20 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

20 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

buriyeti karşısında, ancak 350 mil- yon dolarlık ihracat yapılabiliyordu. Ayrıca, her yıl 150 milyon dolar da, Menderesin harikülade ekonomi an- layışı neticesinde memleketin sırtına borç olarak yüklenmişti. Bu borcun her yıl ödenmesi gerekiyordu. Bütün bunların halli, plânlı bir kalkınma ile olacaktı. Bilinen gerçekler Bu yıl 9.5 milyar liralık yatırım ya- pılacağını osöyleyen Oo Feyzioğlu, gelir sağlamak amacıyla memleke- ti enflâsyona götürmek yolunun hiç bir zaman denenmiyeceğini' bilhassa belirtti. Vergiler konusuna da temas eden Feyzioglu, zirai kazançlardan mut- Sözleşme caktır. Bu gibi faaliyetleri yakalı- yabilmek için sendikalar (o gerekli mali bilgileri Çalışma Bakanlığına vereceklerdir. Ancak, Bakanlık bu incelemelerini sadece evrak üzerin- de yapacak ve lüzumlu görürse A- dalet Bakanlığı kanaliyle Savcılık- lar durumdan haberdar edilecekler- dir. Bu durumda kapatma kararı da ancak mahkemece verilecektir. — Grev ve lokavt hakları ve sendika hürriyeti düzenlenirken iş- çi ve işveren tamamiyle eşit plânda mutalea edilmişlerdir. — Grev hukukunun temel e- saslarından biri olarak, greve ka- tılmanın hizmet akdini ortadan kal- dırmayacağı ve sadece bu akdi as- kıya alacağı kabul edilmiştir. E — Grev ve lokavt haklarının toplum menfaatlerine aykırı bir şe- kilde kullanılması, Anayasanın ce- vaz verdiği tedbirlerle önlenmiştir. Savaş ve seferberlik hallerinde, can ve mal kurtarma işlerinde, -i- lâç imalâthaneleri hariç-, sağlık te- sislerinde, kamu sektörünce yerine getirilen su, elektrik ve havagazı liretim ve dağıtım işlerinde, seyir halindeki nakil vasıtalarında, no- terlik hizmetlerinde ve toplu iş söz- leşmesi süresi içinde grev ve lo- kavt yasak edilmiştir. Ayrıca, si- yasi grev ve lokavt, sempati grevi ve lokavti ve toplu halde verimi dü- şürme hareketleri de yasak edilmiş ve memurların grev yapması da ka- bul e Bu suretle grev ve lokavt, sadece İşçi ile “işveren arasındaki menfaat laka gelir vergisi alınması fikrini sa- vundu. Feyzioğluya göre, 5 yıllık Kalkınma Plânının tatbikatının mey- vaları yalanda toplanmaya başlana- cak ve hakikat yalanı, ciddiyet de demagojiyi boğacaktır. Mecliste 27 Mayısçı, köy kahvesinde 27 Mayıs düşmanı olanların karanlık emelleri hiç bir zaman bu memlekette yürü- miyecektir. Başbakan Yardımcısından sonra Çalışma Bakanı Bülent Ecevit söz al- dı. Grev, Lokavt ve Sendikalar Ka- nunu günün konusu olduğu için, Ece- vitin konuşması ilgiyle bekleniyordu. Nitekim konuşma tamamen bu ko- nuya inhisar etti ve dinleyenler ta- rafından sık sık alkışlarla kesildi. ve Grev uyuşmazlıkları ile kanun veya top- lu iş sözleşmesinden doğan hakla- rın ihlâli halinde de hâkim tarafın- dan durdurulabilmek kaydiyle, hak uyuşmazlıklarında tanınmıştır. Su baskını, deprem, yangın gibi ge- nel felâket hallerinde de grev ve lo- kavt Hükümetçe, bu halin devamın- ca, sırf o mahallerde yasak edilebi- lecektir. Sıkıyönetim halinde de Sı- kıyönetim