3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 5

bin dolarlık vergi ödemiştir. Senatöre bakılırsa daha fenası, şimdi Türkiyeye dış yardım programı gereğince verilen malzeme için de. Amerikadan vergi talep edil- mektedir News sweek bu inanılmayacak haberi dun taraftarları bunun böyle aleyhine ler" diye vermektedir 'İşte, dış yar- dönmektedir- Dışişleri Bakanlığımızın yapacağı şey, Washington'- daki teınsilciliğimize derhal talimat vererek oWayne Morse ile temasa geçilmesini ve durumun kendisine anla- tılmasını sağlamaktır. Bakalım, bizim nanemolla hari- ciyemiz, Senatörün ömrü tabiisi sona ermeden bunu yapabilecek midir, yapamayacak mıdır? Dünyadan Akisler İngiltere — Moskova Radyosu tarafından Harold Philby adındaki ingiliz gazetecinin Sovyetler Birliğine sığınmış olduğunun ilanı İngiltereyi bir defa daha ka- rıştırdı. Philby Orta Doğuda görev görürken geçen Ocak ayında Bey futtan kaybolmuştur. Sonradan gaze- tecinin, ingiliz gizli servisinde çalışmakta olduğu an- Ancak sol temayüllü bulunan O Philby'nin olarak faaliyet sarfettiği ve ruslara da hizmet ettiği öğrenil" miştir. Philoy hem haber alıp vermek ve hem de yazılarıyla ortalık karıştırmak hususunda Sovyetlerin ciddi bir yardımcısı olmuştur. 5I yaşındaki Philby Orta Doğunun gazetecilik ale- minde tanınmış, bütün elçiliklere girer çıkar (olmuş, ingiliz ve amerikalı diplomat ve gazetecilerle otemas- lar kurmuştur. Bundan bir kaç hafta önce ingiliz mu- halefet partisinin sözcüleri Avam Kamarasında Philby konusunda Başbakandan bilgi istemişlerdir. Fakat Baş- bakan Macmillan, Muhalefet Lideri Wilson ile başbaşa görüştükten sonra bu hususun ele alınmasının İngilte- renin güvenliğini sarsacağını söylemiş ve tezi Wilson tarafından da desteklenmiştir. Şimdi bildirildiğine gö- re Philby okuduğu Cambridge Üniversitesinde ( solcu temayüller göstermiş, fakat hiç bir zaman komünist olduğunu belli etmemiştir. Ancak Beyruttan kaçıp Sov- yetlere iltica etmesidir ki durumu (aydınlatmış o ve Philby'ye inananların gözünü açmıştır. Moskova Rad- yosunun bildirdiğine göre Sovyet Yüksek Şurası, Philby 'ye talep ettiği sovyet vatandaşlığını vermiştir. Pliby, tıpkı Türkiyede David Hotham gibi, bir çok başka ingiliz gazetesiyle birlikte meşhur Economist'in de muhabiri bulunmaktaydı. Arjantin - Arjantinin ıskat edilmiş olan Cumhur- başkanı Frondizi'nin bugünlerde serbest (o bırakılması beklenmektedir. Frondizi, 1962 senesinde yapılan ara seçimlerinde Peroncuların ilerleme kaydetmesi üzerine iktidara el koyan askerler tarafından e etmeyeceklerini bildirmiş- ler ve dediklerini de yapmışlardır. Frondizi o tarihte istifa etmeyi reddettiği gibi Arjantini terketme teklif- lerini de kabul etmemiştir Şimdi, yaplan yeni seçimlerde arjantinliler Peron- culara iltifat etmedikleri için durum normal hale gel- miş ve peronizm tarihin bir malı olarak kalmıştır. İki devrede yapılan seçimlerin ilkinde Dr. İllia oyların çoğunu almıştır. İkinci devrede Cumhurbaşkanılığına onun geleceği aşağı yukarı katidir. İllia makamına yerleştiğinde, 1958 yılında Cumhurbaşkanı olmuş bulu- nan Frondizi istifa etse de, etmese de bir mana ifade etmez hale gelecektir. Zelzeleler — Bu sıralarda Balkanlar ve guda bir zelzele zinciri dolaşmaktadır, Bosnayı harap eden zelzeleden sonra fransız ve italyan riviyeraların- da yer sarsılmıştır. Son olarak da İranın Gahgum ka- sabasında bir zelzele kaydedilmiş ve beş kişi oOÖlmü sekiz kişi yaralanmıştır. Kasabada 352 ev yıkılmıştır. Orta Do- AKİS 5