20 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

20 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

5 | Filmcilik Türkiyede festival İnce bıyıklı, saçları hafifçe döküldü- gü için Alnı fazlaca açılmış genç adam, sözlerine şöyle devam etti: "— Geçen yıllarda önce İstanbul Gazeteciler Cemiyetinin, bir yıl ara- dan sonra da İstanbul Belediyesinin düzenledikleri Birinci ve İkinci Türk Film Festivalleri, sinemamızın gelece- gi bakımından pek faydasız olmuştur cıyla filmcilerimizi titizce hazırlanmış filmler yapmaya Adeta zorladı. Fakat sonraki yıllar da ne Gazeteciler Cemiyeti ve ne de İstanbul Belediyesi yeni bir festival N / ğer EŞ LES N ye mmm AKSIGORTA Bilumum sigorta muameleleriniz için ,Hizmetinizdedir.. ZA N E M A yapma yoluna gitmedi ve iş, sürün- cemede kaldı. Bu defa festival ko- nusunda federasyon olarak yeni bir deneme yapma yolunda çalışmalara bağlamış bulunuyoruz." Konuşan, Türkiye Gazeteciler Sendikaları Federasyonu Genel Sek- reteri Cengiz Tuncerdi. Federasyonun bir film (festivali düzenlemesi fikri yeni bir şey değil- di ve sinema yazarlarınca daha mev- sim başından bu yana biliniyordu. Federasyon bir süre önce sinema ya- zarlarını davet etmiş, bir festival düzenlemek istediğini açıklamış ve yazarların bu konudaki fikirlerinin neler olduğunu öğrenmek istemişti. Federasyon her şeyden önce sinema- mızın üzerine gerekli dış ilginin de YIL GEY İŞ EZ GEZİ (AKİS - 209) çekilmesinin yerinde olacağı fikrin- den yola çıkmış ve yapılacak festiva- lin uluslararası bir nitelik taşımasını olmasına başlangıçta imkân yoktu. Fakat iyi bir organizasyonla Balkan- ları ve Yakın Doğuyu içine alan ve bu ülkeler için eksikliği duyulan ya- ni bir. festivalin düzenlenmesi yerin- de bir davranış olurdu. Yeni "İstanbul Film Festivali" Yapılan hazırlıklara göre, Ekim a- yında başlaması düşünülen yeni "İstanbul Film Festivali", o sadece Balkan, ülkeleriyle Yakın Doğu ül- kelerinin o yıl içinde yaptıkları film- leri içine alan bir festival niteliğini taşıyacaktır. Katılması için başvu- rulacak dâvetli ülkeler arasında Yu- goslavya, Yunanistan, -belki. Bulga- ristan, Arnavutluk, Balkan ülkele- Suriye, Birleşik oArap n Doğu ülkelerini temsil edecekler ve festi- vale katılacaklardır. Festival için hazırlanan oyönet- meliğe göre, her ülke 35 mm. lik bir konulu ve iki kısa metrajlı döküman- ter veya kültür filmiyle katılacak, yarışma filmleri İstanbulun iki bü- yük sinemasında halka ve seçilen -u- luslararası jüriyle gösterilecektir. Jü- ri, bu ülkelerle bu ülkeler dışındaki ünlü sinema adamlarından, sinema eleştirmecilerinden, yazarlardan Ve çeşitli dallardaki sanatçılardan kuru- lacaktır. Jüriye Türkiyeden de dört kişi katılacaktır. Çağrılması düşünü- len jüri üyeleri arasında yunanlı re- jisörlerden Kunduras ile (Kakoyan- nis ve sinema - tiyatro oyuncusu İ- rene Pappas da vardır. Jüri ve armağanların dağıtımı, öbür uluslararası festivallerde oldu- gu gibi düzenlenecek ve bir hafta sürecek olan "İstanbul Film Festi- vali"nin sonuncu gününün gecesi so- nuçlar açıklanacak, kazananlara al- ın ve gümüş "Hitit Güneşi" verile- cektir. Yarışmada en iyi film, reji- sör, kadın ve erkek oyuncu, sonra yardımcı oyuncular, müzikçi ye fo- toğraf direktörü seçilecek ve kısa metrajlı filmler de ayrı bir jürü ta- rafından değerlendirilecektir. Zararı yok, faydası var (Gerçekten de bu çeşit bir festivalin Türkiye ve bilhassa İstanbul sen-