirlenen Başbakan: — şimdiye kadar kimse ile kanala En korkmadım" diye sinirli bir cevap verdi. Bu tip kavgalı, tecavüzlü nüma- yişler İngilterede ilk defa olmamak- tadır. Daha önce de öğretmenler ay- nı mahiyette gösterileryapmışlardır.. Bu gösterilerde soğukkanlılığı ove başkasının haklarına saygısı ile ta- nınan İngiliz vatandaşı çoğu zaman ölçüyü kaçırmakta sağa sola sal-