13 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

13 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

YURTTA OLP BİTENLER Devekuşları.. A.P. li senatörlerin Grup toplantı- sının gerçek sebebi, o gün Sena- toda müzakere edilecek olan 27 Ma- yısın Ulusal Bayram olarak kabul edilmesiyle ilgili kanun tasarısının müzakeresindeki hareket tarzının tesbitiydi. (Bu konuda görüşmeler son derece kısa sürdü. İtiraz eden senatör bulunmadı. İtiraz edecek o- lanlara gelince, esasen toplantıya katılmamayı uygun görmüşlerdi. A.P. li senatörler durumu iyiye götürmek için bir çıkış daha yaptı- lar Tutumu herkesçe (o bilinen A.P. Senato Grupu Başkanı Cahit Okur- eri değiştirip yerine daha mutedil, gerçekleri daha iyi görebilen birisi- ni geçmeğe karar verdiler. Bulduk- ları yeni Başkan İhsan Sabri Çağ- layangilden ibaret kaldı. O gün Se- natoda kanun tasarısı üzerindeki res- mi sözcülük de Çağlayangile verildi. A.P. Senato Grupunun bu dehşet- li tedbiri istenileni sağlamadı. Ka- nunun müzakereleri arasında Çağla- yangil Grup adına 30 kelimeyi geç- miyen bir konuşma yaptı ve 27 Ma- yısın karşısında olmadıklarını (o be- lirtti.Ama sözleri kulaklardan tesi- rini kaybetmeden bir hanım senatör, A.P. Grupunun tamamının aynı- fi- kirde olmadığını ortaya koydu. Ba- yan Senatörün adı Özel Sahingiray- dır. Bayan Şahingiray Bayarın kü- tüphane memurluğundan A.P. sena- törlüğüne atanmıştır. Bayat oyun Bu hafta Ankarada, bu olaylar kar- şısnda (o ciddiyetle sorulan sual A. P. içinde sahiden, bir mutedil züm- Kulağa Küpe Uzun lâfın kısası! Meclis Koridorunda A.P. li, bir üniformalı yakalamıştı. An- latıyordu ya anlatıyordu: iz size karşı değiliz! Vallahi de değiliz, billahi de Size karşıysak çarpsın beni. Biz size karsı de- giliz. . Namussuzum o değiliz. Çocuklarımın ölüsünü öpeyim değiliz ei sıkıldı: yi be birader. Biz size karşıyız! > mı diyeceğin" renin bulunup bulunmadığıdır. En zi- yade karamsar olanlar buna menfi cevap vermektedirler. Aslında, böyle bir zümre vardır. Tıpkı, eski D.P de olduğu gibi. Ama nasıl oradaki- ler cesaretsizlikleri, küçük hesapları, dağınıklıkları, .gerçekleri hiç görme- yişleriyle bir avuç müfritin dümen suyunda kalmışlarsa buradakiler de aynı durumdadırlar. A.P. içindeki karışıklık, bekleni- leceği veçhile bir "Pandoranın kutu- su" olan partideki hiziplerin vuruş- masına yol açmamazlık etmedi. Ev- velâ Gökhan Evliyaoğlunun öncülü- günü yaptığı Irkçı Ekalliyet kuvvet denemesine girişti. Sonra eski Köy- lü Partililer birbirine sarıldılar ve az sayıda olmalarına ğ Tahsin Demiray kanalıyla icrâ-i lübiyet ey- lemeğe başladılar. Bunların yanında emekli subaylar idareyi elden ka- çırmamak için oyunlarına devam et- tiler ve nihayet eski D.P. liler "Isla- hatçılar" adı altında bir araya gel- diler. Bu defaki vuruşmanın diğerlerin- den küçük farkları oldu. Meselâ Irk- çı Ekalliyet birkaç kişiden ibaret kaldı. Önder, Evliyaoğlu, Tezkan üç- lüsünü eski dostları -Saadettin bil- giç ekibi- bıraktı. Tevetoğlu tama- men ortadan çekildi. Demiray, Grup içinde son derece yâlnız kaldı. Nite- kim eski kudretini kaybettiğini Tem silciler Meclisindeki bir denemesiy- le anladı. Demiray bütün bu karı- şıklıkta Genel Başkan Vekilliğine oturmak için gerekli kulise girişti. Bu konuda bir önerge hazırlayıp Temsilciler Meclisinde oylamaya sun- mak için harekete geçti. Ancak öner- gesinin müfrit ve mutedil (kanada bağlı Temsilciler tarafından gözü ö- nünde yırtıldığını görünce fena hal- de sindi ve Genel Görüşmede parti- nin sözcülüğünü yapmak teklifiyle yetindi. İşte mutedil milletvekillerinin bü- yük muvaffakiyeti burada oldu. Ca- nı gönülden Demirayin sözcülüğünü desteklediler ve meyvasını topladılar. Kürsüde geniş kahkahalar arasında konuşan A.P. sözcüsünün durumu bilhassa Ege teşkilâtında büyük çap- ta tepki yaptı. Egeli eski Demokrat- lar olayı teşkilâta kendi o yönlerin- den naklettiler ve büyük maharette A.P, nin eski Demokratlar tarafın- dan yönetilmesinin muvaffakiyetsiz- liğin sebebi olduğunu belirttiler. A. P. li Temsilciler son toplantılarında Kellüm kellim ya lemfa! AKİS/14