15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

Ss O S Y AL Dernekler Mecliste çay Gecen hafta bir Cuma günü, Büyük Millet Meclisi gene önemli bir gün yaşadı. İtina ile giyinmiş ankaralı hanımlar saat 15'te çiçekli, pırıl pırıl yollardan haşmetli binaya doğru yü- rümeye başlamışlardı. Fakat bu defa dinleyici localarına değil, merasim salonuna yöneldiler. Sanki hanımlar iktidarı ele almışlardı. Merasim sa- lonunda tek erkek yoktu. Gelenler kapıda kendilerini karşılıyan nazik hemcinslerini oselâmladıktan sonra merakla etraflarına bakınmaya baş- basmaya kı- ladılar. Fakat yerdeki, H yamadıkları, fevkalâde halılara mı, avandaki şahane avizelere mi yoksa kenardaki yeşil damarlı mermer sıra- lara mı bakacaklarını şaşırmışlardı. Nihayet yerleştiler ve hepsini teker teker tetkike başladılar. O gün Büyük Millet Meclisi mera- sim salonunda bir kadın derneğinin, Ankarada 745 üyesi bulunan Türk - Amerikan Kadınları Kültür Derneği- nin kapanış çayı vardı. Günün özel- ligi, Büyük Millet Meclisi için yıllar- ca evvel ısmarlanmış olan halıların o gün merasim salonunda teşhir edi- lişi idi. Bu halılar aynı zamanda türk halılarının desen bakımından zengin bir koleksiyonunu meydana getirmiş- AY AT ti,- Sümerbankın Hereke fabrikasında imal edilmiş olan desenli halılar He- reke tipi, Sivas tipi, Kula tipi halı- lardı. Halıcılık tarihinde şöhreti olan klasikleşmiş bu desenler, omuhtelif müzelerdeki orojinallerinden O fayda- lanarak yapılmış ve Büyük Millet Meclisi böylece, ölmez türk sanatının bir kolunu daha ihya etmişti. Kolek- siyonda, dünyaca tanınan 50 kadar seçkin türk halı deseni toplanmış bu- lunuyordu. Bazı desenlerin kökü XILI. yüzyıla kadar uzanıyordu. Kapanış çayında yeni kongre ile İş basma gelen yeni yönetim kurulu, üyelere takdim edildi ve geçen yılın başarılı, çalışkan başkam Şadan Fi- şek eski yönetim kurulu üyeleri ile muhtelif kol başkanlarına birer şük- ran belgesi dağıttı, kendilerine te- şekkür etti. Artık herkesin gözü ça- lışkan üyelerde idi. Büyük merasim salonu alkıştan çınlıyordu. Doğrusu aranırsa, Türk - Ameri- kan Kadınları Kültür Demeği bir yıl- lık faaliyeti ile bu alkışlan hak et- kadınına yardım, gönüllü yardımcı- lar, tiyatro, örgü ve dikiş, lisan grup- ları olarak 15 grup halinde çalışmış ve her kol kendi sahasında büyük bir başarı kazanarak derneğin kültürel amacına hizmet etmiş, ayrıca elde e- dilen kârla gene kültür amacına yar- dım eden burs ve okuma odaları programı yürütülmüştür. Dernek 33 fakir semtlerinde 21 okuma açılmıştır. Okul dışı saatlerde, der- nek tarafından ısıtılan odalarda, der- nek tarafından temin edilen öğret- menler nezaretinde çocuklar meşgul edilmektedir. . Gönüllü Yardımcılar Numune hastahanesinin çocuk klini- ğinde çalışmaktadırlar. Ayrıca Keçi- le almış, bu köylerdeki kadın ve ço- cuklara kültürel yardımlarda bulun- muş, kitaplıklar tesis etmiş, kurslar açmıştır. Köy kadınının emeği değer- lendirilmiş ye bir sergi tanzim edile- rek emek mahsulü eserler satılmışı köy kadınına iş sahası açılmıştır. Di- ger kollarda ucuz giyim, iyi beslen- me gibi bilgileri ele alan ev ekonomisi dersleri uygulanmış, türk ve ameri- AKİS/27