15 Haziran 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

15 Haziran 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 22

DÜNYADA OLUP BİTENLER nı arttırmak için giriştiği, manevra- ları öne sürmüşlerdi. Bakanların ar- kasından memleketteki diğer Nâsır- cı gruplar da sokak nümayişleriyle hükümeti tazyik etmeye (o başlamış- lardı. Bu baskılara uzun müddet da- yanamayan Salâh Bitar hükümeti is- tifa etmek zorunda kalmıştı. Yeni kabineyi kurmakla o görev- lendirilen Sami Cundinin bir hafta devam eden gayretleri hiç bir neti- ce vermedi. Salâh Bitarin yerine bir Nâsırcının getirilmesini isteyen Ka- hire çevreleri, Cundi gibi renksiz birisinin başbakan adayı olmasın- an memnun kalmadılar. Memnuni- yetsizliklerini de Kahire (Radyosu- nun yayınları ile açıkça ifade ettiler. Bu durum Cundinin işini iyice güç- leştirdi. Yaptığı çeşitli teşebbüslerde başarısızlığa (Oouğrayan Sami Cundi nihayet kabineyi kuramıyacağını, bu görevin kendisinden alınmasını iste- mek zorunda kaldı. unun üzerine, eski Başbakan Salâh Bitar tekrar yeni kabineyi kurmakla görevlendirildi. Bitar, Cun- dinin aksine, elini çabuk tuttu ve süratle yeni kabinesini ilân etti. Bu kabine pek çok kimse için tam bir sürpriz teşkil etti. Çünkü Bitarın ilk kabinesinde altı saldalyaya sahip o- lan ve iktidarda daha büyük bir his- se talep ettiği için ilk hükümetten ayrılan Nâsırcılara bu kabinede hiç, yer verilmemişti. 16 kişilik kabine- nin 6 kişisi Baas partisi mensubu, 7'- si Baas sempatizanı, 3'ü de yüksek subaydı. Bu subaylardan biri, 8 Mart ihtilâlini yapan ve Bitarı iktidara getiren General Ziyad Hariri idi. Ye- ni kabinedeki 16 bakanın 7'si ilk hü- kümette de görev almışlardı. Sami Cundi, ilân edilen kabinede İstihbarat Bakanlığına getirilmişti. Yeni hükümetin kuruluşundan hemen sonra, kaçmış bulunan, dev- rilen rejimin dört sorumlusu hakkın- da tevkif müzekkeresi kesildi. Tür- kiye Büyükelçiliğinde siyasi mülteci olarak bulunan eski Başbakan Halici el-Azm da, hakkında tevkif kararı alınanlardan birisidir. Suriyede kabinenin ilân edildiği sıralarda Irakta da yeni bir kabine kuruluyordu. o Iraktaki hükümet de tamamen Baasçıların kontrolü altına girmişti. Kurulmak üzere olan Arap Federasyonunun iki üyesinde (Baas partisinin iktidarı mutlak olarak fi- le alışı önemli sonuçlar yaratabile- cek bir olaydır. Mısırın bu durum karşısında resmi tepkisi henüz belli olmamıştır. Her iki ülkede de Baas partisinin Nasır ile uzlaşmaya ha- zır olduğu biliniyor. Fakat Nasırın Baas partisine dostluk elini bu ka- dar kolayca uzatmayacağı da tah- min ediliyor. AKİS/22