20 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

20 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER ingiltere Panik havası Nükleer silâhlar aleyhinde ( açılan kampanya geçen hafta şiddetini iyice arttırdı. Bu arada çok ilgi çe- kici bazı olaylar da ortaya çıktı. Şu sırada ingiliz halkoyu, silâhsızlanma meselesiyle şimdiye kadar olduğun- dan çok daha yakından meşguldür. Bu artan ilgi sadece, Yüzler Komite- si diye bilinen silâhsızlanma tarafta" rı teşkilâtın gittikçe hızlanan faali- yetinden ve tertiplediği (o gösteriler- den gelmektedir. Eğer geçen hafta den birinde o bütün İngiltereyi bir- birine katan broşür dağıtılmamış ol- saydı, nükleer Silâhlar (o hakkındaki kampanya pek fazla ikimsenin dik- katini çekmeden sürüp gidecekti. Fa- kat kendilerini "Barış Casusları" di- ye adlandıran ve kim oldukları hâlâ tesbit edilmemi; bulunan bir grup "barışçı"nın hazırladığı bu broşür, İngilterede bütün dikkatlerin nükle- er harp konusuna çevrilmesine yol açtı. Broşür, İngilterenin bir nükleer hücuma mâruz kalması halinde hü- kümetin ne şekilde çalışacağı konu” yapılan silâhsızlanma yürüyüşlerin- o sunda çok gizli malümatı ihtiva edi- İl | | | | | | , (AKİS - 204))İ| i mi muna AKİS/22 yordu. İfade edildiğine göre, böyle bir tehlike karşısında merkezi hü- kümetin felce uğrayacağı hesaplan- mış ve memleketin güney kısmında halkın zaruri ihtiyaçlarını, sivil sa- vunmayı ve askeri harekâtı yönet- mek için bölge hükümetleri kurulma- sı tasarlanmıştır. Hattâ yayınlanan broşürde bölge hükümetlerinin bağlı olacağı kumandanlığın nerede olduğu söyleniyor ve o civarın haritası ile fotoğrafları da veriliyordu. Bu olay hükümet çevrelerinde tam bir panik yarattı ve halkoyunda da büyük bir skandal olarak karşılandı. Devletin en ciddi şekilde korunması gereken sırları sokaklarda (o dolaşı- yordu. Üstelik, bu sırların "barışse- verler"in eline hangi yolla geçtiği de bir türlü tesbit edilemiyordu. Ola- yın yarattığı şaşkınlık ve kızgınlık o kadar geniş oldu ki, hükümetin düş- mesi gerektiği iddiaları da bu arada ortaya atıldı. Bu meseleye el koyan Emniyet ilgilileri, broşürü yazanların kendile- rine taktıkları "Barış Casusları" a- dını fazla ciddiye almadılar ve bu- nun, dikkati başka bir noktaya çek- mek için kullanılmış olabileceği üze- rinde durdular. İlk anda akla gelen, bu işin İngiltereyi tek taraflı olarak silâhsızlanmaya sürüklemek isteyen- ler tarafından yapılmış olabileceği i- di. Bunlar komünistler arasından «a akabilirdi, Nükleer Silâhsızlanma Kampanyasını yürütenler (arasında da... Üzerinde durulan bir diğer nok- ta da, broşürü yazanların resmi sır- lar hakkındaki kanunu ihlâl ederek. ciddi sorumluluğa yol o açabilecek böyle bir işe kalkışmalarının ne gibi sebeplere dayandığıydı Filozofun endişesi Aslında, bir devletin nükleer harp karşısında ne şekilde davranaca- ğını düşünmesinden ve bununla ilgi- li hazırlıklara girişmesinden tabii bir şey' olamaz. Her devletin de aynı ma- hiyette plânları bulunduğunu tahmin edebilmek için kâhin olmağa lüzum yoktur. Bu bakımdan, yapılan açık- lamanın yeni tarafı, bu plânın tefer- ruatla ilgili noktalarındadır. Bunla- rın da halk oyunu nükleer harp teh- likesi karşısında uyaracak ve silâh- lanma konusundaki Oo propagandaya mesnet teşkil edecek bir tarafının bulunmaması gerekir. Fakat bu tah- minin tamamen aksi cereyan etti. Yüzler Komitesinin eski başkanı Bert