3 Ağustos 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

3 Ağustos 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 18

YURTTA OLUP BİTENLER şekil sayesinde duruşmaların netice- sinin Ağustos içinde alınmasının ka- bil olacağı tahmin edilmektedir. O takdirde, Sıkı Yönetimin ilk üç ayı tamamlandığında duruşmaların "Kü çük Mahkeme"deki kısmı da bitmiş olacaktır ve dosyalar Yargıtaya ve- rilecektir. Hükümleri temyiz etmek isteyenlerin Yargıtaya başvurma sü- releri bir haftadır. Yargıtayda bu i- tirazlar süratle incelenecek ve neti- ce'er kati şeklini alacaktır. Mamak duruşmalarına ait zabıtlar zaten ha- zırlanmaktadır. iki savunma şekli avunmalar başladığında görüldü ki S iki tarz savunma yolu tutulmuş- tur. Durumları hiç bir inkâr kabul tatilini mühletten iki gün önce biti- recek ve yapacağı ilk toplantıda bu- nu görüşecektir, Henüz Hükümetin, Meclise nasıl bir teklide geleceği bel- li değildir. Hattâ Hükümette bile, bu defa bazı sızlanmaların olması müm- kündür. Sızlanmaların geleceği isti- kamet, daha ziyade Y.T.P. kesimi o- lacaktır. Ancak, Sıkı Yönetimin An- karada ve İstanbulda uzatılması ge- rektiği konusunda Hükümette bir tartışma bahis konusu değildir. Tar- tışma olunsa İzmir için ve kabul e- dilecek uzatmanın müddeti konusun- da olacaktır. Ancak Ankara ve İs- tanbulda Sıkı Yönetimin iki ay uza- tılması teklifiyle Hükümetin Meclis karşısına çıkması sürpriz olmayacak P. li şahısların çıkış yapmaları kuv- vetle muhtemeldir. Bunlar oy itiba- riyle yi ifade oOetmemektedir- ler T.P. ve C.K.M.P. den bir ek- el CHP. nin tamamı ile bir- likte Hükümet teklifini destekleye- cektir. Bilinmeyen, A.P. nin nasıl bir vaziyet alacağıdır. Geçen defaki ba- siretli halini devam mı ettirecektir, yoksa yeni bir yatırıma mı gidecek- tir? Tabii bu ve Y.T.P. ile C.K.M.P. içinde belirecek cereyanın istikame- ti, Mamaktan ölüm cezaları çıktığı ve bunlar Yargıtay tarafından tas- dik edildiği zaman mesele (Meclise sildiğinde nasıl bir havanın eseceği 20-21 Mayıs sanıkları Mamakta duruşmada Saat 12'ye 5 var etmeyen sanıklar -Talât Aydemir gi- bi kendilerini harekete geçiren se- bepleri knedilerine göre anlatıp Tür- kiye için başka çıkar yolun bulunma- azaltmaya, önemsizleştirmeye şırlarken -eğer isyan başarı kazan- saydı, tabii herkes aksi yolu tuta- taraftan harekete bir larının bu e içinde kalacağıdır. Yakın istikbal Şıkı Yönetim, 21 Ağustos tarihinde bitmektedir. Meclis, bu yüzden AKİS/18 dir. Zira bir anlık bir uzatma, hüküm- lerin kati şeklini almasının hemen akabine memleketi (o getirecektir. Bu- na asgari bir müddet ilâvesi zarure- ti ortada görünmektedir. Buna karşıt olan düşünce, mucip sebebini mahalli seçimlerin Kasım ortasında yapılma- sı kararından almaktadır. Arzu, hiç bir yerde seçim propagandasının Sı- kı Yönetime tesadüf ettirilmemesi- dir. Ancak bir takım elde olmayan şartların rol oynamasını kabul et- mek gerekmektedir. Müzakereler asıl Mecliste daha çekişmeli (o olacağa benzememektedir. Osman Bölükbaşının ismi var cismi yok partisiyle bazı - C.H.P. ve C.K.M. hakkında da herkese bir fikir vere- cektir. Bugünden bilinen, Sıkı (o Yöneti- min uzatılması konusunun o"Reşat Özarda Meselesi"ne o benzemediğidir. O meselenin bir hafta içinde ne do- gurduğu hatırlandığında, Meclis çev- releri parlamenter rejimin bekçiliği konusunda geçen defaya (nazaran daha hassas ve akıllı ogörünmekte- dirler. Hükümetin alacağı vaziyet, Baş- bakan İsmet İnönünün pazartesi gü- nü Ankaraya gelmesinden sonra ya- pılacak kabine toplantılarında tesbit edilecektir.