19 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

19 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

Asıl Görev! yp imla partisizden iyi oldu- gu, 27 Mayıs sonrasının bir "fikir deformasyonu" dur. Parti- arzulara paravana yapıldığı da hatırlardadır. Nihayet Anayasa hazırlanırken Senatoyu bir nevi "Teşekkül Temsilcileri Meclisi" haline getirip tarafsızlara ekseri- yet sağlama gayretlerinin nasıl yenildiği bilinmektedir. Defor- Politikacı tadır ki hiddet politikaya ve po- litikacının kendisine bulaşmak- tadır. İstanbuldaki (Belediye Baş- kanlığı savaşındaki gayret bunu kendisine temel almaktadır. Ama hepimiz için asıl görev, Çirkin Politikacıya imkan ve fır- sat vermemektir. Bunun yolu da, müesseselerle ve bilhassa Ba- sınla bütün politika hayatını e- saslı, ye Başkanı, partili olduğu hal- de, eğer bir iyi Belediye Baş- kanıysa, kendisini partisinin zor- lamalarından, baskılarından, kö- tü yola itiş gayretlesinden koru- mak imkânına sahiptir. Başkan bunun için Belediye Meclisi ta- rafından değil de, doğrudan doğruya halk tarafından seçil- mektedir. Bu, iyi Belediye Baş- kam için yeter de artar bile.. Fakat, Başkanın başka tarak- larda bezi. our rsa? e, BU tipin partilisi rasında bir fark e he müessesenin Ve her vatandaşın toplumda kendi- sini ezdirmemesi, haklarını bil- mesi ve cesaretle -partizan Be- lediye Başkanına kargı bile - ko- rumayı bilmesinden ibarettir. Adaylar beğenilmeyince.. İstanbulda Y.T.P. Menderesin avukatı ve taklitçisi Burhan Apaydını, M.P. Sadık Aldoğanı, C.K.M.P. de ismi dahi bilinmeyen bir zatı Başkan adayı seçti. Bu adayların, Haşim İşçan ve Nuri Eroğanla birlikte, göz doldurmadıkları derhal ifade edildi, İşçana bulunan ku- eski bir isim olması ve yaşlı bu- lunmasıydı. Halbuki Apaydın daha İlk day olduğu gün her sabah saat beşte kalkıp asfalt dökeceğini, bunu temin etmek için bir çıngıraklı saati şimdiden satın aldığım, yarım kalmış eserleri —Menderesin yarım kalmış eserleri! — tamamlayacağım, çok dinamik oldu- gunu ve 1924 doğumlu bulunduğunu ilân etti, ona da "Hafif dendi! Partisiz Başkan formülü bu hava içinde tazelendi ve "Bu partiler gel- diler mi, Belediye gene yiyim yolu ola- cak, 1960'tan önceki devir geri gele- cek, onun için partili Belediye Mecli- sinin üstüne bir zümrüt-ü anka taraf- sız konduralım" tezinin yayılmasına çalışıldı. Aslında, 1960'tan önceki devrin ha- şey yapılamayacağı felsefesinin bir i- cabı olarak Partisiz Başkan formülü- nü ortaya attıklarım yazdı. Böylece, başka sebeplerden —ki, ilk bakışta çok mantıki sebebi vardır—görüşe katı- lanlar ne kadar iyi niyetli, heyecanlı. olsunlar. tirmek lâzımdır" edebiyatının öncü- leri yer aldılar Fakat gayret bir netice vermedi Zira, sütten ağzı yananlar için yoğur- du liflemek başkadır, sütten ağız yan- dığı için sütü de, yoğurdu da kaldırıp yerine Borç denilen çorbayı koymak bir başka şeydir. Bu nokta çabuk gö- rüldü ve bizzat Necdet Uğurun tem- kinli davranışı teşebbüse şana verme- di Haşim İşcan masa hasında Bir örnek tırası İstanbullu ve bilhassa istanbul'un genç, tarafsız aydınları, hu Belediye tarafından çok sızdırılmış halkı için hiç parlak değildir. Ama bunun sebe- bi, sistemde değil, o sistemin bir obe- lirli zihniyetle tatbikidir. o Ankarada Hükümet içinde "Mr & 10" lar faali- yetteyken, Bakanlar iş adamlarıyla no- terlerde gizli mukaveleler (o yaparlar- ken ve bizzat rejimin Kudretli Adamı kendi cımbızını Örtülü Ödenekten a- lırken İstanbuldaki Belediyenin fandı olması nasıl beklenilebilirdi? Şimdi ise, bunlara Ankarada imkân bulunmadı- ğına göre hiç 1960 öncesine dönmeye bir kimsenin kudreti yetebilecek miydi ki?. Bu noktalar, Partisiz Başkan pro- pagandası yapılırken kulak arkası e- dildi. Hatta aksine, Milliyette Çetin Altan bugünkü partili sistemle hiç bir : Bursa Zaten, teşebbüs fiiliyata intikâl et- seydi alınacak netice muhtemelen bir fiyaskodan ibaret kalacaktı. Zira siya- set hayatımızın temeli partiler olduğu- na ve seçimler partiler çarpışması Bu- lunduğuna göre teşekküllere odaya- nılarak Seçim kampanyası yürütmek kâğıt üzerinde bir. ümit verse de, as- lında hayaller kolay hakikat olmamak- tadır. Seçim çekişmeleri artilerin aday yoklamaları, tabii ma- tad ve çirkin tarafı çok olan şekil- lerde geçti. Bilhassa Ankarada A.P. adayı olarak öne sürülen ve milletve- killiğinden çekilme şekli hâlâ hatırlar- da olan bir Cevat Önderin rakibini "27 Mayısadır" si çok esef uyandır una .H.P. içinde güirbaşli Halil Sezai Er- AKİS/13