20 Nisan 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

20 Nisan 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

YURTTA OLUP BİTENLER veleli istihdam belirli, kısa bir süre için ve özel ihtisas isteyen -istisnai görevlere inhisar ettirilecek, sosyal güvenlik hakları mahfuz kalmakla beraber bu elemanlar memur statü- sünün menfaatlerinden faydalanamı- yacaklardır. Mukaveleli eleman üc- retleri bu amaçla bütçelere konmuş olan tahsisat ile karşılanacak, ben- zeri daimi hizmetlerdeki maaş sevi- yesinden daha yüksek olmayacaktır. İdarenin köylere kadar götürül- mesini ye seyyar personel istihdamı- nı sağlamak üzere bir "Mahrumiyet, Tazminatı" verilmesi personel refor- munun en önemli yeniliklerinden bi- rini teşkil oetmektedir. e Ekonomik, sosyal, kültürel ve sağlık şartları a- çısından mahrumiyet yeri olarak tespit edilen yerlerde çalışan perso- nele "Mahrumiyet Yeri Tazminatı" adı altında her ay muayyen bir öde- nek verilecektir. Ayrıca yolluklar da tekrar gözden geçirilerek ulaştırma şartları ve gerçek masrafları kara- layacak nitelikte yeni bir yolluk re- jimi "tespit edilecektir. Personel re- formunda ek görev müessesesi an- cak ç uri ve istisn hallere, lerine göre ayrıca düzenlenecektir. Memuru görevinde, teşvik etmek ve bu suretle daha fazla randıman alabilmek amacıyla personelin sos- yal hakları geniş çapta ele alınmış ve ana prensiplerde bu husus açık- ça belirtilmiştir. Buna göre bütün devlet personeliyle emekliler ve aile- lerini kapsayan bir sağlık sigortası kurulacak, Mahrumiyet Bölgelerin" deki personelin mesken sıkıntısını gi- dermek Üzere lojmanlar temin edi- lecektir. Mahrumiyet Bölgelerinde görev alan personele tanınan bir di- ger kolaylık ise öğrenim imkânların- da görülmektedir. Memurların tahsil çağındaki çocukları için büyük şe- hirlerde yurtlar kurulacak, muayyen burs fonları ayrılacaktır. Önce Randıman Yeni personel kanununun memur- lara getireceği bu yeni imkânla- ra paralel olarak beklenen randıma- nın sağlanabilmesi için bazı tedbir- ler -de alınacaktır. Bu tedbirlerin en önemlilerinden birini , çalışma saat- lerinin uzatılması -Batı ülkeleri ara- sında çalışma saatleri en az Olan memleket Türkiyedir- teşkil etmek- tedir. dikkate alınarak yeniden tespit edile- cektir. Ayrıca Devlet Personel .Daire Bu süre memleket ihtiyaçları. si hizmet için eğitim konusunu da dik kate alacak ve programların tespit ve uygulanmasında koordine edici bir vazife görecektir. Özellikle yüksek sevk ve idare görevlerini alacak per- sonel için yetiştirici eğitim kursları açılması ve bu konuda Orta Doğu Âmme Enstitüsünden faydalanılma- sı düşünülmektedir. Her türlü opartizanca önlemek üzere kadro, personelle ilgili kanun, netmelikler önce oODevlet Personel Dairesinden geçirilecek, bilâhare Hü- kümete sunulacaktır. tasarrufu Tedbirler İçinde bulunduğumuz yılın sonları- na doğru B.M.M, ne sunulacak o- lan personel kanununun tatbikinde Hükümeti en fazla rejiminin başlıca sorumlusu (olan Başbakan Yardımcısı Dinçer: "— Hiç bir şekilde yeni vergile- re gitmeyecek ve idarede yapılacak bazı tasarruflarla meseleyi (o hallet- meye çalışacağız" demektedir. Şimdiden bütün devlet daireleri- ne münhal kadroların bildirilmesi ve açılan yerlerin -teknik ve o yüksek Karşımıza bir resmi daire geldi Bizim matbaanın karşısına bir res- mi daire taşındı. Türkiyenin kal- kınmasında en önemli rollerden bi- rini oynaması gereken, personeli böl, bütçesi muazzam bir daire. So- kak hemen şenlendi. Resmi otomo- biller, pikaplar, kamyonetler ve kamyonlar yolun iki tarafını odol- durdu. Öğle ve akşam tatilleri sıra- sında mahalle bir kermes yerine dö- nüyor. Genç, şık, güzel bayan me- murlar külüstür sokağa renk verdi, neşe verdi, canlılık verdi. Bizim matbaa ile resmi dairenin taşındığı muazzam blok tam karşı karşıya. Bizim pencerelerden onla rın pencereleri ve dolayısıyla oda- larının içi görünüyor. Bilhassa en alttan üç kat, bizim görüş aldığımız içinde. Şimdiye kadar, bir resmi daireyi imkân yok. Koca dairede, günün bir saatinde çalışan bir adama rastla manın mümkün bulunmadığını söy- lersek bize inanır mısınız? Bir re- zalet. Kadınlar toplanıyorlar, çene AKİS/16 çalıyorlar. Erkekler bir araya geli- yorlar, konuşup duruyorlar. İnziva- yı tercih edenler yok mu? Onlar, gazete veya kitap meraklıları. kısım ise, dışarıyı seyretmeyi tercih ediyor. Sokağa bakıyor, hayale da- lıyor. Bazı bayan memurlar yün iş- leriyle alâkalanıyorlar. Bu hafta sa- lı sabahı, saat 1l sıralarında man- zaraların en eğlencelilerinden biri- ni seyrettik. Alttan ikinci katın karşıdan bakınca sağ tarafa gelen İlk odasında bir bayan memur bir başka bayan memuru o pencerenin önüne oturttu, bir berber ihtima- mıyla ve tam yarım saatte, bir ü- çüncü bayan memurun dikkatli ne- zareti altında saç tuvaletine şekil verdi. Bu sırada, alttan ilk katın sağdan dördüncü penceresinde bir kadın, beşinci penceresinde de bir erkek memur gazetelerini o kıraat buyuruyorlardı. Bizim tam karşımı- za gelen odalarda bir öbek memur toplanmış çene çalıyordu. Konuşmalar, komşumuzda bil- hassa perşembe simleri hararetleni- yor. Sorduk ve öğrendik: O ün Spor-Toto kuponlarının doldurulma- sı günüymüş. Bu kuponlar ya per- şembe akşamı, ya da Ankara da bunların verilişinin son günü olan Cuma sabahı bayilere teslim edilir- miş. Öğleyin saat 11.30'da, 16.30'da komşumuzda bütün faali- yet duruyor. Öğleyin onikiye, ak- şam beşe doğru kapıdan bir sel ha- linde memurlar çıkıp gidiyor. Aman yarabbi, akşam bunların günlük faaliyeti seyredilince (o akıl baştan tamamile çıkıyor Bir koca bina Bir koca personel. Bir koca bütçe. Başında teknik ta- sanlar bulunan, batı kafasına sa- hip olması gerekli kimseler tarafın- dan idare edilen bir teşkilât. Lüt- fen bize geliniz ve bu ucubeyi sey- rediniz. Seyri bedavadır, Hasan Dinçer. Seyri bedavadır, İlyas Seçkin. Siz de geliniz ve seyrediniz, İsmet İnönü.. Bu daireyle Türkiyenin en önem- konularından birini halledeceksiniz. Yazık, uykusuz kaldığınız seksenin- ci yaşınızda helak olduğunuz gece- lere yazık!