15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 11

Bir Görüş Eğitim dâvamız üzerinde düşünceler Besün Yurdumuzun başta gelen meselesi, Demokratik Nizam i- çinde hızla kalkınmaktır. Milli im- kân ve gayretlerimizin bir plan da- hilinde seferber edildiği (o böyle bir devirde; Milli Eğitimimize, kalkın- ma dâvamızın hem âmili hem de va- sati olarak önemli ve o nisbette de güç hizmetler düşmektedir. Türk çocuklarının tehalükle ka- pılarına koştuğu eğitim kurumları- mız; İktisadi gelişmemizin şiddetle muhtaç olduğa sayı ve vasıftaki in- san gücünü hazırlayacak istikamet- te tanzim ve buna muktedir olacak şekilde teçhiz ve takviye edilmek is- ter. Tahakkukunda büyük bir sorum- luluk yüklendiğimiz ve bu bakım- dan üzerimize düşeni ciddiyetle ifa etmeğe kararlı olduğumuz kalkın- ma plânında haklı olarak işaret e- dildiği gibi: Mesleki ve Teknik Öğ- retimimiz, büyük gelişmeler göster- mek ihtiyacında ve İktidarındadır. "Teknik öğretimimizi, çıraklık- tan teknisyenliğe ve yüksek omü- hendisliğe kadar, bütünüyle sana- yie bağlı, onun imkân ve ihtiyaçla- rına uygun bir sistem içinde kur- mak ve işletmek gerekir." Asrımızda ilmin ve teknolojinin gelişmesi çok süratli olmakta, sos- yal ve iktisadi hayatı derinden te- sir) altına almaktadır. Bu itibarla eğitim hizmetlerinde kalite mesele- si bununla mütenasip bir ehemmi- yet kazanmıştır. Türk çocuğunun ir- fan seviyesinden yapılan fedakâr» lık milletimizin yarınına karşı teh- likeli bir ihmal teşkil edeceğinden, eğitim kademelerinin ihtiyaç ve i- caplarını anlayışla karşılamak ge- rekir. Eğitim sistemimizi hangi sosyal çevreye mensup olursa olsun, bütün vatandaşlara imkân eşitliği sağla- yacak şeklide genişletmek ve geliş- tirmek zorundayız. İstidat ve İkti- darları beslemek ve Oo geliştirmek yolunda Millet çoğunluğuna dayan- mayan bir eğitim sistemi, demokra- tik olmadıktan başka; özlenen kal- kınmayı da sağlayamaz. Pek geniş eğitim ihtiyaç ve kül- fetleriyle pek mahdut olan iktisadi kaynaklarımız arasında en mesut dengeyi bulmak ve en az masrafla mümkün olan en yüksek verimi al- mak; Milli Eğitim idaremizin, ti- min ve tecrübenin ışığında en basi- retli tedbirleri bulmasına bağlıdır. , Öte yandan gençliği istidat ve İktidarlarına uygun bir şekilde eği- İbrahim Öktem Dr. İbrahim ÖKTEM Milli Eğitim Bakanı tim kurumlarına dağıtmak, kişisel mutluluk yanında, hizmetlerin en ehil ellere geçmesini sağlayacak müessir bir tedbirdir. e Gerçekte| pek mahdut olan eğitim imkânları mızı en iyi bir şekilde kullanmak mecburiyeti ile beraber düşünülün ce bir tedbir ayrı bir değer kaza nir. Gençlerimizi derin bir mesuliyet ve ahlâk duygusu içinde bütün gü cü ile, severek ve isteyerek çalı- tran bir eğitim rejimine o ihtiva herkesçe paylaşılmaktadır. Bütün tedbir ve imkânların ba şında, Milli Eğitimimizin gerçek yapıcı ve yaratıcısı, asli unsuru, ları öğretmeni; gereken sayı, var ve moral güçde süratle yetiştirme bütün ihtiyaçlarımızın temeli ve bü tün tedbirlerimizin belkemiği ol- makta devam ediyor. Bunun icab larına severek katlanmalıyız. Ancak, bir kaç tanesine tem edebildiğim bu meseleler bile ge teriyor ki: milyarlarca yatırım teyen Milli Eğitim alanında, istek lerleimkânlar, ihtiyâçlarla kaynak lar arasında arzu edilen dengenin kurulması elbette güçtür; fakat la imkânsız değildir. Bununla beraber, sayılarının üstünde hizmetler yüklenerek di ve manevi bütün güçlüklere madan karşı koyan fedakâr öğretmenlerine bakılırsa, herke yapabileceği bir şeyler bulunduğu inanıyorum, öğretmen toplulu nun teşkil ettiği feragat ve karlık kaynağı geleceğimizin ca teminatıdır. Bu kaynağı beslemek, geliş mek ve hatta daha gür bir halet- tirmek en büyük vatan vazife olacaktır.