3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

YURTTA OLUP BİTENLER "— Ayın ikisinde toplanmağa ça- lışacağız" dedi ve ardından, gülümse- yerek ilâve etti : "— Tabii, toplanabilirsek. Bili- yorsunuz, havalar pek sıcak. oTop- landıktan sonra kendilerine bir ay- lık bir mühlet vereceğiz, sonra mü- dafaalarını alacağız. Bir ay sonra da müdafaaları tedkik edip karara varacağız." A rokanın "kendileri" dediği, hak- larında tahkikat açılan CHP O'lilerdi. Arıkan bundan sonra Yeniköyde- ki evinden, İstanbulda havaların na- sıl gittiğinden ve Yüksek (Haysiyet Divanının ilk toplantısını müteakip İstanbula kaçacağından bahsetti. Sabık Büyük Elçi Warren'in pek sevdiği berberde traş olan CHP Yük- sek Haysiyet Divanı üyesi (Arıkan bundan sonra pek konuşmadı- Haklarında tahkikat açılan CHP lilerle ilgili rapor ve fezlekesi geçen haftanın başında CHP Genel Mer- kezine teslim edilmişti. 37 o sayfalık raporun bir sureti, Genel Sekreter Kemal Satır tarafından Haysiyst Divanı Başkanı İhsan Aktürele veril- di. Genel Merkeze gelen rapor ve fez- leke ise Partinin emektar katibi Re- sulzade Mehmet Ali tarafından tek- sir edilmeğe başlandı. Pazartesi gü- nü raporun sadece 12 sayfası teksir edilebildi. Teksir isi biter bitmez, tak riben 150 kadar kopya, o Teşkilata Avni Doğan Arrivederci! AKİS/8 Kulağa Allah Devamına Eriştirsin! (Özel) Küpe Ankara — Hiç bir şey yok! En eli Nitekim, Salı günü akşam üzeri, geriye kalan 25 sayfa da teksir edildi. CHP içinde faaliyet bir başka sa- hada da kendini gösterdi. Kâtipler harıl harıl telgraf suretleri yazdılar. Santral memuresi harıl harıl tele- fon konuşmaları yaptı. Yüksek Hay- siyet Divanının üyeleri acele Genel Merkeze vazifeye odavet lardı. Kendilerine telefon ya telgraf çekilen Haysiyet üyeleri şunlardır Zeki oOKumrulu, Baha Arıkan, Mehmet Kartal, Nus- ret Sefa Coşkun, Gaffur Soylu, İs- mail Aral, Nazif Çağatay, Dâniş Yur- dakul. Söz, İddia Makamının P Müşterek Tahkikat nunca vazifelendirilen Kırca ve Zeki Baltacıoğlu tarafın- dan hazırlanan fezleke ve rapor, CHP içinde karanlık emeller peşinde Komis- Coşkun ve durumlarına uygun cezalar talep edilmektedir. CHP Genel Sekreteri Kemal Sa- tarın bir paragraftık bir yazıyla Yük- sek Haysiyet Divanına sunduğu fez- lekenin karar kısmında, "Zonguldak milletvekili Kenan Esenginin Parti tüzüğünün 67. maddesinin B, C, F fıkralarını", "CHP Kastamonu mil- letvekili Avni Doğanın ayni madde- nin C, D, E, Ffıkralarını". "CHP A- dana milletvekili Kasım Gillekin ge- ne ayni maddenin tamamını", "CHP Yozgat milletvekili Celal Sungurun ise gene ayni maddenin B, F fıkra- larını ihlâl ettiği" ileri sürülüyor ve tüzüğün 66. maddesinin 4. bendinde- ki âmir hükme göre, bu şahısların Partiden kesin olarak ihraç edilme- leri isteniyordu. Ancak, karar ittifakla alınmamış- tır. Müşterek Tahkikat Komisyonun- dan beş üye, muhalefet şerhleri yaz- mak suretiyle karara itiraz oetmiş- lerdir. İlk muhalefet şerhi CHP Grup Başkan Vekillerinden Vahap Dizdar- oğlu tarafından yazılmıştır. CHP Grup Başkan Vekili Dizdaroğlu, o bilhassa Kenan Esenginle ilgili karara itiraz beyan ediyor ve mealen söyle diyor- du: "İnceleme Komisyonu raporun- da Kenan Esengin hakkında serde- dilen hususlar, bende, Esenginin Partiden kesin olarak ihracına kâfi kanaat hasıl etmemiştir. Bu sebeple, ihracım muvakkat olması lazımgele- ceği kanaatindeyim." İkinci muhalefet şerhi de bir baş- ka Grup Başkan Vekili o tarafından yazılmıştır. Rüştü Özal, şerhinde ay- nen şöyle demektedir : "20—21 Mayıs 1963 hadiselerine iştirak eden Parti mensuplarımız olmuş ise ve bu işti- raklerin demokratik rejime ve Ana- yasamıza karşı olan bir mahiyeti bu- lunuyorsa bu fil ve hareketler Sıkı Yönetim Askeri Mahkemesi netice- leriyle belli olacak ve suçlular o tes- pit olunacaktır. Binaenaleyh Müşte- rek Kurulumuz mevzuu, Parti di- siplini yönünden tetkik etmek mev- kiinde olmak gerekir." ihracı isteni- mütaleaları- undan sonra Özal, lenler hakkında kendi nı şerhine eklemektedir : Baha Arıkan Sadece berber konuşması