Komutanlığının ayni yet- kisi vardır. Ayrıca, milli güvenliği ve milli sağlığı bozucu grev ve lokavtler de, Yüksek Hakem Kurulunun isti- şari mütaleası alındıktan sonra, Ba- kanlar Kurulunca en çok doksan gün süreyle durdurulabilecektir. Bu konudaki Bakanlar Kurulu karar- ları aleyhinde Danıştayda açılacak iptal dâvalarına ilişkin icranın er- telenmesi talepleri bir hafta içinde karara bağlanacaktır. Toplu sına göre yapılabildiği bir mem- leket haline geldiğimiz vakit, bun- dan, milli gelirden lâyık olduğu pa- yı alacak olan işçi kadar, iş piya- sasının istikrara kavuşması saye- sinde işveren de büyük faydalar Bağlıyacaktır. Bu Kanunların çıkmasından son memleketimizde bir süre grev ve lokavt hareketleri beklenebilir. Bu hareketler sonucunda bellibaş- lı işkollarında toplu iş sözleşmeleri aktedildikten sonra ise, kalkınma plânının öngördüğü şeklide, iş ha- yatimiz istikrarlı bir ücret seviye- si içinde seyredecektir. iş sözleşmelerinin işkolu esa ra, YURTTA OLUP BİTENLER Çalışma Bakam, Grev ve Sendi* kalar Kanununa yöneltilen tenkitle- ri ele aldı ve: "— Tasarının kusursuz olduğunu iddia edecek değiliz. Ancak, ileri Ba- tı demokrasilerinde de bu kanundan daha geniş bir toplu sözleşme ve grev hakkı işçiye (o tanınmamıştır. Milletlerarası Federasyonun, tasarı hakkındaki mütalâası, en ileri demok- ratik ölçülere uygundur" dedi. Ecevit de D.P. İdaresinin, İşçi Si- gortalan alanında yaptığı plânsız ic- raat sonunda uğranılan zararları belirtti. Ayrıca, A dan Z'ye kadar bo- zuk olan düzenin düzeltilmesi çabası İçinde olduklarını da sözlerine ekle- di. Coşkun KIRCA Geçici Komisyonda geniş şekil- de ıslah edilmiş olan bu metinler üzerinde Milletlerarası Hür İşçi Sen- dikaları Konfederasyonunun Hükü- metçe hazırlanan tasarılar hakkın- da verdiği çok müpet mütaleayı, yar zımı bitirmeden önce hatırlatmak isterim. Türk-İşin de üyesi olduğa bu milletlerarası teşekkül, belllibaş- lı olarak, sadece toplu iş sözleşme- lerinin esas itibariyle işkolu esası- na göre değil, İşyeri esasına göre ya- pılmasına itiraz etmiş ve Hüküme- tin toplu iş sözleşmelerini teşmil yet- kisi olmamasını tenkit etmiştir. Bu hususlar da Geçici Komisyondan çı- kan metinde olduğu gibi kabul edil- miştir. Bu milletlerarası teşekkül, Bakanlar Kurulunun grev ve lokavti geciktirme yetkisini o kullanırken milli güvenlik ve milli sağlık mef- humlarını geniş bir anlamda müta- lea etmesine karşı da tedbir alın- masını istemiş, Geçici Komisyon, bu konuda kazai murakabeyi son dere- ce hızlı bir hale sokmakla bu ten- kidi de karşılamıştır. Tasarıların esasları ve iş hayatı- mıza getireceği büyük fayda ve ye- nilikler bunlardır. Tasarıların tek- nik teferruatı üzerinde elbette ki gö- rüşmeler sırasında daha da mükem- mele ulaşılacaktır. Ancak, biz ina- nıyoruz ki bu tasarılar, işçi, işve- ren ve toplum menfaatlerini, Ana- yasa ve kalkınma plânının esasları içinde ep uygun bir denge ile birbir- leriyle bağdaştırmıştır. Bu denge- -in bozulması, İşçinin de, işverenin de ve nihayet toplumumuzun da a- leyhinde olacaktır. AKİS/LI