19 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

19 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

di partisi içindeki "Ortak Şımarıklılı- ğı" ndan illahlah demiş, bilhassa genç ve ateşli, haklı bir heyecana sahip gru- pu hop kaldırdı, hop oturttu. İnönü on- lara sâkin olmalarını, kendisine o gü- venmelerini, daha önemli hususların bahis konusu olduğu bir devrede o bu- lunduğumuzu hatırlattı. C.H.P. Grupunun havası A Slında, CHP. Grupundaki infial ve hiddet Bekatanın istifasıyla alev- lenmiştir. İşin başında Grup, İçişleri Bakanının o hafifliklerinden (o bezmişti ve Bekatanın yerini doldurmadığını gö rüyor, onun değiştirilmesini istiyordu. Nitekim Grup idarecileri bu temayülü Başbakan İnönüye bildirmişlerdir e ve mesele Grupa önce, bu istikamette tak rirle gelmiştir. Fakat kürsü adamı Be- kata işi öyle bir noktaya getirmiştir ki, sanki kendisi, bir yaman 27 Mayıscı olarak, eski devir şampiyonu (Yusuf Azizoğluna kurban edilmektedir hatan doğmuş ve şahlanan Grup Azizoğluna karşı Bekatayı tutmuştur. Kendisine bir nevi itimat beyan edilmiştir. Kürsü adamlığı İnönüye sökmemiş- ör ve bardağı taşırdığından dolayı Be- kata, bir devlet adamının vasıflarını bir kenara ittiği için gruptan sonra İs- tifa etmek mecburiyetini hissetmiştir. Bu istifa işleri büsbütün karıştırmış, bu sefer Grupta, aksi istikamette memnun suzluk doğmuştur. Grup idare kuru- lundan önce, Grupun Bekata hakkın- daki temayülüne hatalı teşhis koyduk- ları gerekçesiyle bir takım gençler is- tifa etmişler, İnönü bunları geri aldır- mıştır. İkinci defasında Grupun Baş- kan Vekili Rüştü Özal istifa etmiş, fa- kat İnönü ona da — Yok öyle şeyi Haydi, sen Gru- punun başına git.." cevabını vermiş ve Grupun gençleri tarafından O tutulup sevilen Konya milletvekilinin istifası- nı kabul etmemiştir. Ama bunlar, C.H.P. Grupunun çal- kantılarım dindirmemiştir. Zira Gru- pun büyük derdi. Hükümet ile kentli arasındaki münasebetlerin iyi tanzim edilmemesi, hatta irtibatın hiç bulun- mamasıdır. Grup iyiniyetlidir. Başba- kana elinden gelen yardımı yapmak is- temektedir. Ama İnönüyle her mesele hakkında görüşmeleri imkansızdır. Su- nu kabul etmektedirler. "Bize, o sevi- ağızlarda en fasla dolaşan sözdür. Hü- kümet Üyesi olarak gördüğü görev sa- dece takdir uyandıran Feyzioğlundan şikâyet, bu öteki görevi iyi görmemesin dendir. Buna mukabil İnönü de, kafasın- dan har geçeni Grupta bahis konusu etmek imkânına sahip değildir. Zira, Bir iyi Başkan Ferruh Bozbeyli ecrübeler göstermiştir ki, Mecliste hava celseyi idare eden Balkanın meharetiyle orantılıdır. Başkan iyi olursa hava sakin olmaktadır, en çetrefil ve netameli konular rahat rahat görüşülmektedir, Başkan ipin ucunu kaçırırsa en manâsız sebeplerden hır-gür çıkmakta, ortalık katış- maktadır. 1960 öncesindeki Mecliste bu böyleydi, bugün bu böyledir. Yeni Meclis, bir iyi Başkanı ortaya çıkarmak fırsatım verdi: Ferruh Bozbeyli. Ferruh Bozbeyli Millet Meclisinin A.P. li Başkan vekilidir ve tam bir tarafsızlıkla, sadece mükemmel bildiği tüzük hükümlerine bağlı kalarak İdare ettiği celselerde duruma tamamile hakim olmaktadır. Ni- tekim, bu tosumu dolayısıyladır ki A.P. li ve C.H.P. li, müstakil ove Y.T.P.li, yahut M.P. li veya C.K.M.P. li bütün basın mensupları Ferruh Bozbeyliyi kürsüde görünce rahat bir nefes almaktadırlar ve bir döğüşün olmayacağını hemen anlamaktadırlar Salondaki a de bu genç Başkanın idare tarzına itimatları her geçen biraz daha arttığından onun ikazlarını, sözlerini hüsnüniyetle dinlemektedirler. Meçinsin aşırı ucudur. Ferruh Bozbeyli celseleri, partisinin tesiri altında kalarak idare etse ve taraf tutsaydı bunun Mec lise, Bozbeyliye ve A.P. ye bir faydası olur muydu? Onun kaşına, bunun gözüne baksaydı bu itibarı sağlayabilir miydi? Bundan, herkes için alınacak bir ders var- dur. İçinde yaşadığımla siyasi ortam, sivrileri- ve sivrilikleri istemiyor. A- kıl, mantık ve basiret yolundaki en şiddetli davranışları hoş ' karşılıyor —Ferruh Bozbeyli İçişleri Bakan Vekili Pirinçcioğlunu hizaya çağırınca C.H.P. liler bile ona hak verdiler—, bundan uzaklaşıldı mı şamarı indi- riyor. Nitekim bu yüzdendir ki Yusuf Azizoğlu—Hıfzı Oğuz Bekata konu- sundaki (görüşmeler sırasında A.P. Grupu adına Cihat Bilgehan çok mantıki, hislerden ve hesaplardan uşak güzel bir konuşma yapınca hem havaya hakim oldu, hem de Grupuna "Aferin!" kazandırdı. Fena mı oluyor? Bekata Meselesi bir defa daha göster- miştir ki orada söylenen bütün sözler, üstelik bir de deformasyona tâbi tutu- larak ayyuka çıkarılmakta ve her çeşit hareket serbestliğini kırmaktadır. Bu bakımdan anlaşmazlık ve bir sağırlar diyalogu, daha bir ay kadar mutlaka sürecektir. İnönü Gruptan, i politika kulislerinde, şu Mahalli Seçim- lere kadar tam manasıyla güven gös- termesini, kendisini serbest bırakma- sını ve kendisine kasen her şeyi bil- mese de destek olmasını beklemekte- lerin neticesi ne olursa, hangi istika- mette olursa olsun bu neticenin siyaset hayatımız üzerinde hayati tesir (icra edeceğinin son derece açık olmasıdır. AKİS/9