3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 14

Franktan D. Roosevell'in Mektupları Amerikanın, boyunca o Türkiyeyle amerikalılara XX. Asır alâkalı olarak beş içimdeki unutulmaz Başkanı mektup o yazm Beşincisi, o devrin bu beş mektubu bulacaksınız. FrahklinD. Türki iye Roosevelt, hayatı Bu mektupların dördü, Cumhurbaşkanı İsmet İnönüye yazılmış olanıdır. Ame- Türk münasebet- lerinin harp sonrasında alacağı sekli sezmiş, bunun manâsı anlamış ve bunu söy- lemiştir. Mektup, iki memleket arasındaki münasebetleri inceleyecekler için kıy- metli bir vesika mahiyetini taşıdığı gibi Türkiyenin ve Amerikanın bugünkü idare- cilerine de bir ışık tutmaktadır. F.D.R.'den İstanbul da Robert B. Skinner'e WARM SPIRINGS, Kasım 28, 1934 Aziz Büyük Elçi Mektubunuz benli çok memnun etti. Bana daha sık yazmanızı temenni ederi ye Kemal hakkında anlattık- larınız, onun mükemmel bir kalem tasviridir. Şahsiyetimi pek iyi belir- ten hikayelerinizi gevdim. Geçenlerde Tahrandaki Elçimizden bir mektup aldım. Şahın İranı, müm- kün nisbetinde Kemalin Türkiyede tatbik ettiği felsefeye ve usullere uy- gun şekilde geliştirmeye (o çalıştığını bildiriyordu. Sanırım oradaki selefiniz yeni bir kitap üzerinde çalışıyor. Türkiye Baş- kanı ile A. B. D. Başkanı arasında hayret verici bir benzeyiş olduğu hu- susunda, hâlâ ısrar edip etmediğini merak »diyorum! Samimi sevgilerimle, Daima sizin, AKİS — Skinner Amerikanın o ta- -ihteki Ankara Büyük Elçisidir. Roo- sevelt'in bahsettiği (o selefi. (General Charles H. Sherrill'dir. Sherrill Rco- Sevelt, Mussolini ve Mustafa Kemal AKİS/14 sanısında müşterek noktalar bulundu- gunu belirtmekten daima hoşlanmış- tır. F.D.R. ''den Atinada Lincoln MacVeagh'e BEYAZ SARAY. Mart 24, 1939 Azizim Lincoln : 6 Mart tarihli mektubunuzu al- mak beni sevindirdi. Burada bile Bal- kanlarla Küçük Asyanın haritasını tekrar tekrar tetkik etmekteyiz. Şüphesiz bilmektesinizdir ki alman sızması ve propagandası, ta İrana kadar gayet faal şekilde mektedir. Bir ay kadar önce Fish arapların ve mısırlıların lizlere karşı saygılarını kaybetmekte olduklarını söyledi. Bütün bunlar bir Avrupa harbi çıktığı takdirde Yunanistanın ve Tür- kiyenin tarafsız kalmasının önemini bana ispat ediyor. kalmakla harbin "güneyde ve doğuda bütün noktalara" sirayetini önleyebi- leceklerdir- Çetin günler geçiriyoruz. Ama be- nim, işler karanlık görünürken düzel- me yolunu tuttukları, iyi gider man- zarası arzederken fenalaştıkları yo- lundaki görüşüm boşuna o değildir. endişe ediyorum. En iyi dileklerim. Daima olduğu gibi sizin, AKİS Oo MacVeagh Amerikanın Ati- na Büyük Elçisidir. Bu mektubun yazıldığı Mart ayında Hitlerin birlik- leri Praga girmişler ve Polonya aley- hindeki kampanya başlamıştır. Hİ F.D.R.'den İstanbulda John Van A MacMurray'e BEYAZ SARAY, Ağustos 28, 1939. Sevgili Jack : Yeni türk pulları serisi için pek çok teşekkürler, Ruslarla almanlar arasındaki an- laşmanın Türkiye ve türk politikası üzerindeki tesirleri hakkındaki şahsi intihalarınızı bana yazmanızı rica ederim. Tabii, Türkiyenin, bana çok mantıki gelen bugünkü politikasını