19 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

19 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

Ss İ Filmler "Taş Bebeğim" gn yazan ünlü Tenessee Williama, doğrudan Odoğruya (o senaryosunu yazdığı "Baby Doll - Taş Bebeğim" .de, bu defa William Faulkner ile Erskine Caldwell'in roman ve o hikâyelerinde anlata anlata bitiremedikleri (Güney bölgesi ile o bölgenin kişilerinin ya- fama serüvenlerinden bir dilimi veri- yor. Filmin rejisörü, (o Hollywood'un kalburüstü sinemacılarından Elia Ka- zandır. Hikâyenin taşlıca kahraman- larında Karl Malden, Eli owallach, Carroll Baker ve Mildred Dunnock oy- namaktadırlar. Williams, konuyu bilinen bir üç- gen üzerine oturtmuştur: Karı, koca ve âşık. Çevre ' ve çevrenin küçük ay- rıntıları ise, bir çeşit süsleme unsuru olarak Kazan elinde ve Kazan tara- fından kullanılmaktadır. Hikâyenin üç kahramanından ikisi güneyli bir kasabanın o yerlilerinden- dir ve kasaba dışındaki büyük bir çift- likte oOoturmaktadırlar. (Archie (K. Malden) ile genç karısı Baby Doll (C. Baker) arasında ise en azından bir katı tutarında yaş ayırımı vardır. Genç kadın, cinsel bakımdan koca- sından sürekli olarak uzak durur. Yaş ayırımı ve kocanın durmaksızın karı- sı üzerine gereksiz düşmeleri kadını bir çeşit cinsel soğukluğa itmiştir a- ma, asıl soğukluk, alt-bilincine işlemiş korkudan ileri gelmektedir. Günlerden birgün kasabaya genç Ve yakışıklı bir yabana (E. Wallach) AKİS/30 N E M A gelir ve bölgenin sert tepkisine rağ- men pamukçuluğa başlar. Archie de pamuk ayırıcılığı yapmakadır, takat Silva daha pratik ve daha teknik olduğundan eski ve gelenekçi Archıe'- nin elinden bütün pamuk işlerini alır ve Archie çevrenin güvenini kaybeder. Archie için çevrenin güveni önemli de- ğildir, fakat genç karısı Baby Doll da borçlarını ödeyememesi yüzünden e- vindeki eşyalarından olunca Archie'ye karşı çıkar. Archie'yi asıl yıkan da bu olur. Cinsel doyumsuzluğun dışın- da işinin elinden alınışı da gerçek ge- rilimi sağlamaktadır. onunda Archie, Silva'nın makine- lerinin bulunduğu yapıyı (o kundakla- mayı kararlaştırır ve (o düşündüğünü uygular. Bir toplantı anında yapıyı a- teşe verir. Ertesi günü çevrenin tek ayıklama makinesine sahip Archie'nin çiftliğine pamuk getiren arabalar akın etmeye başlar. İlk gelen de işi yük- lenmiş Silva'dır. Güneyli çiftçi, gelen işi memnunlukla kabullenir ve bu a- rada karısı Baby Doll ile yabancı Sil- va'yı tanıştırır. Blanche ile Baby Doll T Sanessee Williams'in Kazan eliyle sinemaya aktarılan bir başka ün- lü oyunu "A Streetcar Named Desire - İhtiras Tranvayı"nın kadın kahra- manı Blanche ile "Baby Doll - Taş Be- beğim"in kahramanı Baby Doll ara- sında öyle büyük bir ayrım yoktur. Har iki kadın kahraman da -yaş meselesi bir yana bırakılırsa - cinsel doyumsuz- luk içindedirler ve bütün itme ve pat- lamaları bu duyumsuzluktan gelmekte- Karl Malden "Taş Bebeğim" de Usta oyuncular yarışı dir. "A Streetcar Named Desire - İh- tiras Tranvayı" nın erkek kahramanı da "Baby Doll-Taş Bebeğim" in Sil- va'sına çok benzemektedir. Silva ile Baby Doll karşı karşıya gelirler. Erkek, önceleri kadına karşı son derece kayıtsızdır. Aklı fikri kun- dakçıyı arayıp kalmakta ve yapılanın hesabını sormaktadır. Fakat yavaş ya- vaş kadını "keşfetmeye" de başlar. Baby Doll'un çocuksu, kadınlığa geç- me tutkusu ile arayerde duyduğu bü- yük korku, Silva için çekici olur. Sil- va'nın giderek elde ettiği ipuçları da erkeği kadına doğru iter. Beylik bir öç yolu olmakla beraber, Silva hem Baby Doll'a sahip olmak ve hem dolanlı bir yoldan Archle'den öcünü almak İçin kadınla yatma yolunu seçer. Filmin yarısına kadar olan gelişim budur. İkinci yarısında ise herşey o- lup bitmiştir. Çözüme doğru - tiyatro- da olduğu gibi- gittikçe hızlanan bir lan Silva'nın karısına tecavüzü ile işi- ni yeniden kaybetme - bu aynı zaman- da Baby Doll'un da kaybı olacaktır - arasında bocalar. Sonunda aşkı üstün gelir ve silâhına sarıldığı gibi "müte- caviz"i öldürmek amacıyla peşine dü- şer. Fakat polisler yetişir, Archie kun- dakçılık osuçundan tevkif edilir ve Baby Doll'u terkeden -işini bitirmiş olan - Silva da kendi- yoluna gider. Archie'nin patlamaları ve sonu yi- ne "İhtiras Tranvayı"ndeki Blanche- ın patlamaları ve sonuna çok benze- mektedir : Çevresindeki kişiler Blanc-