3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

"1 Kenan Esenginin ileri sürü- len hareketlerinin ihracı mucip o Ool- mayacağı, 2 — Avni Doğanın hareketlerinin ise tüzüğün 67. maddesinin C ve D bentlerine uyacağı kanaat ve müta- leasındayıım. Kasım Gülek hakkındaki id- dialar kendisi hakkında 11. 12. 1962 tarihinde verilmiş olan disiplin ceza- sından evwvele ait ve üçüncü şahıs- lar arasında teati edilen mektuplar mahiyetindedir. Diğer taraftan, meş- ruiyet dışı iddialar da bahse konu edilerek Haysiyet Divanınca bir ka- rara varılmış ve cezası tayin edilmiş bir hareketin yeniden nazara alınma- sı doğru olmasa gerektir Bir başka muhalefet şerhi Sürey- ya Koç tarafından yazılmıştır. Bu şerhinde Koç, Kenan Esengini savun- maktadır. Koça göre, Esenginin, jun- ta hareketlerine katıldığına dair el- de ikna edici bir delil mevcut değil- dir. Üstelik, yeni bir parti kurulma- sını teşvik edici faaliyetlerinden baş- ka bir faaliyeti de tesbit edilmemiş- tir. Bu sebeple, Esenginin "İhraç" la değil, "İhtar" la cezalandırılması ye- rinde olacaktır. Zarife Koçak ile Orhan Eyüpoğlu ise müştereken bir şerh kaleme al- mışlardır. Bu şerhlerinde, Kenan E- senginle ilgili kısma itiraz ediyor ve şöyle diyorlardı: "Araştırma ve oSo- ruşturma Komisyonunun rapordaki Kenan Esengine ait kısmını tatmin- kar bulmadık. Serdedilen iddia ve delilleri, bu m tüzüğün 67. maddesinin B, C, D, P bentlerini ihlâl ettiğinden dolayı ihraç talebiyle dikkatinin çekilmesine taraftarız". Raporun eki bulunan o fezlekede, karara katılanların da imzası vardır. Bunlar, CHP; Genel Sekreteri Kemal Satır, Genel Sekreter (Yardımcısı Hürrem Müftügil, Cihat Baban, Ali İhsan Göğüs, Zeki Baltacıoğlu, Ke- mal Demir, Muammer Erten, Mehmet Sağlam. Asım Yılmaz, Ali Rıza Ak- bıyıkoğludur. Çoskun Kırca ise oim- zasının üstüne "Kenan Esengine ait karara muhalifim" şeklinde bir not düşmüş, fakat niçin muhalif (o oldu- gunu yazmamıştır Elle tutulur deliller | mzaların üstünde ise 37 sayfalık id- dianame yer almaktadır. Bu iddia- namede meseleler enine boyuna teş- rih edilmiş ve adı geçen CHP'li milletvekillerinin neler yaptıkları ni- çin böyle hareket ettikleri yazılmış- tır. Ustalıkla kaleme alınmış olan rapor ve fezlekede bilhassa (birkaç nokta üzerinde hassasiyetle (o durul- maktadır. Bu bakımdan rapora CHP içinde ve Parlâmento çevresinde sis- tematik şekilde isleyen bir «istismar gayretinin âdeta bir panoraması de- nilebilir. Bu istismarın o toplandığı noktalar raporda kısaca şöyle izah edilmektedir : a) 27 Mayıs Devrimi aleyhinde yapılan tahriklerin CHP kütlesi için de doğurduğu haklı feveranı, de- mokratik rejimin yürümeyeceği oyo- lunda bir kanının yerleşmesi için kullanmak, YURTTA OLUP BİTENLER rin birarada çalışmalarının oo asgari şartlarım ortadan kaldırmak suretiy- le Parlâmentonun yaşamıyacağı ka- nısını yerleştirmek, d) Koalisyon yoluyla çalışma usü- lünün alışılmamış taraflarının oya- rattığı şikâyetleri, bu rejimin yürü- tülemeyeceğinin bir işareti (o olarak yaymağa sistematik olarak (gayret etmek, e) CHP nin Atatürk ilkelerini, programını ve seçim vaadlerini unut- tuğunu ileri sürerek, partililerle Hü- kümet ve Parti kademeleri oarasın- da suni ve tehlikeli bir ayrılığa yol açmak. Raporda, bütün bunların yanında Celâl Sungur Çifte b) Birinci ve İkinci Koalisyon sı- rasında CHP 'nin Koalisyon ortak- larının bazı yetersiz ve samimiyetsiz davranışlarının CHP kütlesi içinde doğurduğu şikâyetleri, bugünkü şart- larda CHP nin başında bulunacağı bir koalisyonun hiç bir surette yü- rütülemiyeceği kanısının yerleşmesi için, ayni zamanda memleketi hükü- metsiz bırakmak veyahut Türk Si- lahlı Kuvwvetleriyle eski DP kütlesi- ne dayanmak isteyen bazı müfrit ve sorumsuz siyasetçilerin karşıkarsıya getirilmesi sonucu mevcut müessese- lerin çökeceği umuduyla istismar et- mek. e) Meclisler içinde siyasi partile- -Kenan Fsengin kumrular daha pek çok sebep gösterilmektedir Bu suçların tespitinde, Partinin yet kili mercilerinin elindeki tek kıstas "müdebbir ve sadık partilinin no. mal siyasi hayat tecrübesi içinde na sıl hareket etmesi gerekeceği" ol muştur. Doğanın marifetleri Şüphesiz, raporda en fazla yer t tan CHP li Avni Doğandır. D Sanla ilgili pek çok hikaye zabıtla geçmiştir. Bunların hepsi de pek ilgi çekicidir. Ayni Doğan, Birinci Koalisyon a rasında, henüz Devlet Bakanı iken yâni 22 Şubattan bir gün önce ber berinde "Dünya" cı Bedii Faik ok AKİS