15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

Sahi şimdi neredeler Ercüment Çifiçi Bundan tam 6 yıl önce, 1957 yılının 16 Ocağında gazetelerini alan İs- tanbullular, yeni bir Boğaza uçan o- tomobil hâdisesi ile karşılaştılar. Ga- zeteleri okuyanlar, haberin başlıkla- rından metnine inince bu olayın di- ger hiç bir kazaya benzemediğini ve şimdiye kadar hiç bu tip bir hâdise vuku bulmadığı gibi bulmasına da imkân olmadığını farkettiler. Bir sa- baha karşı buz gibi boğazın sularına gömülen otomobilde bulunan iki ki- şiden kız olanı ölüyor, erkek olanı ise kurtuluyordu. Hâdisenin enteresan yönü, otomobildeki iki kişiden erkek olanın kurtulmasıydı. Çünkü otomo- bili kullanan erkek kazazede, bu o- laydan altı yıl önce geçirdiği bir uçak kazasında ölümün eşiğinden dönmüş ve bacaklarından malül bulunuyordu. Yanında nişanlısı ile Üsküdar araba vapuru İskelesinden denize uçan ma- lâl Havacının adı Ercüment Çiftçi idi. Efkân umumiyeyi günlerce meşgul eden, arkasından ağlatan, aşk ağıt- ları yazdıran Ercüment Çiftçinin ya- nında karanlık sularda boğulup Kay- bolup giden ise, nişanlısı Işık Berkay idi. Bu feci kaza dolayısiyle artık her- kes tarafından bilinen Ercüment Çift- çinin hayat hikâyesi de, eşine endir rastlanan bir şekildeydi ve çok ha- şindi. Genç, yakışıklı, zeki Ercüment Çift çinin çok az kimseyi bulan talihsiz- likler yakasına yapışmıştı. Fakat o harikulade bir irade ve azim gücü ile uğradığı bütün talihsizliklerle müca- dele etmesini bilmişti. Ercüment Çiftçi İzmitte 1928 yı- lının 13 Haziranında, doğdu. Babadan oğula asker bir aileye mensup olan Ercümentin geçen yıl vefat eden ba- bası da süvari subayı Şükrü Çiftçi idi Ercüment Çiftçi ilk ve orta tah- inini İzmit ve İstanbulda yaptı ve İzmit Lisesinin ilk mezunlarından bi- risi oldu. Ercüment liseyi bitirince ailesinin ve bilhassa babasının arzu- -una uyarak asker olmaya karar ver Ercüment Çiftçi Hazin bir macera di ve 1947 - 1948 devresinde Harb Okuluna girdi. Ercüment Çiftçi Harb Okulunda başarılı bir talebe oldu. Derslerinin yanında daha lise öğren- cisi iken başladığı boks sporuna da devam etti ve bunda da Türkiye ça- pında başarılar kazandı. 1948 yılında kendi sıkletinde Ankara ve Türkiye şampiyonu oldu. Ercüment Harb O- kulunda akıllı, sportmen ve yakışıklı bir genç olarak temayüz etti. Ercüment, daha lisenin son sını- fında iken, İzmit Kâğıt Fabrikası sa- lonlarında yaptığı bir boks maçı sır rasında cici ve güzel bir genç kızla tanışmıştı. Bu genç kız daha sonra Ercümentin hayatındaki en büyük 1s- tıraplardan ikincisini teşkil eden ka- zada boğulan nişanlısı Işık Berkay idi ve Kâğıt Fabrikaları Müdürü Ad- nan Berkayın kızıydı Ercüment ile Işıkın münasebetleri Harb Okulunda iken de devam etti. İki genç kısa za- manda Mi büyük bir aşkla sevmeye başlad Ercüment 1950 alla Harb Oku- lunu bitirdi. Küçükten beri içinde ha- vacılığa karşı muazzam bir arzu du- yuyordu. Ailesine havacı olacağını aç- tığı zaman şiddetli bir muhalefet ile karşılaştı. Babasının, annesinin bütün itirazlarına rağmen asteğmen Ercüment Çiftçi Eskişehir Hava O- kuluna girdi, İlk zamanlar herşey çok zevkli idi. Kısa zamanda tek ba- şına uçuşlar başladı ve Ercüment iyi bir havacı oldu İzmitin yakışıklı sportmen çocuğu Ercüment Çiftçinin talihsizlikler dev- ri 1951 yılında başladı. 1951 yılının I Haziran günü güneşli bir havada talim uçuşu yapan Ercümentin uça- &ı 6500 feet yükseklikte iken ters döndü ve korkunç bir süratle yere düşmeye başladı. Ercümentin o an aklına gelen tek şey uçağı kurtar maktı. Paraşütle kendini atmayı akıl ettiği zaman vakit çok geçmişti. Bir anda talim uçağı yere gömüldü ve korkunç bir çukur açıldı. Bu çukur- dan yardım ekipleri en büyük parça olarak Ercümenti çıkardılar. o Türk Hava Kuvvetlerinde bu tip kazalarda canlı olarak çıkan tek pilot Ercüment olmuştu. Ercüment yatırıldığı Eski- şehir Hava Hastahanesinde ancak on gün sonra kendine gelebildi. İlk önce konulan teşhis omuriliğin kopması i" di. Sonradan yapılan ameliyatta o- muriliğin kopmadığı tesbit edildi. Bu hayatta kalması için büyük bir ta- lih eseriydi. Ercüment Eskişehir Ha- va Hastahanesinde tam yedi ay hiç kımıldamadan yattı. Gözlerini dahi sağa sola çeviremiyordu. Yedi ay sa- dece hastahanedeki odasında tavanı. seyretti. Ercümentin bu ıstıraplı gün- lerine iştirak eden birisi daha var- dı. O da İzmitte gönlünü bu genç de- likanlıya kaptıran Işık Berkaydı. 1951, yılının Aralık ayının 12 nci günü Amerikaya gönderilen (o Ercü- ment Çiftçi George Washington Üni- versitesi Hastahanesinde tedavi gör- meye başladı. Çok ağır bir böbrek ameliyatı ile 21 plâstik ve 6 mesane ameliyatı geçirdi. Ercüment bütün bu AKİS/25