15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

AKİS HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI Yıl: 10 15 Haziran 1963 Sayı: 468 Cilt: XXVII YURTTA OLUP BİTENLER Son günlerin gazetelerindeki başlıklar Hafiza-i Millet Normale dönüş u hafta bir hâdise, kadınların mı yoksa umumi efkârın mı daha ve- vasız olduğunu araştıranlar için bir delil ortaya koydu. Hepimizi heye- canlandırmış olan 20-21 Mayıs gece- sinin üzerinden henüz üç hafta geç- mişken ve bu "Şerefsiz Macera"nın elebaşıları daha yargılanmaktayken Hükümet içinde cereyan eden hadise- ler derhal ön plâna çıktı. Hemen bü- tün gözler Mamaktan Bakanlıklara çevrildi ve istifa eden Bakanlar, tayin edilen Bakanlar, C.K.M.P. lilerin top- lu hareketi gazetelerin manşetlerini zaptettiği gibi konuşmaların da ko- nusunu teşkil etti. Gerçi bu, İsyan Hareketinin vic- danlarda uyandırdığı derin nefret ve an önce tamamlanması ve şerirlerin AKİS/6 matbuat nisyan ile mağlüldür. gereği gibi cezalandırılması arzulun- da müttefiktir. Ancak, duvarlardaki afişler gibi, hâdiseler de birbirine ek- lenince en ziyade en üstteki görün- mekte ve ötekiler yavaş yavaş kay- bolmaktadır. Şöyle bir geriye bakıl- dığında bundan bir, birbuçuk yıl ön- ce hayati görünmüş nice mesele ar- tık zerrece önemli gelmemekte, hat- tâ o tarihlerde kazandığı önem ya- dırganmaktadır. Hayat budur. Hayat bu olduğu içindir ki bitir- diğimiz hafta Kabine Meselesi mille- tin dikkat nazarını, üzerine şiddetle çekti. Böyle hallerde umumiyetle te- mayül telâş ve endişe istikametinde- dir. "Hükümet buhranı mı?", "Kabi- ne yıkılıyor mu?", "Anlaşmazlık mı var?", ("Koalisyon Çöküyor mu?" sile sorulan suallerdir. AP. nin elindeki ve yanındaki gaze- teler bu havayı yaymak için çok uğ- raştılar. Ama gayret, kesin bir iflâs- la nihayete erdi. Zira millet bu de- faki değişikliklerin (o bir a değil, sıhhat alâmeti oldu işlerine sarılmak istediğini, tın bunun için yapıldığını, bu ameli- yatın istenilen, bilinen, hazırlanan bir şey olduğunu hemen gördü, anladı. Değişikliklerin yurtta ve bilhassa iş âleminde karamsarlık değil, iyimser lik yaratmasının başlıca sebebi bun- dan başka bir şey değildir. Yazın gelmiş olduğu mikleri ısıtmaya başladığı ve bere- ketli bir mahsulün beklendiği şu son, biten hafta içinde yüzler gülmekte ve kalblerde ümit ışıkları parlamak- ta devam etmekteydi. "Her musibe- tin bir nimeti vardır" sözü bir defa doğrulanmış haldedir. (o 20-21 Mayıs gecesinin sabahında bir kâbus mille- tin sırtından kalktığı gibi demokra- tik rejim de tarifsiz itibar kaşanmış- tır. Allahın fakiri, eşeğini kaybetti- rip buldurması suretiyle sevindirme-