3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 20

DÜNYADA OLUP BİTENLER Yugoslavya Yer sarsıldı uZy Jacguemaire, Bosnaya Belçi- kadan kalkıp gelmişti. Bir turist- ti. Bosnaya vardığında, şehrin en güzel oteli olan dört katlı Yeni Ma- kedonya Oteline indi. Gece hayli geç yattı. Ertesi sabah şafak henüz atmıştı ki ayağının altının sarsıldı- ğını hissetti. Ne olduğunu, anlamaya fırsat bulmadan, karyolasıyla birden aşağıya yuvarlandığını hissetti. Bu yavarlanmak değil, daha ziyade aşa- gıya inişti. Sanki bir asansördeydi ve kendisiyle birlikte her şey aşağı- ya doğru iniyordu. Müthiş bir gürül- tü, kulakları sağır ediyordu. Bir bomba mı patlamıştı, otel temelin- den mi çökmüştü? Eliyle (kocasını yakalamak istedi, fakat muvaffak o- lamadı. Yere hızla çarptı, sonra ba- şından aşağı bir moloz yığınının dö- küldüğünü hissetti. (Fakat öyle bir yere gelmişti ki molozlar ile yer a- rasında bir mesafe kaldı. Baktı, ay- nı yerde kocası ve daha başkaları da vardı. Ancak dışarıya çıkmak imkâ- nı yoktu. Bütün delililer kapanmıştı. Havasızlıktan ölmek tehlikesi bir an hatırından geçti, sonra bildiği bütün duaları okumaya başladı. Ne olduğu- nu halâ anlamış değildi. Suzy Jacguemair 'in başına bu, cuma günü geldi. Belçikalı kadın, ancak 55 saat sonra harabenin altın- dan çekilip çıkarılabildi. (Hâlâ. az buçuk kendindeydi. o Kocasının o ve başkalarının da molozlar altında bu- lunduğunu bildirip bayıldı. Kurtarı- cılar kendisini çıkarmışlardı ki taş- ların arasından bir el uzandı ve aşa- ğıdan fransızca sesler geldi: "De 1 eau, de I'eau-S " Derhal oksi- jen tüpleri hâdisenin "cereyan ettiği yere getirildi ve iç tarafa hava veril- mesine başlandı. İki saat sonra, Suzy Jacguemaire'in kocası Jean Jacgue- maire de kurtarılabildi. Bosnada yer sarsılmıştı. Korkunç felâket Gesen haftanın sonunda Yugoslav- ya, şimdiye kadar uğradığı tabii âfetlerin en korkuncuyla karsı karşı- ya kaldı. Bosna, bir zelzeleyle adeta yere yapıştı. 270 bin nüfuslu şehir, hatta Yugoslavyada hiç şimdiye kadar bu kadar sarsılmamış- tı. Zelzele herkesin evler içinde bu- lunduğu bir saatte vukua geldiğin- den büsbütün hasar yaptı. İkametgâh lar, mabetler, dükkânlar, Oteller kartondan yapılmışcasına oçöktüler. Bunların biri de, meşhur Yeni Make- donya Oteliydi. Zelzele olduğunda saat 5.17 idi. Yeni Makedonya Otelinin üçüncü ka- tında bulunup ta mucize kabilinden kurtulanlardan Misa Poljak hâdise- yi -sonradan şöyle anlattı: "— Etrafımdaki her şey çökme- ye başladığında otelin üçüncü katın- daydım. Birden kendimi karanlıkta buldum. Sadece bir kaç delikden ışık geliyordu. Bütün gücümle onları ge- nişletmeye çalıştım ve muvaffak ol- bir şehir, dum. Açtığım Li dışarıya çıktı- ğımda, caddedeydi Felâket dünyada derin akisler ya- rattı. Bütün Yugoslavya, o felâketze- delerin yardımına koşmak için sefer- ber oldu. Tito iki günlük milli ma- tem ilân etti. Kurtarma araçları bol miktarda Bosnaya gönderildi. Tito- nun kendisi yaralı şehri ziyaret et- ti. İlk tahminlerde on bin kişinin öl- düğü havadisi ortaya atıldı. Fakat haftanın başlarına kadar çıkarılan cesetler biri kadar oldu. Ancak daha yüzlerce, hattâ binlerce cesedin ha- rabeler altında bulunduğu anlaşıl- maktadır. Gerçi kurbanların sayısı ilk tahminlere çok şükür erişmeye- cektir. Ama Bosnanın, bütün tari- hindeki en büyük felâketi (o yaşamış olduğunu her şey göstermektedir, Hindistan Yeni belâlar B- haftanın başında, Hindistanın Times of İndia gazetesinde çıkan bir haber dünyada geniş akisler u- yandırdı. Gazeteye göre çin birlikle- ri hint hududunda yeniden harekete geçmişler ve bazı noktaları tutmuş- lardı. Tibette bulunan 16 hudut tü- meninden 13'ü harekâta katılmak- taydılar. Çinlilerin yeni bir taarruza geçmelerinden endişe ediliyordu. Sa- vunma Bakanlığına bakılırsa cinlile- rin, bundan önce geri çekilmeleri sa- yesinde teşekkül eden yirmi kilomet- relik gayrıaskeri bölgeyi tekrar iş- gal etmeleri bekleniyordu. Nitekim Üsküpte zelzeleden sonra enkaz arasında felâketzedeler AKtS/20 Görünmez o kaza