19 Ekim 1963 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

19 Ekim 1963 tarihli Akis Dergisi Sayfa 25

SOSYAL Dekorasyon Eskiden yeniye N:zn Zadil, AKİS muhabirine, mo- dern şekilde döşenmiş O birçok iç dekorasyon desenleri gösterdi, o sonra anlatmağa başladı: "— Hiç şüphe yok ki bir evi, zen- gin, orta halli veya ucuza mal olan eşya ve malzeme ile döşemek ve her şekilde de zevkli birşeyler elde etmek mümkündür. Ama bence, bütün bu dekorasyonların müşterek vasfi, türk malzemesinden ve türk el işlerinden, türk motiflerinden faydalanmak olma- lıdır. Zaten mimaride de eski türk evlerinden ilham almak ve eski türk evlerinde kullanılmış olan fikirleri ye- nileştirerek kullanmak çok başarılı ol- maktadır. Meselâ, eski türk evlerinde, odalarda, ayakkabı çıkarmak için kul- lanılan parmaklıklı bir yer vardı ki, bugün aynı bölmeyi yeni tip evlerde muhtelif sebeplerle kullanmak hem o- danın göze görünüşü, hem de kulla- v bakımından çok faydalı olabi- lir Gene, eski türk evlerinde mevcut olan ve yüklük, çubukluk, o kavukluk, testilik peşkirlik, lâmbalık, tembel de- liği gibi isimler alan irili ufaklı dolap- lar bugün şık bir şekilde, yeni evlerde kullanılmakta, hem döküntünün orta- dan kalkmasını sağlamakta, hem de eve sıcak ve sevimli bir hava vermek- tedir. Renkli cam kenarlarında motif olarak kullanılan alçı da bugünün vit- raylarına güzel ilhamlar vermekte ve sanatçıya eskide yenilik arama Zzevki- ni aşılamaktadır.' İyi bir dekoratör, yi bir mimar çı- -ak için, bence, harşeyden o evvel, memleketi karış karış dolaşmak, onu tanımak ve ondan ilham almak gere- kir Birçok yerlerimiz henüz keşfedil- miş veya unutulmuş malzeme ha- zinesiyle doludur. Meselâ, Türkiyede tam. yüz çeşit mermer vardır, Pembe- den yeşile kadar en hârika renkleri taşıyan bu mermerleri ev inşaatının muhtelif yerlerinde veya eşya olarak, mesela masa olarak kullanmak müm- kündür. Banyoda, evin antresinde de bu mermerler gayet şık durur. Bunun yanında, memleketimiz en ucuz şekil- de kullanılabilecek onefte hasırlar ve çeşitli malzemelerle doludur." Nâzan Zadil bir süre sustu, elindeki krokileri karıştırmaya başladı. Kendisi, çok yakında açılan Orta Doğu Üniver- HAYAT sitesinin süksali sarı vitraylarını ya- pan genç dekoratör kadındır, iki yıl Almanyada Güzel Sanatlar Akademi- sine devam ettikten sonra ( İstanbul Güzel Sanatlar Akademisini bitirmiş ve Ankaranın çok tanınmış, başarılı "Türk El Sanatlarını Tanıtma Der- neği"nde gönüllü oolarak çalışmaya başlamıştır. Nâzan Zadilin eski türk evleri, türk dekorasyonu, türk kilimle- ri ve cicimleri hakkında ilgi çekici a- raştırmaları vardır. e Özellikle bunlar üzerinde çalışmakta ve dekore ettiği yerlerde muhakkak türk malzemesi kullanmaktadır. Zevkli bir oda azan Zadil, krokilerden uzun bir odayı seçti ve AKİS muhabirine, o- nu nasıl zevkli bir hale soktuğunu an- lattı. Zadile göre, usun odayı iki veya üç kısma bölmek ve bir çalışma köşe- si, bir oturma ve dinlenme, bir de ye- mek köşesi meydana getirmek müm- kündür. Odayı bölmek' için kullanı- lan malzeme, çubuklara geçirilmiş ha- sır, dokuma kumaş, değişik bir el işi olabilir. Zaten şimdi çok moda olan birşey, odaları daha kullanışlı hale getiren paravanalardır, Yalnız bu pa- ravanalar eskisi gibi açılır kapanır ol- mayıp, düz bir tablo halindedir ve o- danın duvarına ve tabanına raptedi- lerek kullanılmaktadır. Vitraylar ve hattâ pencerelere takılan ve dışardan da gözüken küçük vitraylar son yıl- ların yeni dekoratif buluşları arasın- dadır ve eve cazibe, sıcaklık, neşe ver- mektedir. Yine Nâzan Zadilin dediğine göre; ucuza mal olan zevkli, fakat özelliği bulunan bir oturma odası çok kolay- lıkla meydana getirilir. | Mesela bul- dan dokuması ile kaplanmış küçük ka- re sedirleri yanyana getirip rahat bir kanape gibi kullanmak, aynı zamanda ayrı ayrı kullanmak da mümkündür, Sedirlerin yastıkları kauçuktur. Yay yerine, bunları, piyasada bulunan ve yaylanan, içi boş, sağlam naylon ip- ler üzerine oturtmak zor değildir. Bu puflar ayaklı olup, modern eşya tip pindedir. Odaları ışıklandırma omeselesi de çok önemlidir. Bu, ayrıca, odalara ye- ni buluşlar ve yeni fikirler getirir. Me- selâ Ankarada (Atatürk Sanatoryu- munda yapılan ve çok ucuza mal olan ince çubuklu abajurlar odaya çok de- gişik ve hoş bir ışıklanma vermekte- AKİS/25