15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

"Hükümetin İşine!..", (Gülünçlü oyun, 3 perde). Yazan: Beliğ Selönü Tiyatro: Karaca topluluğu (Üçüncü Tiyatro, Ankara). Sahneye koyan: Zeki Alpan. Oyun: Konu: Karaca topluluğunun, son zamanlarda oynadığı bütün oyunlar gibi. iskeleti eski repertuvarın kimbilir hangi, komedi veya vodvilinden alınmış, seyirci çekmek için seçilmiş adının konusuyla -çoğu sahnelerinin ve konuşmalarının da vak'a ile- hiç ilgisi olmıyan bir oyun... Zehir dil- li, eli maşalı bir kaynana ile melek huylu kızı, şamar oğlanı gibi kullan- dığı futbolcu (kaleci) damadı, ona tutkunbir Rum yosması, Rum yosma- yı gözüne kestirmiş, doğu Anadolu şivesiyle konuşan ve her telden ça- lan, ne olduğu belirsiz, malum eski ocak, bucak başkanı azmanı, şarla- tan mı şarlatanı dilini düzeltmeden dünyayı düzeltmeğe hevesli, inler- de yaşadığım söylediği hemşehrilerini kasıp kavurmuş, eşkiya " vurgun- cu karması, akça pakça her kadına ağzının suyu akan bit tip, bir de de- diğidedik, çaldığı düdük, spor klübü Başkanı, otel, gazete v.s. birçok mü- esseselerin sahibi olan yaşlı bir zat arasında geçen - günlük olaylardan yana telmihli, kinayeli konuşmalar... Sağdan soldan, localardan eski gün- lere hasret çekenlerin gevrek kahkahaları oyunun kimlere ( seslendiğini açıklıyor... Ve sonra (hele " kiprokosunda) kulaklara kadar kızar- madan dinlenmesi kolay olmıyan belden aşağısıyla ilgili espriler Oynıyanlar: Rıza. Kutsal (Cemal Hızlı), Sedat Demir (Süleyman), Bir- sen Menekşeli (Nazlı), Süheyl Gürkan (Çetin Uçar), Mürvet Sim Cay- maz (Sevda Pektaze), Asuman Arsan (Suzan Papadopulos), Muammer Karaca (Mahmut Sözaramızda), Temuçin Caymaz (Hızır Tamisabet), Ayşe Gül (Sekreter), (4 kadın, 7 erkek rolü). Beğendiğim: Karacanın "seyircisi"nin nabzına şerbet vermekte ve nn rağmen "onun" politik temayüllerini istismar etmekteki ustalı- Faydalandığı hudutsuz hoşgörü ve söz hürriyeti... Böğenmediğim: Muammer Karana çapında sevilen ir halk sanatçısı- nın, olgunluk çağında, sanatını bu çeşitten değersiz ve spekülatif oyun- larda harcaması, tüketmesi. Misafir olarak da olsa, bir Devlet Tiyatro- su sahnesinde oynadığını düşünerek, daha derlitoplu, daha özlü, esprit'- leri bakımından daha da seviyeli bir oyun seçmemiş olması. Naciye FEVZİ Karaca Tiyatroda "Hükümetin İşine" Bülbülün o çektiği... AKİS/30 “Tiyatro 1968" (gpatıkları oyunları Kent o Yayın- sunan, böylelikle oyunlarının seyredildikten sonra okunmasına ve bilhassa oyun- larını görmek imkanından yoksun, İstanbuldan uzaklarda (yaşayan ti- yatroseverlerin de faydasına sunan Kent Oyuncuları topluluğu, tiyatro yayını alanında büyük bir o boşluğu doldurmaktadır. Bu yayınlar arasında şimdiye ka- dar Necati Cumalının "Nalınlar'"ı, Marcel oOAcnard'ın "Aptal Kız"ı lonesco'nun "Sandalyeler - Ders"i, Çekhov'un da ("Martı"sı o çıkmıştı. arasında gene Necati Cumalının yeni oyunu "Der- ya Gülü" ile Metin Andın hazırladığı iyatroda" ve 1961-62 tiyat- ro yıllığı ilân edilmektedir. Bu sonuncu yıllık, "Tiyatro 1963" adı altında, Yurdaer Altınbaşın bir maskını taşıyan nefis bir kapak için- de, kuşe kâğıdına basılmış olarak, birkaç gün önce satışa çıkarılmış- İstanbul sahnelerinin 1961-62 fa- aliyetini içine alan ve küçük bir al- büm seklinde ve formasında ( basıl- mış olan bu yıllıkta ödenekli, öde- neksiz bütün İstanbul Tiyatrolarının sanat ve idare kadroları, sanat yöne- timlerinin özellikleri (o belirtilmekte, oynadıkları bütün oyunların rol da- ğıtım cetvelleri, her temsile alt bir- çok resimler, salonlarının koltuk sa- yıları, bilet fiyatları verilmekte, son kısmında da İstanbul sahnelerinde fiilen çalışan tam 177 sanatçının re- zanmış olan Behzat Butakla Yıldız Kenterin ve aynı mevsim kaybettiği- miz iki değerli sahne sanatçısının, Basit Rıza Somako ile Yaşar özso- yun resimlerine özel sayfalar ayrıl- İnsan bu güzel eseri gördükten sonra 1.T.I. Türkiye Milli Merkezi- nin yıllardan sonra geçenlerde "The ater in Turkey" adı altında çıkardığı ve kapağına İstanbul Şehir Opera- sına misafir sanatçı olarak getirti- len onuncu sınıftan iki İtalyan şar- kıcısının Türk Tiyatrosunu (o temsil etmek (!) Üzere kondurulduğu bro- şür" yerine Batı sanat çevrelerine bu yıllığın gönderilmesini tercih (o edesi geliyor. “Tiyatro 1963" yıllığını, tek ba- şına hazırlamış ve EN olan Kâmran Yüceye candan Bra